فورد موستانگ باس 351 مدل 1971، یک جواهر کمیاب و ارزشمند
نام باس برای اولین بار در سال 1969 در موستانگ دیده شد یعنی زمانی که فورد دو نسخهٔ ویژه بنامهای باس 302 و باس 429 را به بازار فرستاد. باس 302 برای مسابقات ترانس ام توسعه پیدا کرده بود و نسخهٔ تولیدی آن با پکیج ظاهری منحصربهفرد و پیشرانهٔ 4.9 لیتری V8 با 290 اسب بخار قدرت راهی بازار شد. از سوی دیگر، باس 429 بستری آزمایشی برای پیشرانهٔ جدید 7 لیتری فورد بود. این موتور که برای مسابقات نسکار در نظر گرفته شده بود، نهایتاً در سینهٔ تورینو تالادگا راهی پیست شد اما نسخهٔ تولیدی آن برای دریافت مجوز حضور در مسابقه، در موستانگ باس 429 ارائه شد. این خودرو با 375 اسب بخار قدرت، در کنار کبرا جت، قویترین نسخهٔ نسل اول موستانگ محسوب میشد.
هردو مدل باس در تعداد محدودی در سالهای 1969 و 1970 تولید شدند. مجموعاً از باس 302 تعداد 8,948 دستگاه و از باس 429 تعداد 1,358 دستگاه ساخته شد و تولید هردو نسخه در پایان مدل 1970 خاتمه یافت. البته فورد برنامههایی برای ادامهٔ تولید باس 302 در سال 1971 داشت و حتی تا مرحلهٔ ساخت پروتوتایپ و نمایش عمومی هم پیش رفت اما پروژه تنها چند هفته پس از رونمایی لغو شد. بااینحال، هرچند تولید 302 و 429 خاتمه یافت اما این پایان کار نام باس نبود زیرا فورد در سال 1971 از این نام برای نسخهای مشابه مکوان با پیشرانهٔ 5.8 لیتری V8 کلیولند استفاده کرد.
این مدل که باس 351 نام داشت، مثل پیشینیان خود عمر کوتاهی داشت و بعداً به جواهری کمیاب تبدیل شد. از این نسخه تنها 1,806 دستگاه ساخته شد که آن را به کمیابترین موستانگ مدل 1971 تبدیل کرد. البته فروش کلی موستانگ در این سال کاهش پیدا کرد اما فورد هنوز هم موفق به فروش 149,678 دستگاه شد و بنابراین، باس 351 تنها 1.2 درصد از کل فروش موستانگ در سال 1971 را به خود اختصاص داد. نمونهٔ زردرنگی که در اینجا میبینید یکی از همین خودروها است.
این ماسل کار هرچند بهاندازهٔ باس 429 کمیاب نیست اما همهٔ چیزهای لازم برای کلکسیونی بودن را دارد. این باس 351 کاملاً فابریک است، همچنان همان رنگ کارخانهای اصلی را روی بدنه دارد و پیشرانهٔ استاندارد را زیر کاپوت پنهان کرده است. همچنین تودوزی داخلی مشکی خودرو هم فابریک است که برای خودرویی پنجاهساله فوقالعاده به نظر میرسد. البته به نظر میرسد برخی قطعات موتور عوض شده باشند اما این برای خودرویی که چند دهه در جادهها بوده کاملاً طبیعی است. این باس 351 تنها 83 هزار کیلومتر کار کرده و با قیمت 73 هزار دلار فروخته شده است.
زیر کاپوت باس 351 اما یک 5.8 لیتری کلیولند معمولی قرار نگرفته بود بلکه نسخهای تقویتشده با کاربراتور چهار دهنه بود که با 330 اسب بخار قدرت، 45 اسب بخار از موتور کلیولند M-Code معمولی قویتر بود. بهطورکلی، باس 351 در سال 1971 پس از مکوان 428، دومین نسخهٔ قدرتمند موستانگ محسوب میشد. این همچنین یکی از آخرین ماسل کارهای تمامعیار دوران طلایی خودروهای عضلانی و موستانگی بود که بسیار دستکم گرفته شد.