معرفی رسمی نسل جدید فورد فوکوس
سرانجام پس از انتشار چند تیز و اخبار، اطلاعات و تصاویر جاسوسی فراوان، فورد رسماً نسل جدید هاچبک کامپکت خود یعنی فوکوس را رونمایی کرده است. نسل جدید این ماشین سبکتر، شیکتر و پیشرفتهتر از نسل قبلی خود شد و درعینحال ایمنی عالی، ویژگیهای اتصالی و طیف جدیدی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی را ارائه کرده است. این کامپکت آمریکایی جدید طبق فلسفهٔ طراحی انسانمحور جدیدی طراحی شده و استایل منحصربهفرد بیرونی را با فضای داخلی بزرگتر ترکیب کرده است.
مهندسین فورد فاصلهٔ محوری فوکوس جدید را به میزان 53 میلیمتر افزایش دادهاند که در کنار اوورهنگهای کوتاه موجب ایجاد نمای پویایی شده است درحالیکه در کلاس خود بهترین کارایی آئرودینامیکی را هم ارائه میکند. فوکوس جدید از لحاظ طراحی ظاهری هم تقریباً بهطور کامل متحول شده است. البته هرچند نمای جلویی خودرو همچنان بهعنوان یک فورد قابلتشخیص است اما نمای عقبی هر سه نسخهٔ فوکوس (شامل هاچبک، سدان و استیشن) بهطور قابلتوجهی با نسل قبلی متفاوت شده است.
نسل جدید فوکوس در چهار مدل مختلف بنامهای Vignale، ST-Line، اکتیو و تیتانیوم ارائه شده که این مدلها در هردو نسخهٔ هاچبک و استیشن قابل انتخاب هستند. مدل ویگنیل که پرچمدار خانوادهٔ فوکوس محسوب میشود، از ویژگیهای لوکسی مانند تریم آلومینیومی، تزئینات کرومی و جلوپنجرهٔ مشکیرنگ سود میبرد و در داخل هم به تودوزی چرمی و گرمکن فرمان مجهز است؛ اما کسانی که خواهان نسخهای اسپرت هستند باید به سراغ مدل ST-Line بروند با دیفیوزر بزرگ، دو سر اگزوز و اسپویلر زیبای روی سقف نمای تهاجمیتر و اسپرتتری دارد. این مدل در داخل هم از غربیلک فرمان D شکل، پوشش سقف مشکیرنگ، دوخت قرمز و دستهدندهٔ آلومینیومی برخوردار است.
از سوی دیگر مدل اکتیو در اصل نسخهای کراساوور مانند است که با فاصلهٔ بیشتر از سطح زمین، محافظهای نقرهایرنگ در قسمتهای زیرین جلو، عقب و طرفین، ریلهای روی سقف و پوششهای پلاستیکی در دهانهٔ گلگیرها استایلی مشابه کراساوورها پیدا کرده است. خریداران میتوانند برای تمامی مدلهای فوکوس 13 رنگ بیرونی مختلف را سفارش دهند.
داخل نسل جدید فوکوس اما فضای آرامشبخشتری دارد یعنی همان چیزی که فورد به دنبال آن بوده است. در اینجا طراحی داشبورد صافتر از قبل به نظر میرسد یعنی در آن بیشتر از خطوط مستقیم استفاده شده که این امر موجب میشود کابین بزرگتر احساس شود. از ویژگیهای برجستهٔ این قسمت نیز میتوان به استفاده از متریال نرم و خوش لمس در داشبورد و همینطور تریم شیشهای براق در اطراف دریچههای تهویه و رو دریها اشاره کرد که کابین فوکوس را لوکستر از قبل نشان میدهند.
در کابین نسل جدید فوکوس سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC 3 فورد از طریق یک نمایشگر لمسی هشت اینچی ارائه شده که با کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل سازگاری دارد. همچنین فورد این ماشین را به شارژر بیسیم و سیستم صوتی جدید 675 واتی B&O با 10 بلندگو و ساب ووفر 140 میلیمتری نصبشده در صندوق بار هم مجهز کرده است. علاوه بر این، فورد برای خریداران اروپایی سیستم FordPass را هم ارائه کرده با استفاده از آن و از طریق نصب اپلیکیشن FordPass در گوشی تلفن همراه میتوان بر وضعیت و موقعیت خودرو نظارت کرده، درها را باز یا قفل نموده و از راه دور پیشرانه را روشن کرد. این سیستم همچنین اینترنت وای فای با قابلیت اتصال 10 دستگاه را هم ارائه میکند.
از سوی دیگر فورد نسل جدید فوکوس را به طیف گستردهای از فناوریهای ایمنی پیشرفته هم مجهز کرده است. یکی از این فناوریها، سیستم رانندگی خودکار سطح 2 است که با استفاده از سیستمهای پیشرفته، رانندگی راحتتری را فراهم میکند. بهعنوانمثال، سیستم Co-Pilot360 ایمنی رانندگی و پارک کردن را بهبود میدهد درحالیکه سیستم کروز کنترل هوشمند ACC با قابلیت توقف و حرکت و همینطور قابلیت تشخیص سرعت و حرکت در بین خطوط، رانندگی در سفرهای طولانی را بسیار سادهتر میکند. این سیستم تا سرعت 200 کیلومتر در ساعت کار میکند. علاوه بر این، فوکوس جدید به سیستم چراغهای تطبیقی هم مجهز شده است. این سیستم با تنظیم چراغهای جلو پیش از رسیدن به پیچ، میدان یا چهارراه، حداکثر دید را برای راننده فراهم میکند.
فوکوس جدید همچنین اولین محصول فورد در اروپا است که به نمایشگر سربالا مجهز شده است و به گفتهٔ فورد یکی از روشنترین نمونههای بازار محسوب میشود. دیگر سیستمهای ایمنی فوکوس جدید نیز شامل مواردی چون سیستم کمک پارک فعال 2، سیستم کمکی پیش از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسواران، سیستم اطلاعات نقاط کور، سیستم هشدار ترافیک عقب، دوربین دید عقب، هشدار راه اشتباه و سیستم کمکی پس از برخورد میشود. فورد انتظار دارد با وجود این سیستمهای ایمنی، نسل جدید فوکوس بتواند پنج ستارهٔ کامل را در آزمونهای تصادف کسب کند.
به لطف افزایش ابعاد نسل جدید فوکوس، حالا برای سرنشینان جلو فضای شانهای برابر با 1420 میلیمتر فراهم شده درحالیکه فضای زانوی عقب نیز بیش از 50 میلیمتر بیشتر از قبل شده و حالا با فضایی معادل 81 میلیمتر، بهترین فضای زانو را در کلاس خود ارائه میکند. در مدل استیشن نیز ارتفاع قسمت بار 43 میلیمتر افزایش پیدا کرده و همچنین حجم بار آن نیز به 1650 لیتر رسیده است. برای باز کردن درب صندوق بار خودرو هم کافی است راننده پای خود را به زیر سپر عقب ببرد.
فورد برای نسل جدید فوکوس درمجموع چهار پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده که دو نمونهٔ آنها از نوع بنزینی اکوبوست و دو نمونهٔ دیگر دیزلی اکوبلو هستند. تمامی این موتورها جدیدترین استانداردهای آلایندگی یورو 6 را پاس میکنند. موتورهای بنزینی شامل یک نمونهٔ 1 لیتری و یک واحد 1.5 لیتری جدید میشود. موتور اول در سه سطح قدرت مختلف 85 اسب بخار، 100 اسب بخار و 125 اسب بخار ارائه میشود درحالیکه دومی نیز در دو سطح قدرت 150 اسب بخار یا 180 اسب بخار قابل انتخاب است.
موتور دیزلی اول اما از نوع 1.5 لیتری است که در دو سطح قدرت 95 اسب بخار یا 120 اسب بخار ارائه میشود. البته گشتاور هردوی این مدلها یکسان و برابر با 300 نیوتن متر است؛ و نهایتاً موتور دیزلی دوم هم یک واحد 2 لیتری است که 150 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما فعلاً مشخص نیست که کدامیک از این موتورها در بازار آمریکای شمالی ارائه خواهند شد. انتقال نیرو در موتورهای 1 لیتری بنزینی 125 اسب بخاری، 1.5 لیتری بنزینی 150 اسب بخاری، 1.5 لیتری دیزلی 120 اسب بخاری و 2 لیتری دیزلی 150 اسب بخاری توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید صورت میگیرد اما برای دیگر موتورها تنها یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه شده است.
فورد اما غیر از نسخههای هاچبک و استیشن، نسخهٔ سدان نسل جدید فوکوس را هم معرفی کرده است. البته این مدل مخصوص بازارهای خاصی بوده و برخلاف برادران استیشن و هاچبکش در بازارهای جهانی عرضه نمیگردد. فوکوس سدان در ابتدا اواخر امسال در چین عرضه خواهد شد درحالیکه انتظار میرود بعداً در بازارهای اروپای شرقی هم عرضه گردد. هرچند ممکن این مدل در کشورهایی چون انگلستان عرضه نگردد اما احتمالاً راهی بازار کشورهایی چون ترکیه و مجارستان هم خواهد شد.
لیست قیمت تیپها و مدلهای مختلف نسل جدید فوکوس فعلاً برای بازار بریتانیا اعلام شده است. قیمت تیپ پایهٔ فوکوس که استایل نام دارد در این کشور از 17,930 پوند آغاز میشود که حدود 2 هزار پوند کمتر از نسل قبلی است و سپس در تیپ Zetec به 19,300 پوند میرسد. قیمت دیگر مدلها شامل ST-Line از 21,570 پوند، تیتانیوم از 21,550 پوند و نهایتاً ویگنیل نیز از 25,450 پوند آغاز میگردد. فورد از هماکنون در اروپا سفارشات خریدی فوکوس جدید را میپذیرد و تحویل آن به خریداران اروپایی را از سپتامبر امسال آغاز خواهد کرد اما فروش نسل جدید فوکوس در ایالاتمتحده از نیمهٔ دوم سال 2019 آغاز خواهد شد و جزئیات مدلها، تیپها و قوای محرکهٔ آن در زمانی نزدیک به عرضه به بازار اعلام خواهد شد اما انتظار نمیرود نسخهٔ استیشن فوکوس در ایالاتمتحده عرضه گردد.