چرا تصمیم فورد برای عدم تولید سدانها صحیح است؟!
شاید دلیل آنها برای توقف تولید سدانها که همانا عدم فروش مناسب است کاملاً سرراست و بدون ابهام باشد اما با این وجود بازهم تصمیم فورد برای عدم عرضه خودروهای کوچک و سدانها در بازار آمریکا ناگهانی و شوکه کننده بوده ولی این تصمیم خیلی هم دور از انتظار نبوده است.
به مدلهایی که بازنشسته خواهند شد نگاه کنید: فیوژن، C-Max، فوکوس، تاروس و فیستا. همه این خودروها در سالهای اخیر با افت فروش مواجه بوده زیرا مشتریان روز به روز به سمت خودروهای شاسیبلند و پیکاپ تراکها کشیده شده اند.
فورد باید یک تصمیم تجاری پربازده میگرفت، خواه این تصمیم سرمایهگذاری روی محصولات کمفروش باشد خواه تمرکز بیشتر روی محصولاتی که بازار به آنها روی خوش نشان میدهد.
این کمپانی طی بیانیهای اعلام کرده است:
تا سال 2020 حدود 90 درصد سبد محصولات فورد در آمریکا شامل پیکاپ ها، شاسیبلندها و خودروهای تجاری خواهد بود. با توجه به کاهش تقاضا و سوددهی تولید، ما روی نسل بعدی سدان های سنتی در آمریکا سرمایهگذاری نخواهیم کرد.
در طول چند سال آینده سبد محصولات سواری این شرکت به موستانگ پرفروش و نسل جدید کراساوور فوکوس اکتیو منتقل خواهد شد. این خودروساز همچنین در حال بررسی "فضای سفید" خودروهایی است که کاربردی بودن محصولات سواری را با خصوصیات شاسیبلندها همچون ارتفاع بیشتر سواری، فضا و منعطف بودن ترکیب کنند.
آیا دل آمریکاییها برای این خودروها تنگ خواهد شد؟ قطعاً نشستن پشت فرمان فیستا ST جدید بسیار هیجانانگیز است اما یک هاچبک داغ با پیشرانه 3 سیلندر واقعاً برای آنها گزینه جذابی نیست. البته توجه بیشتر ماشینبازها به نسخههای سریعتر فوکوس همچون ST و RS معطوف خواهد شد. با توجه به اینکه فوکوس اکتیو در آمریکا عرضه خواهد شد شاید فورد بخواهد این نسخههای اسپورت را نیز ارائه نماید.
فورد انتظار دارد با ایجاد تمامی این تغییرات صرفهجویی 11.5 میلیارد دلاری داشته باشد. مدیرعامل شرکت آقای جیم هکت هدفگذاری حاشیه سود 8 درصدی تا سال 2020 را اعلام کرده است.
هکت گفته است:
جایی که بتوانیم با سوددهی بیشتر محصولات کم بازده را به محصولاتی سودده تبدیل کنیم این کار را انجام خواهیم داد. ما در جایی که بتوانیم برنده شویم بازی خواهیم کرد.
محصولات باقی مانده با قوای محرکه هیبریدی و الکتریکی به روز خواهند شد. این محصولات شامل F-150، موستانگ، اکسپلورر، اسکیپ و برانکو هستند.
این خودروساز آمریکایی در سال 2020 نیز یک شاسیبلند تمام الکتریکی عرضه خواهد کرد و قول داده تا سال 2022 تعداد 16 محصول الکتریکی شده را وارد بازار نماید. مدل ساب کامپکت اکو اسپورت نیز جایگزین فیستا به عنوان ارزانترین محصول شرکت خواهد شد.
خاتمه تولید محصولات کم بازده و کمفروش در این صنعت روش تازهای نیست و شاید فورد این روند را زودتر کلید بزند. رقبای این شرکت البته همین روش را انتخاب نکرده و سدانهای خود را فعلاً حفظ کردهاند.