معرفی نسل جدید فورد رنجر رپتور، آفرود با ابعادی کوچک‌تر!

سه‌شنبه 3 اسفند 1400 - 11:30
مطالعه 5 دقیقه
2023-ford-ranger-raptor-1
فورد برای اولین بار در آگوست 2018 رنجر رپتور را در اروپا معرفی کرد و حالا وقت آن رسیده تا نسل جدید این پیکاپ آفرودی رونمایی شود. شایعات درست بودند...
تبلیغات

فورد برای اولین بار در آگوست 2018 رنجر رپتور را در اروپا معرفی کرد و حالا وقت آن رسیده تا نسل جدید این پیکاپ آفرودی رونمایی شود. شایعات درست بودند و این پیکاپ میان سایز آفرودی به پیشرانهٔ 3 لیتری V6 اکوبوست مجهز شده است. البته این موتور در اینجا 400 اسب بخار قدرت اکسپلورر ST را ندارد اما هنوز هم از قدرت زیادی برای این کلاس برخوردار است.

این موتور توئین توربو در نسخهٔ اروپایی رنجر رپتور 288 اسب بخار قدرت و 490 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که هرچند گشتاور آن از موتور دیزلی نسل قبلی کمتر است اما قدرت بیشتری تولید می‌کند. همچنین خروجی این موتور در بازار استرالیا با افزایشی چشمگیر به 397 اسب بخار قدرت و 583 نیوتن متر گشتاور می‌رسد که این تفاوت به خاطر قوانین آلایندگی سخت‌گیرانهٔ اروپا است. همچنین برای کسانی که هنوز هم خواهان موتور دیزلی هستند، سال آینده همچنان همان موتور 2 لیتری بای‌توربودیزل چهار سیلندر قبلی در برخی بازارها مثل اروپا ارائه خواهد شد.

موتور بنزینی رنجر رپتور از تکنولوژی ضد تأخیر برگرفته از سوپراسپرت GT و هاچ‌بک داغ فوکوس ST بهره می‌برد که در صورت برداشتن پا از روی پدال گاز همچنان تا سه ثانیه توربوشارژرها را در حال چرخش نگه می‌دارد. مثل قبل، انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

همان‌طور که از یک مدل رپتور انتظار می‌رود، این رنجر از سیستم تعلیق ارتقاءیافته‌ای بهره می‌برد تا توانایی‌های بیشتری برای عبور از هر نوع مسیری داشته باشد. ازجملهٔ ویژگی‌های این تعلیق می‌توان به بازوهای کنترل بالایی و پایینی آلومینیومی قوی‌تر و کمک‌فنرهای 2.5 اینچی فاکس اشاره کرد که اصطکاک را نسبت به رنجر معمولی به نصف کاهش می‌دهد. علاوه بر این، میزان تراول یا فضای نوسان سیستم تعلیق رپتور نیز به میزان قابل‌توجهی نسبت به نسخهٔ معمولی افزایش پیدا کرده است.

فورد در رنجر رپتور ستون‌های C، اتاق بار و محل نصب چرخ زاپاس را تقویت کرده است. این پیکاپ آفرودی در بازار اروپا با سامانهٔ چهارچرخ محرک دائمی ارائه می‌شود که به گیربکس کمکی دو سرعته با کنترل الکترونیکی مجهز است. قفل دیفرانسیل جلو و عقب به همراه هفت حالت رانندگی مختلف شامل معمولی، اسپرت، لغزنده، صخره، شن، گل‌ولای و باجا هم از دیگر ویژگی‌های آفرودی این ماشین هستند.

رنجر رپتور همچنین به کروز کنترل آفرود یا آن‌طور که فورد می‌نامد تریل کنترل هم مجهز است که تا سرعت حداکثر 30 کیلومتر بر ساعت کار می‌کند. زیر گلگیرهای عضلانی این پیکاپ رینگ‌های 17 اینچی قرار گرفته است که با لاستیک‌های آل‌ترین پوشیده شده‌اند. در عقب نیز شاهد اگزوز اسپرت با فلپ‌های قابل تنظیم هستیم که صدا را تغییر می‌دهد. چراغ‌های جلوی LED ماتریکسی، ورودی‌های هوای کاربردی و پله رکاب‌های آلومینیومی هم دیگر از ویژگی‌های بیرونی رنجر رپتور هستند.

به گفتهٔ فورد، صندلی‌های اسپرت رنجر رپتور با الهام از جت‌های جنگنده طراحی شده است درحالی‌که تریم‌های نارنجی‌رنگ هم فضای کابین را زیباتر کرده‌اند. پدال‌های تعویض دندهٔ منیزیومی هم به‌طور خاص برای رنجر رپتور در نظر گرفته شده‌اند که در کنار سیستم صوتی B&O با 10 بلندگو، صفحه آمپر دیجیتالی 12.4 اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 12 اینچی عمودی با سیستم SYNC 4 و اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم ارائه می‌شود.

فورد تا اواخر تابستان آینده تحویل رنجر رپتور جدید را با پیشرانهٔ اکوبوست در اروپا آغاز خواهد کرد اما مدل دیزلی سال آینده ارائه خواهد شد. هنوز اطلاعاتی در مورد زمان عرضهٔ این پیکاپ در بازار آمریکا منتشر نشده است اما گزارش‌های اخیر به تولید نسخهٔ معمولی رنجر جدید از می 2023 در میشیگان اشاره کرده‌اند. ظاهراً این پیکاپ میان سایز در ایالات‌متحده دورهٔ عمر هشت‌ساله خواهد داشت اما به‌احتمال‌زیاد، رنجر رپتور در این بازار فقط با موتور بنزینی عرضه خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.