بررسی فورد F150 4x4 سوپرکریو 2018
خودروی مورد بررسی یک نمونه اولیه است. مجموعه ای متشکل از اجزای مختلف سوار شده بر یک شاسی نردبانی به همراه موتور و گیربکس در قسمت جلو و حداقل یک اکسل جامد. جذابیت ذاتی فورد F150 به همراه سواری راحت آن باعث شده تا همچنان محبوب باشد.
در اینجا ما فورد F150 2018 را مورد بررسی قرار دادهایم. البته بایستی این نکته را ذکر کنیم که F150 رپتور معروف در یک شاخه جداگانه دیگر قرار دارد و نباید با این نسخه اشتباه گرفته شود. این خودرو از بدنه آلومینیومی ساخته شده و نیروی تولیدی توسط پیشرانه V-8 را توسطه گیربکس 10 سرعته به چرخها منتقل مینماید.
البته فورد اعلام نموده که در سال 2017 حدود 65 درصد از مشتریان پیشرانه V-6 توربوشارژ را برای این خودرو انتخاب نمودهاند. به هرحال موتور هشت سیلندر همچنان طرفداران سنتی خود را داراست. پیشرانه 5 لیتری مذکور برای سال 2018 بدون تغییر باقی مانده و از هر دو نوع روش مستقیم و غیر مستقیم تزریق برای بهینهسازی مصرف سوخت بهره میبرد. قدرت این نیروگاه معادل 395 اسب بخار و گشتاور حاصل از آن نیز 542 نیوتنمتر است. این پیشرانه تنفس طبیعی نسبت به قبل در حدود 10 اسب بخار قویتر شده و به میزان 20 اسب بخار هم در مقایسه با پیشرانههای V-6 اکوبوست فورد، برتری دارد. البته گشتاور تولیدی موتور V-6 به میزان 95 نیوتنمتر فراتر از نسخه هشت سیلندر است.
پیشرانه هشت سیلندر که بر روی خودروی 2397 کیلوگرمی فورد F150 سوپرکریو 2018 نصب شده، موجب شده تا کمی از چابکی خودروی مذکور کاسته شود. شتاب صفر تا 96 کیلومتربرساعت این نسخه معادل 5.9 ثانیه است که در قیاس با مدل 2017 که نیروی خود را از پیشرانه شش سیلندر اکوبوست به حجم 3.5 لیتر دریافت میکند، حدود 0.2 ثانیه کندتر است. همچنین در مقایسه با مدل 2016 که از پیشرانه ضعیفتر و گیربکس شش سرعته استفاده مینماید، در حدود 0.4 ثانیه سریعتر است. رکورد تست یک چهارم مایل برای هر دو نمونه شش و هشت سیلندر یکسان و معادل 14.4 ثانیه است. حداکثر سرعت نسخه هشت سیلندر در تست یک چهارم مایل، برابر 157.7 کیلومتربرساعت بوده که 1.6 بیشتر از نمونه اکوبوست است. رکورد مدل 2016 در این تست مساوی با 14.9 ثانیه و 152.8 کیلومتربرساعت بوده است.
در مقام قیاس با رقبای غیر همنام، میتوان به شتاب 5.7 ثانیه و رکود 14.3 ثانیه شورولت سیلورادو مدل 2017 و مجهز به پیشرانه وی هشت 6.2 لیتری اشاره نمود.
گیربکس ده سرعته اتوماتیک که در همکاری با جنرال موتورز توسعه یافته است، شریک مناسبی برای پیشرانه به شمار میرود، البته دو مشکل در آن دیده میشود. یکی بد جا رفتن دنده عقب در حالت دستی و دیگری صدای درشت دنده معکوس در سرعتهای زیر 50 کیلومتربرساعت است.
مصرف سوخت f150 در هر دو نمونه شش و هشت سیلندر یکسان و برابر 15.7 لیتربر صد کیلومتر(شهر) و 12.4واحد(بزرگراه) است. دامنه حرکتی در صورت استفاده از باک استاندارد به حجم 87 لیتر معادل 692 کیلومتر است. همچنین باک 136 لیتری نیز با قیمت 445 دلار قابل سفارش است.
اگرچه تعلیق و ترمزها به اندازه پیشرانه ابداعی نیستند اما عملکرد خوبی دارند. پدال ترمز از انواع قدرتمند و ساکت است و خودرو را به آرامی از سرعت 112 کیلومتربرساعت در فاصله 54.86 متر متوقف میکند. چسبندگی این خودرو نیز معادل 0.80 جی است که بیش از نیاز یک وانت است. بین کیفیت سواری و هندلینگ خودرو تعادل خوبی برقرار شده و در سر پیچها بسیار استوار عمل مینماید.
رنگ آبی بدنه با تریم مشکی-قرمز کابین تضاد خوشایندی را پدید آورده است. پکیج 2540 دلاری، تجهیزاتی همچون: سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سامانه کمکی فعال پارک، کروز کنترل تطبیقپذیر مجهز به گزینه توقف-حرکت، سیستم کمکی پیش از تصادف به همراه قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوربین 360 درجه به همراه سیستم کمکی اتصال تریلر را در در دل خود جای داده است. همچنین سیستم پیشرفته کمکی اتصال تریلر(PTBA) نیز با سفارش پکیج یدک کشی با بهای 995 و یا نسخه پیشرفته این پکیج به قیمت 1295 دلار بستگی دارد. ظرفیت یدک کشی این خودرو بسته به انتخاب هر کدام از انواع پکیج یدک کشی، از 4082 تا 5262 کیلوگرم متغیر است.
تزییات چوبی، سیستم صوتی پریمیوم و مسیریاب فعال شونده با صوت نیز جزو امکانات استاندارد کابین این خودرو محسوب می شنود. بهای نمونه مورد بررسی در این مقاله به 61,745 دلار میرسد.
اگر به دنبال یک وانت هستید این خودرو گزینه مناسبی است اما وجود نسخههای متعدد از آن، کار انتخاب را مشکل کرده است. به نظر ما پیشرانه تنفس طبیعی هشت سیلندر با توجه به تکنولوژی مناسبی که دارد، میتواند در صدر گزینههای انتخابی شما قرار بگیرد.
منبع: caranddriver