دومین قسمت از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه هاچبکهای سابکامپکت اختصاص یافته است که در دوئل قبلی آن فولکسواگن پولو و سئات ایبیزا در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 960 رأی به ثبت رسیده است که پولو توانست با دریافت 786 عدد از آنها و کسب 82 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالیکه ایبیزا موفق به کسب تنها 174 رأی شده است. حال امروز در دوازدهمین و آخرین دوئل گروه هاچبکهای سابکامپکت، فورد فییستا به مصاف امجی 3 رفته است.
آئودی A1 | آلفارومئو میتو | فورد فییستا | امجی 3 |
آئودی A1 | ؟ | ||
پژو 208 | سوزوکی بالنو | رنو کلیو | هوندا فیت |
پژو 208 | رنو کلیو | ||
تویوتا یاریس | فیات آرگو | فولکسواگن پولو | سئات ایبیزا |
تویوتا یاریس | فولکسواگن پولو | ||
نیسان میکرا | اشکودا فابیا | مزدا 2 | اوپل کورسا |
نیسان میکرا | مزدا 2 | ||
مینی کوپر | دیاس 3 | کیا ریو | شورلت سونیک |
مینی کوپر | کیا ریو | ||
سوزوکی سوئیفت | سیتروئن C3 | هیوندای i20 | میتسوبیشی میراژ |
سیتروئن C3 | هیوندای i20 |
فورد فییستا
فییستا یک هاچبک سابکامپکت است که نسل نخست آن برای اولین بار در سال 1976 توسط فورد معرفی گردید و به یکی از پرفروشترین محصولات این شرکت تبدیل شد بهنحویکه از سال 1976 تاکنون بیش از 16 میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. نسل نخست این ماشین که صرفاً در یک نسخهٔ هاچبک سهدر ساخته میشد تا سال 1976 به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد و بدین ترتیب طی سالهای بعد نسلهای بعدی فییستا یکی پس از دیگری معرفی شدند درحالیکه در طول این روند نسخههای هاچبک پنجدر و سدان نیز به خانوادهٔ این ماشین اضافه شدند. فییستا اما هماکنون در نسا هفتم خود قرار دارد که برای اولین بار در نوامبر 2016 رونمایی گردید. این نسل از فییستا که مثل گذشته در سه نسخهٔ هاچبک سهدر هاچبک پنجدر و سدان به تولید میرسد، بر اساس پلتفرم جهانی B فورد ساخته شده که با خودروهایی چون فورد اکواسپرت و فورد کا مشترک است. در این نسل فورد برای اولین بار نسخهٔ کراساوور مانندی را هم به خانوادهٔ فییستا اضافه کرده که اکتیو نام دارد. این هاچبک سابکامپکت آمریکایی با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. موتور بنزینی پایه یک نمونهٔ 1.1 لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی است که در دو سطح قدرت مختلف عرضه میگردد. موتور بنزینی بعدی اما از نوع 1 لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی توربوشارژ اکوبوست است که این موتور هم در سه سطح قدرت مختلف ارائه میشود. با در این دوئل به جهت نزدیکی با رقیب بریتانیایی، ضعیفترین نسخه از پیشرانهٔ 1 لیتری اکوبوست فییستا را انتخاب کردهایم که 100 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قویترین موتور این ماشین نیز یک نمونهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ اکوبوست با 200 اسب بخار قدرت است که در نسخهٔ اسپرت ST ارائه میشود. فورد فییستا سال گذشته در بازار اروپا بیش از 255 هزار دستگاه فروش داشته است.
امجی 3
شرکت بریتانیایی رورو که از سال 1986 مالکیت شرکت امجی را در اختیار گرفته بود، در سال 2003 هاچبک سابکامپکتی بنام Streetwise را معرفی نمود. سپس تولید این خودرو دو سال بعد یعنی در سال 2005 که گروه امجی روور ورشکست شد متوقف گردید؛ اما پسازاینکه شرکت چینی سایک موتور گروه امجی روور را خریداری کرد، در سال 2008 تولید نسخهٔ ریبج شدهٔ روور Streetwise را با نام امجی 3 آغاز نمود و بدین ترتیب این هاچبک بریتانیایی پس از سه سال وقفه دوباره روی خط تولید رفت؛ اما در این سری، امجی 3 یا در اصل همان روور Streetwise صرفاً در بازار داخلی چین عرضه شد و به کشورهای دیگری صادر نگردید. سپس در نمایشگاه پکن 2010 امجی هاچبک سابکامپکت کانسپتی را با نام Zero رونمایی کرد که در اصل پیشنمایش نسل دوم امجی 3 محسوب میشد. چندی بعد نهایتاً در نمایشگاه گوانگژو 2010 نسخهٔ تولیدی این خودرو رسماً معرفی گردید و فروش آن از بهار 2011 در بازار چین آغاز شد. البته نسل دوم امجی 3 برخلاف نسل اول به بازارهای اروپایی هم راه پیدا کرد و همچنین در کشورمان هم توسط مدیا موتور عرضه گردید. امجی این هاچبک سابکامپکت را با دو موتور مختلف به بازار عرضه میکند که هردو از نوع بنزینی چهار سیلندر تنفس طبیعی هستند. موتور اول از نوع 1.3 لیتری و دومی 1.4 لیتری است که ما برای این دوئل موتور قدرتمندتر امجی 3 را انتخاب کردهایم. این موتور 107 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که برای انتقال آن به چرخهای جلو دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و پنج سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. نسل دوم امجی 3 بهتازگی فیسلیفتی را هم تجربه کرده که طی آن در دماغهٔ خودرو تغییرات نسبتاً زیادی اعمال شده اما در بخش عقبی تغییرات چندانی صورت نگرفته است. در این فیسلیفت طراحی نمای جلویی امجی 3 مطابق زبان طراحی جدید امجی شکل گرفته است. امجی 3 سال گذشته در بازار اروپا حدود 3 هزار دستگاه فروش داشته است.
مقایسه مشخصات فنی
| فورد فییستا | امجی 3 |
پیشرانه | 1 لیتری 3 سیلندر | 1.4 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | 100 اسب بخار | 107 اسب بخار |
گشتاور | 170 نیوتن متر | 137 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 10.5 ثانیه | 11.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 185 کیلومتر/ساعت | 180 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 4.3 لیتر (ترکیبی) | 6.0 لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | 97 گرم/کیلومتر | 136 گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | 42 لیتر | 45 لیتر |
وزن | 1088 کیلوگرم | 1155 کیلوگرم |
طول | 4.04 متر | 4.02 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.49 متر | 2.52 متر |
حجم صندوق بار | 303 لیتر | 285 لیتر |
قیمت پایه | 13,165 پوند | 8,700 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9977503]