حریفی غیرمعمول برای موستانگ افسانه‌ای

پنج‌شنبه 16 اردیبهشت 1395 - 08:30
مطالعه 14 دقیقه
Ford Mustang GT vs Holden SS V Redline Ute
همیشه عادت داریم در رقابت‌ها و مقایسه‌هایی که یک‌طرف آن فورد موستانگ است در طرف دیگر، شورلت کامارو، دوج چلنجر و یا نهایتاً شورلت کوروت را ببینیم....
تبلیغات

همیشه عادت داریم در رقابت‌ها و مقایسه‌هایی که یک‌طرف آن فورد موستانگ است در طرف دیگر، شورلت کامارو، دوج چلنجر و یا نهایتاً شورلت کوروت را ببینیم. چراکه این ماسل کارهای آمریکایی سالیان سال است که رقابت سختی با یکدیگر داشته و بارها و بارها باهم مقایسه شده‌اند؛ اما این بار رقیبی غیرمعمول در برابر موستانگ افسانه‌ای قرارگرفته و آن را به مبارزه دعوت کرده است. این خودرو یک وانت است! بله درست خواندید یک وانت اما نه یک وانت معمولی.

حریف امروز موستانگ، اسپرت ترین وانت دنیا یعنی هولدن کومودور وانت (Ute) است. آن‌هم از نوع SSV Redline که قوی‌ترین و مجهزترین مدل آن محسوب می‌شود؛ اما این مقایسه چندان هم بی‌ربط نیست چراکه در سینهٔ هولدن کومودور وانت قلب 6.2 لیتری V8 متعلق به رقیب همیشگی موستانگ یعنی کامارو می‌تپد. بدین ترتیب امروز کومودور وانت SSV Redline تادندان‌مسلح و با نیروگاه LS3 کامارو به مصاف موستانگ آمده تا اثبات کند یک وانت هم می‌تواند در برابر موستانگ پرافتخار حرفی برای گفتن داشته باشد.

معرفی خودروها

در این جدال قدرتمندترین نسخه از هر خودرو را رودرروی یکدیگر قرار داده‌ایم. در یک‌سو هولدن کومودور وانت قرار دارد. این خودرو جدیدترین سری کومودور است که با کد VFII شناخته می‌شود و یک سال پیش معرفی شد. همان‌طور که اشاره شد کومودور ما از نوع SSV Redline که بالاترین تیپ آن محسوب می‌شود بوده و با پیشرانهٔ قدرتمند LS3 جنرال موتورز پا به میدان رقابت گذاشته است. کومودور وانت SSV Redline با قیمت 50.990 دلار استرالیا (39.300 دلار آمریکا) نه‌تنها 3500 دلار استرالیا ارزان‌تر از نسخهٔ سدان خود است بلکه با 1755 کیلوگرم وزن سبک‌تر از سدان 1793 کیلوگرمی هم هست. هولدن کومودور وانت SSV Redline را می‌توان نمایشی از بهترین مهندسی محلی استرالیایی‌ها بر روی چنین خودروی بزرگی دانست.

در سوی دیگر فورد موستانگ GT قرار دارد که قوی‌ترین نسخهٔ استاندارد موستانگ محسوب می‌شود (غیر از مدل‌های شلبی). فورد موستانگ شهرتی جهانی داشته و تقریباً عشق ماشینی وجود ندارد که آن را نشناسد. خودروی امروز ما از نسل ششم موستانگ است که دو سال پیش به بازار آمد. موستانگ شرکت‌کننده در رقابت امروز قیمتی معادل 57.490 دلار استرالیا (44.330 دلار آمریکا) داشته و با سلاح 5 لیتری V8 خود به میدان آمده تا پشت رقیب آمریکایی-استرالیایی خود را به خاک بمالد.

موتور و گیربکس

موستانگ GT مجهز به پیشرانهٔ 5 لیتری V8 با 415 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور است. البته موستانگ GTهایی که در خارج از ایالات‌متحده عرضه می‌شوند قدرت کمتری نسبت به مدل‌های عرضه‌شده در دیگر کشورها دارند. بدین ترتیب درحالی‌که موستانگ GT عرضه‌شده در ایالات‌متحده 435 اسب بخار قدرت دارد، قدرت نسخه‌های عرضه‌شده در دیگر کشورها به 415 اسب بخار کاهش‌یافته است. این نیرو توسط گیربکس 6 سرعتهٔ دستی به دوچرخ عقب منتقل می‌شود. مصرف سوخت موستانگ GT به‌صورت ترکیبی 13.1 لیتر در هر صدر کیلومتر است.

همان‌طور که بارها اشاره کردیم، هولدن کومودور وانت SSV Redline قلب 6.2 لیتری LS3 V8 شورلت کامارو را در سینه دارد. این موتور قادر به تولید 410 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور است. در کومودور Ute هم مانند موستانگ، قدرت موتور توسط گیربکس 6 سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال میابد درحالی‌که مصرف سوخت آن به‌صورت ترکیبی 13.1 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام‌شده است. هرچند کومودور Ute به میزان 5 اسب بخار قدرت کمتری نسبت به موستانگ دارد اما با 40 نیوتن متر گشتاور بیشتر، کاملاً این ضعف را جبران می‌کند.

درون

هر دو خودرو دو در و دونفره هستند و هرچند موستانگ به دو صندلی عقبی هم مجهز شده است اما این صندلی‌ها عملاً به دلیل فضای بسیار محدود، غیرقابل استفاده هستند و بودونبودشان فرقی ندارد؛ اما تفاوت عمدهٔ دو خودرو در اینجاست که موستانگ صندوق بار کوچکی دارد درحالی‌که کومودور Ute از فضای بار وسیعی که با روکش پوشیده شده است سود می‌برد. وقتی برای اولین بار پا به داخل کابین موستانگ می‌گذارید حس مثبتی نخواهید داشت چراکه بوی پلاستیک به مشام می‌رسد، روکش چرم صندلی‌ها ارزان‌قیمت احساس می‌شود و استفاده از پلاستیک در جای‌جای کابین به چشم می‌خورد؛ اما کمی که بگذرد اوضاع بهتر می‌شود. چراکه صندلی‌ها بسیار راحت بوده و بدن را به‌خوبی در برمی‌گیرند. هر دو صندلی راننده و سرنشین مجهز به تنظیم برقی، گرم‌کن و سردکن هستند درحالی‌که هیچ از این موارد در رقیب استرالیایی وجود ندارد. یک صفحه‌نمایش 8 اینچی لمسی نیز در داشبورد تعبیه‌شده که کار با آن بسیار راحت است.

از موستانگ پیاده شده و سوار بر کومودور وانت می‌شویم. صندلی‌ها بزرگ‌تر بوده و حمایت کمتری از بدن می‌کنند. فرمان نیز کمی بزرگ احساس می‌شود؛ اما کابین کومودور به‌وضوح باکیفیت‌تر از موستانگ است. کاربرد پلاستیک در آن کمتر است درحالی‌که کیفیت بالاتری هم دارد و در کل احساس بهتری نسبت به موستانگ به انسان منتقل می‌کند. البته هولدن استفاده از تکنولوژی را هم در کومودور Ute فراموش نکرده و آن را مجهز به نمایشگر لمسی، سیستم پارک خودکار، نمایشگر سربالای رنگی، قابلیت اتصال به اینترنت، سامانهٔ هشدار برخورد از جلو و سیستم هشدار خروج از خط کرده است که کومودور وانت را در جایگاهی بالاتر از رقیب کوپۀ خود قرار می‌دهد.

ابعاد

در هولدن کومودور وانت راننده از موقعیت بالاتری نسبت به فورد موستانگ برخوردار است چراکه Ute با ارتفاع 1.49 متر، 2.3 سانتیمتر بلندتر از برادران سدان و استیشن خود بوده و 11.3 سانتیمتر ارتفاع بیشتری از موستانگ دارد. عرض آن نیز با 1.90 متر کاملاً برابر با دیگر اعضای خانواده‌اش و 1.8 سانتیمتر باریک‌تر از رقیب آمریکایی است. طول کومودور وانت 5.08 متر و فاصلهٔ بین دو محور آن 3 متر است که به ترتیب 1.4 و 9.4 سانتیمتر بیشتر از مدل‌های سدان و استیشن است درحالی‌که موستانگ با 4.78 متر طول و 2.72 متر فاصلهٔ محوری، دقیقاً 30 سانتیمتر در طول و 2.9 سانتیمتر در فاصلهٔ بین دو محور کوتاه‌تر از کومودور وانت است.

روی جاده

کومودور Ute بیشتر یک خودروی اسپرت بوده و چندان مناسب حمل بار نیست چراکه فقط قادر به حمل 630 کیلوگرم بار بوده و تنها می‌تواند تا 1600 کیلوگرم را به‌صورت یدک‌کش حمل کند. این درحالی‌که است که مدل‌های سدان و استیشن ظرفیت کششی تا 2100 کیلوگرم دارند؛ اما در عوض کومودور وانت یک دور پیست نوربرگ رینگ را تنها ظرف 8 دقیقه و 19 ثانیه طی می‌کند یعنی سریع‌تر از خودروهای چون مرسدس بنز C55 AMG، ب ام و M3، لوتوس اگزیج S، پورشه کایمن S و آئودی RS4. این نشان می‌دهد که کومودور وانت SSV Redline بیشتر برای پیست ساخته‌شده تا حمل بار! بعلاوه این رکورد متعلق به سال 2013 و کومودور VF با موتور 6 لیتری 370 اسب بخاری است درحالی‌که رکورد کومودور جدید VFII قطعاً بهتر از این هم خواهد بود.

اما موستانگ هم به‌هیچ‌عنوان خودروی ضعیفی نیست چراکه در سینهٔ خود یک قلب تنفس طبیعی 5 لیتری V8 دارد که به ساختاری تمام آلومینیومی، دو میل بادامک و زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها مجهز شده است. پاسخ دریچهٔ گاز بسیار سریع است و هرچند سیستم کنترل پایداری (ESC) وظیفهٔ خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد، اما موستانگ هنوز هم وحشی بوده و خوی عصیان گر خود را حفظ کرده است.

وقتی سوار بر کومودور Ute می‌شویم احساس می‌کنیم همه‌چیز کندتر از موستانگ است. عملکرد گیربکس دستی آن کندتر بوده (هرچند بازهم نرم‌تر و بهتر از گیربکس‌های قبلی هولدن است) و واکنش فرمان به فرامین راننده نیز کمتر است. همچنین علیرغم برخورداری از موتور بزرگ‌تر، در شتاب صفرتا صد نیز کندتر از رقیب خود عمل کرد. هرچند که این اختلاف بسیار کم است و درجایی که هولدن در 4.9 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد، این زمان در فورد 4.8 ثانیه است.  در طی مسافت 400 متر نیز هر دو خودرو پا به‌پای هم پیش رفته و دقیقاً در یک‌زمان از خط عبور می‌کنند.

Ute SSV Redline مجهز به تعلیق منحصربه‌فرد هولدن شده که به ادعای سازنده بیشتر برای پیست طراحی‌شده است. با توجه به اینکه هر دو خودرو مجهز به رینگ‌های 19 اینچی هستند، سواری هر دو کمی خشک و خشن احساس می‌شود اما بااین‌وجود سواری هولدن به خشکی فورد نیست که این امر موجب ناراحتی رانندهٔ موستانگ هنگام حرکت در جاده‌های پردست‌انداز و ناهموار می‌شود. البته این تفاوت سواری شاید به خاطر لاستیک‌های آن‌ها نیز باشد. چراکه هولدن مجهز به لاستیک‌های بریجستون Potenza RE050 است درحالی‌که موستانگ از لاستیک‌های پیرلی P-Zero استفاده می‌کند. هرچند که عرض لاستیک‌های هردوی آن‌ها 275 است. ترمزهای هر دو نیز توسط برمبو ساخته‌شده است با این تفاوت که دیسک‌های ترمز عقب هولدن 360 میلی‌متری است که 30 میلی‌متر بزرگ‌تر از موستانگ است و به همین دلیل در کل هنگام ترمز گیری احساس بهتری به راننده منتقل می‌کند.

نتیجه

به پایان این جدال نفس‌گیر رسیدیم. حال باید از بین این دو خودروی اسپرت دو در، برنده را انتخاب کنیم. کدام‌یک سربلند از میدان رقابت خارج می‌شود؟ موستانگ افسانه‌ای یا وانت استرالیایی با قلب کامارو؟ موستانگ با طراحی خارق‌العادهٔ خود قطعاً نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. پیشرانهٔ آن لذت مطلق را به راننده هدیه می‌دهد و شاسی فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما تعلیق خشک آن کمی آزاردهنده است. در سوی دیگر کومودور Ute SSV Redline قرار دارد که کیفیت سواری فوق‌العاده‌ای داشته و در یک مسیر مستقیم دقیقاً مانند یک خودروی GT واقعی، سریع است.

انتخاب میان این دو خودروی اسپرت واقعاً دشوار است اما درنهایت با توجه به 6500 دلار قیمت کمتر (5000 دلار آمریکا) و کارایی بیشتر با اختلاف بسیار کم هولدن کومودور Ute SSV Redline را به‌عنوان پیروز این رقابت انتخاب می‌کنیم.

جدول مشخصات فنی

هولدن Ute SSV Redline

فورد موستانگ GT

پیشرانه

6.2 لیتری V8

5 لیتری V8

قدرت

410 اسب بخار

415 اسب بخار

گشتاور

570 نیوتن متر

530 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی

شتاب صفرتا صد

4.9 ثانیه

4.8 ثانیه

مسافت 400 متر

13 ثانیه

13 ثانیه

مصرف سوخت

12.8 لیتر در صد کیلومتر

13.1 لیتر در صد کیلومتر

طول/عرض/ارتفاع

5.08/1.90/1.19 متر

4.78/1.91/1.38 متر

فاصلهٔ بین دو محور

3 متر

2.72 متر

قیمت (دلار استرالیا)

50.990 دلار

57.490 دلار

قیمت (دلار آمریکا)

39.300 دلار

44.330 دلار

منبع: themotorreport

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.