فروش موستانگ شلبی GT500 کانورتیبل 1970 کمیاب با قیمت 260 هزار دلار
افسانهٔ شلبی و فورد در سال 1962 آغاز شد یعنی زمانی که کارول شلبی پیشرانههای V8 فورد را روی AC Ace بریتانیایی نصب کرد. کارول همچنین به فورد در طراحی GT40 که برندهٔ لمان شد کمک کرد اما مهمتر از همهٔ اینها، خلق یک سری موستانگهای تقویتشده از طریق همکاری فورد و شلبی بود. این اتفاق اولین بار در سال 1965 با ساخت شلبی GT350 رخ داد که کمتر از یک سال پس از آغاز تولید موستانگ راهی بازار شد.
در سال 1967 مدل قویتر GT500 هم ارائه شد که برخلاف GT350، یک ماسل کار تمامعیار با پیشرانهٔ V8 بلوک بزرگ بود. این موتور 7 لیتری از سری FE، با 355 اسب بخار قدرت، GT500 را به قویترین موستانگ آن زمان تبدیل کرد. بااینحال، GT500 عمر کوتاهی داشت زیرا شلبی در سال 1969 به همکاری خود با فورد پایان داد و این مدل کنار رفت تا اینکه در سال 2005 دوباره احیا شد. درمجموع در نسل اول موستانگ، تنها 5,464 دستگاه GT500 ساخته شد.
از این تعداد، 2,050 دستگاه در سال 1967 ساخته شد که همهٔ آنها بهجز دو نمونه، کوپهٔ فستبک بودند. در سال 1968 نیز 1,542 دستگاه GT500 ساخته شد. در این سال فورد نسخهٔ کانورتیبل را بهصورت تولیدی ارائه کرد و 402 دستگاه از آن تحویل خریداران شد. در سال 1969 هم پیش از آنکه شلبی به همکاری پایان دهد، 1,872 دستگاه GT500 ساخته شد. هرچند این خودرو در سال 1970 هم به بازار عرضه شد اما در این سال هیچ نمونهای از GT500 ساخته نشد بلکه فورد نمونههایی را عرضه کرد که در سال 1969 فروش نرفته بودند.
این نمونهها با چند تغییر ظاهری مثل اسپلیتر جلو و نوارهای مشکی روی کاپوت ارائه شدند و در دیگر قسمتها با GT500 و GT350 مدل 1969 که تفاوت چشمگیری با موستانگ معمولی داشتند یکسان بودند. گفته میشود تنها 286 دستگاه GT500 مدل 1970 فروخته شده که این مدل را به کمیابترین نمونه GT500 تبدیل میکند. دقیقاً مشخص نیست که از این تعداد چند دستگاه کانورتیبل بوده اما این تعداد بهاحتمالزیاد کمتر از 40 دستگاه است و نمونهٔ قرمزرنگی که در اینجا میبینید یکی از آنها است. این خودرو با قیمتی بیش از یکچهارم میلیون دلار فروخته شده است.
اما چه چیزی این شلبی را اینقدر ارزشمند کرده است؟ یکی از دلایل این موضوع بازسازی کامل خودرو است که با جدا کردن اتاق از شاسی صورت گرفته است. به همین دلیل، بیرون و داخل خودرو بدون کوچکترین ایرادی به نظر میرسد. یکی دیگر از ویژگیهای جذاب این GT500 برخورداری از پکیج درگ سوپر کبرا جت است که ویژگی بسیار کمیابی در کل شلبیهای نسل اول محسوب میشود. این پکیج با میللنگ و فلایویل ارتقاءیافته، خنککنندهٔ روغن و قفل کشش دیفرانسیل، خودرو را برای درگ مناسبتر کرده و پیشرانهٔ کبرا جت را هم به سوپر کبرا جت تبدیل میکرد.
همهٔ این ویژگیها باعث شدند این خودرو در حراجی کانزاس سیتی 2023 با قیمت 260 هزار دلار فروخته شود که یک رکورد برای شلبی GT500 مدل 1970 محسوب میشود. این موستانگ پس از فورد GT مدل 2005 که با قیمت 429 هزار دلار فروخته شد، دومین خودروی گرانقیمت حراجی مذکور محسوب میشود. رتبهٔ سوم را هم یک دوج چلنجر دیمن 170 با قیمت 214,500 دلار از آن خود کرد.