فورد

فروش موستانگ شلبی GT500 کانورتیبل 1970 کمیاب با قیمت 260 هزار دلار

از موستانگ GT500 کانورتیبل مدل ۱۹۷۰ کمتر از ۴۰ دستگاه ساخته شد که یکی از آن‌ها با شرایط عالی و بازسازی کامل، با قیمت ۲۶۰ هزار دلار فروخته شده است.

افسانهٔ شلبی و فورد در سال ۱۹۶۲ آغاز شد یعنی زمانی که کارول شلبی پیشرانه‌های V8 فورد را روی AC Ace بریتانیایی نصب کرد. کارول همچنین به فورد در طراحی GT40 که برندهٔ لمان شد کمک کرد اما مهم‌تر از همهٔ این‌ها، خلق یک سری موستانگ‌های تقویت‌شده از طریق همکاری فورد و شلبی بود. این اتفاق اولین بار در سال ۱۹۶۵ با ساخت شلبی GT350 رخ داد که کمتر از یک سال پس از آغاز تولید موستانگ راهی بازار شد.

در سال ۱۹۶۷ مدل قوی‌تر GT500 هم ارائه شد که برخلاف GT350، یک ماسل کار تمام‌عیار با پیشرانهٔ V8 بلوک بزرگ بود. این موتور ۷ لیتری از سری FE، با ۳۵۵ اسب بخار قدرت، GT500 را به قوی‌ترین موستانگ آن زمان تبدیل کرد. بااین‌حال، GT500 عمر کوتاهی داشت زیرا شلبی در سال ۱۹۶۹ به همکاری خود با فورد پایان داد و این مدل کنار رفت تا اینکه در سال ۲۰۰۵ دوباره احیا شد. درمجموع در نسل اول موستانگ، تنها ۵,۴۶۴ دستگاه GT500 ساخته شد.

از این تعداد، ۲,۰۵۰ دستگاه در سال ۱۹۶۷ ساخته شد که همهٔ آن‌ها به‌جز دو نمونه، کوپهٔ فست‌بک بودند. در سال ۱۹۶۸ نیز ۱,۵۴۲ دستگاه GT500 ساخته شد. در این سال فورد نسخهٔ کانورتیبل را به‌صورت تولیدی ارائه کرد و ۴۰۲ دستگاه از آن تحویل خریداران شد. در سال ۱۹۶۹ هم پیش از آنکه شلبی به همکاری پایان دهد، ۱,۸۷۲ دستگاه GT500 ساخته شد. هرچند این خودرو در سال ۱۹۷۰ هم به بازار عرضه شد اما در این سال هیچ نمونه‌ای از GT500 ساخته نشد بلکه فورد نمونه‌هایی را عرضه کرد که در سال ۱۹۶۹ فروش نرفته بودند.

این نمونه‌ها با چند تغییر ظاهری مثل اسپلیتر جلو و نوارهای مشکی روی کاپوت ارائه شدند و در دیگر قسمت‌ها با GT500 و GT350 مدل ۱۹۶۹ که تفاوت چشمگیری با موستانگ معمولی داشتند یکسان بودند. گفته می‌شود تنها ۲۸۶ دستگاه GT500 مدل ۱۹۷۰ فروخته شده که این مدل را به کمیاب‌ترین نمونه GT500 تبدیل می‌کند. دقیقاً مشخص نیست که از این تعداد چند دستگاه کانورتیبل بوده اما این تعداد به‌احتمال‌زیاد کمتر از ۴۰ دستگاه است و نمونهٔ قرمزرنگی که در اینجا می‌بینید یکی از آن‌ها است. این خودرو با قیمتی بیش از یک‌چهارم میلیون دلار فروخته شده است.

اما چه چیزی این شلبی را این‌قدر ارزشمند کرده است؟ یکی از دلایل این موضوع بازسازی کامل خودرو است که با جدا کردن اتاق از شاسی صورت گرفته است. به همین دلیل، بیرون و داخل خودرو بدون کوچک‌ترین ایرادی به نظر می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این GT500 برخورداری از پکیج درگ سوپر کبرا جت است که ویژگی بسیار کمیابی در کل شلبی‌های نسل اول محسوب می‌شود. این پکیج با میل‌لنگ و فلایویل ارتقاءیافته، خنک‌کنندهٔ روغن و قفل کشش دیفرانسیل، خودرو را برای درگ مناسب‌تر کرده و پیشرانهٔ کبرا جت را هم به سوپر کبرا جت تبدیل می‌کرد.

همهٔ این ویژگی‌ها باعث شدند این خودرو در حراجی کانزاس سیتی ۲۰۲۳ با قیمت ۲۶۰ هزار دلار فروخته شود که یک رکورد برای شلبی GT500 مدل ۱۹۷۰ محسوب می‌شود. این موستانگ پس از فورد GT مدل ۲۰۰۵ که با قیمت ۴۲۹ هزار دلار فروخته شد، دومین خودروی گران‌قیمت حراجی مذکور محسوب می‌شود. رتبهٔ سوم را هم یک دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ با قیمت ۲۱۴,۵۰۰ دلار از آن خود کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. آقا ماشالا

    ۱۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آمریکاییا در دهه ۶۰ و ۷۰ آیا نمیدونستن چیزی به اسم آلایندگی ، آب و هوا و … وجود داره ؟
    همین کشوری که الان ادعای حفاظت از منابع زمین میکنه و استاندارد های مختلف آلایندگی و بزرگترین خودروسازی برقی رو در اختیار داره ، روزی خودش با تکیه به سرمایه داری و مصرف گرایی ، با همین وسایل نقلیه ش بیشترین فشار رو به کره زمین آورد . برای خوشی زودگذر خودش و مردمش میلیون ها تن کربن رو فرستاد تو هوا . مابقی صنایعش که بماند . الانم شده دایه مهربان تر از مادر . در کنار خدمتی که به مردم دنیا کرده ( که اونم بیشترین سود رو خودش باز میبره و به کام خودشه و بنام دیگران ) ، آسیب هاشو هم بببنید و الکی بت نسازید از کسی .
    حالا یه عده میان و میپرستند امریکا رو و ماشالا ماشالا میکنن !

    موافقم 13
    مخالفم 49
    1. Amir Machine

      ۱۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      شما نمیخواد جوش آلایندگی آمریکا رو بزنی
      اونا خودشون فهمیدن این مسیر اشتباهه و از دهه 70 قوانین آلایندگی رو وضع کردن که مصرف سوخت و حجم موتورهای آمریکایی رو پایین آورد
      یه نگاه به کشور خودت بنداز که ماشینای الانش اندازه ماشینای 30 سال پیش آمریکا آلودگی داره، بنزینشو افغانستان هم گردن نمیگیره، بالاترین میزان تولید آلایندگی در جهان رو نسبت به جمعیتش داره، تو نیروگاه‌هاش مازوت میسوزونه، آلودگی هوای شهراش به حد خفگی رسیده و راهکار مسئولاش فقط تعطیل کردن مدرسه‌هاس

      موافقم 58
      مخالفم 7
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    بَه‌بَه
    چقدر خوش‌استایل وایساده ❤
    اونی که میگفت ماشین معنیش میشه خودرو !
    منتظر همچین مقاله‌ای بودم که بگم نه عزیز به این نمیگن ماشین ، به این میگن خودرو !!!
    این خودرو حس داره روح داره با آدمی اگر چشم بینا داشته باشه حتی میتونه بشینه تا ساعت‌ها حرف بزنه !

    موافقم 22
    مخالفم 10
  3. دیمن

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    به به چه جواهری💪💪🙏🙏

    موافقم 13
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا