فورد

معرفی فورد رپتور R با پیشرانه 700 اسب بخار GT500

زمانی که بیش از یک سال پیش فورد از نسل جدید رپتور رونمایی کرد، می‌دانستیم که نسخهٔ قوی‌تری از این پیکاپ هم در راه است و حالا سرانجام رپتور R با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ معرفی شده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این خودرو پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ موستانگ شلبی GT500 را قرض گرفته است اما این موتور در اینجا برای استفاده‌های آفرودی اصلاحاتی را تجربه کرده و خروجی آن به ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۶۸ نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا کرده است.

این پیشرانه به‌منظور بهبود بازهٔ ارائهٔ قدرت برای استفاده‌های آفرودی به پولی سوپرشارژ جدیدی مجهز شده و به همین دلیل کاهش حداکثر قدرت آن ضروری بوده است. با این کار، تحویل گشتاور در دورهای پایینی و میانی افزایش یافته است تا عملکرد بیشتری را در سرعت‌های معمول برای چنین خودرویی فراهم کند. در همین حال، فورد به فکر افزایش دوام پیشرانهٔ رپتور R هم بوده است و به همین دلیل آن را به منیفولدهای اگزوز فولادی ضدزنگ، فیلتر و خنک‌کنندهٔ منحصربه‌فرد روغن و کارتل روغن عمیق‌تر که برای کارایی بهتر در شیب‌ها طراحی شده مجهز کرده است.

به لطف ورودی‌های هوای عریض‌تر و فیلتر هوایی با راندمان بالاتر، حجم ورودی هوا هم ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است. میل‌گاردان رپتور R بزرگ‌تر شده است تا بتواند قدرت بیشتر پیشرانه را تحمل کند درحالی‌که برای گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک هم کالیبراسیون خاصی در نظر گرفته شده که به‌طور خاص برای آفرود طراحی شده است. فراتر از پیشرانه اما فورد سیستم تعلیق رپتور R را هم به‌طورجدی ارتقاء داده است. این خودرو در عقب به تعلیق پنج اتصالی با بازو‌های بسیار کشیده مجهز شده است تا موقعیت محور را روی مسیرهای ناهموار بهتر حفظ کنند درحالی‌که فنرهای ۲۴ اینچی هم برای پایداری بهتر بهینه شده‌اند.

با انجام این ارتقاءهای مختلف، حالا تراول تعلیق جلو به ۳۳۰ میلی‌متر و عقب به ۳۵۸ میلی‌متر رسیده است درحالی‌که لاستیک‌های ۳۷ اینچی هم فاصله از زمین را به ۳۳۳ میلی‌متر رسانده‌اند. همچنین کمک‌فنرهای خودرو هم با استفاده از سنسورهایی برای نظارت بر شرایط مسیر، به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند. به لطف این ویژگی، راننده می‌تواند حالت جدیدی بنام باجا را انتخاب کند که نرخ فنرهای جلو را تا ۵ درصد افزایش می‌دهد تا کیفیت سواری بهتر شود. علاوه بر این حالت، رپتور R از حالات دیگری مثل ساکت، معمولی و اسپرت هم برخوردار است که با استفاده از سوپاپ‌های فعال در سیستم اگزوز می‌تواند صدا را کم یا زیاد کند.

برای اینکه از بیرون هم مشخص شود که با رپتور قوی‌تر و وحشی‌تری طرف هستیم، فورد برخی ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد را هم برای رپتور R تدارک دیده است. به‌عنوان‌مثال، برآمدگی روی کاپوت حالا ۲۵ میلی‌متر بلندتر از رپتور استاندارد شده و به تریم نارنجی‌رنگی مجهز شده است درحالی‌که نشان نارنجی‌رنگ R هم در قسمت‌های مختلفی مثل جلوپنجره و درب پشتی به چشم می‌خورد. یک پکیج گرافیکی ویژه هم برای گلگیرهای عقب قابل سفارش است که از زمین ترک‌خوردهٔ صحرا الهام گرفته است. به گفتهٔ طراح اصلی رپتور R، این ماشین در ظاهر شبیه یک شکارچی بیابانی طراحی شده است.

رپتور R در داخل نیز از صندلی‌های استاندارد ریکارو با روکش مشکی‌رنگ چرمی و آلکانترا بهره می‌برد و تریم فیبر کربنی واقعی را هم می‌توان روی درها و داشبورد مشاهده کرد. این خودرو به نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲ اینچی با نرم‌افزار SYNC 4 مجهز است که از اندروید اتو، اپل کارپلی و به‌روزرسانی از راه دور برخوردار است. فورد همچنین پیکاپ آفرودی خود را به مجموعه‌ای از سیستم‌های کمکی هم مجهز کرده است. به‌عنوان‌مثال، سیستم Trail Turn شعاع چرخش را کاهش می‌دهد و سیستم تریل کنترل هم مثل کروز کنترل آفرودی عمل می‌کند. این خودرو از قابلیت رانندگی با یک پدال هم بهره می‌برد که هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز سرعت را به‌طور خودکار کاهش می‌دهد.

اما بهره‌مند از تمام این ویژگی‌های جذاب هرگز ارزان نخواهد بود زیرا قیمت رپتور R از رقم خیره‌کنندهٔ ۱۰۹,۱۴۵ دلار آغاز می‌شود. البته هرچند این رقم از قیمت پایهٔ ۸۰ هزار دلاری رم TRX به میزان قابل‌توجهی گران‌تر است اما رپتور R به‌صورت استاندارد از تمام آپشن‌های سفارشی رپتور پایه برخوردار است و برای مطابقت با این سطح از تجهیزات در رم TRX به هزینه‌ای ۲۰ هزار دلاری برای سفارش آپشن‌های مختلف نیاز خواهد بود. رپتور R هم‌اکنون برای خرید قابل سفارش است و اواخر امسال به نمایندگی‌های فروش خواهد آمد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. mohammad-2005

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (343 ديدگاه)

    منتظر رقابت تنگاتنگ و جذاب این خودرو با رم trx خواهیم بود …. ✨✨

    موافقم 49
    مخالفم 2
    1. viper2

      ۲۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      خیلی خیلی رقابت سختیه . فردا میخواستم برم نمایندگی رم تیرکس بخرم حالا میخوام صبر کنم اینم بیاد ببینم کدومشو بخرم . نظر شما چیه

      موافقم 19
      مخالفم 25
      1. Reza Waffen SS

        ۲۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (5340 ديدگاه)

        فقط رنگ آبیش موجوده فقط یه مکانیک با خودت ببر ببین عیب و ایرادی نداشته باشه

        موافقم 35
        مخالفم 0
        1. viper2

          ۲۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          ممنون از راهنمایی شما .

          موافقم 12
          مخالفم 1
  2. JDM lover

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    جواب محکم فورد به ram trx 💪
    خیلی خوشم اومد ازش ، بی نظیره

    موافقم 32
    مخالفم 2
    1. مشتاقی

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (166 ديدگاه)

      هر دو شون اسرافه

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. مهدی موتور

        ۳۰ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1196 ديدگاه)

        حتما دنا پلاس خوبه که مصرفش از هر دوتاشون بیشتره

        موافقم 2
        مخالفم 0
  3. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    اوف.داد بی داد.فقط باید منتظر جنگ رپتور و تیرکس بود.اولش که عربده کشی میکنن و رجز میخونن از خود مسابقه بهتر میشه.یکی خرناس میکشه یکی غرش

    موافقم 30
    مخالفم 5
  4. AMANTE

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    از فورد به دوج TRX سلام✌️
    این رپتور R دقیقا همونیه که باید نسل قبل هم میبود، واقعا دست پر و مسلحه اومده تا TRX رو به چالش بکشه و اینجا از دوج هم تشکر میکنم چون اگه TRX رو نساخته بود فورد عمرا به فکر موتور V8 برای رپتور می افتاد.

    موافقم 33
    مخالفم 1
  5. امیرشایان فرازی

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    هم قیافش هم هیکلش قلچماقه 💪

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. phonix

      ۲۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      از اول هم بود
      کلا در مقایسه با رقیبا ظاهر اسپرت تر و خشن تری داره رپتور
      تیون خور ملسی هم داره

      موافقم 11
      مخالفم 1
  6. احمدرضا

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    معرکس اما من تی رکس بیشتر دوس دارم

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. viper2

      ۲۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      منم احتمال زیاد همون تیرکس رو بخرم

      موافقم 7
      مخالفم 8
  7. Aboalfazl demon

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (519 ديدگاه)

    فوق العاده
    فقط قیمتش نسبت به رقیبش زیاده

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. Clean energy (سلام فرمانده)

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    و اکنون نابودگر فورد آمدددددددددددد
    به به
    عشق خودم فورد

    موافقم 13
    مخالفم 3
  9. Elmiraj

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3114 ديدگاه)

    تاج پادشاهی را بی رحمانه پس گرفت …..

    انتظار یک خشونت تند از طرف فورد را داشتم اما نه در این حد !!!

    موافقم 14
    مخالفم 6
    1. احمدرضا

      ۲۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (728 ديدگاه)

      فکر نکنم تی رکس به مشکل خاصی بخوره
      در یه سطحن
      ولی به نظرم فورد وزن کمتری داشته باشه و فرز تر باشه

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. Elmiraj

        ۲۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (3114 ديدگاه)

        اولین تجربه RAM در کلاس پرفورمنس توان رقابت با سه نسل تجربه فورد را نخواهد داشت….

        کافیه به وزن دو ماشین یه نگاه بندازی

        موافقم 10
        مخالفم 2
  10. Reza Waffen SS

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    گل بود به سبزه نیز آراسته شد

    موافقم 14
    مخالفم 0
  11. AMD

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    رپتور R رو دیدم قیافم اینجوری شد : 😲😎

    موافقم 10
    مخالفم 0
  12. شاهین

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    دوست دارم یه فیلم مقایسه ای از عملکرد افرودی رم و رپتور ببینم
    مخصوصا عملکرد سرعت و شتاب درحال افرود. یه چیز تو مایه های رالی داکار
    توی اینستا به کلیپ چند ثانیه ای دیدم که رپتور جامپ بهتری زد و ضربه فرود رو بهتر جذب کرد

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. viper2

      ۲۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      شاید به خاطر فاق لاستیک زیاد تر باشه . البته شاید

      موافقم 1
      مخالفم 0
  13. احمدرضا

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    خدایا هر کدوم یه قشنگی دارن
    رپتور یه جور تی رکس یه جور
    آدم حسودیش میشه به آدمای اونجا
    تا باشه از این دو راهیا
    از هر طرف بری بردی

    موافقم 16
    مخالفم 0
  14. Swedish Arrogant Tiger

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    از همین الان منتظر یه شاخ به شاخ حسابی بین رپتر و تی رکسم!
    فکر میکنم فورد همچنان دست بالا رو داره ولی قیمتش یه مقدار تنده.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  15. Hadi

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    وقتی فورد به سیم آخر میزنه 🔥
    عجب چیزی شده 👌🏼

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. ARMAN سابق

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (453 ديدگاه)

    عجب چیزی شده
    فقط منتظر صدای موتور شلبی تو آفرود هستم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. امیر

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    خیلی خوب شده و واقعا برازنده ی نام فورده
    اما فک میکنم با توجه به زوایای بهترش،فقط در زمینه افرود برتری اندکی به تیرکس داشته باشه(البته که هدف نهایی این کلاس هم همینه)
    در باقی موارد همچنان رم حد نهایی این کلاسه
    کیفیت و راحتی(طبق گفته صاحبان)
    شتاب!

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا