یکی از مدیران ارشد فورد در مصاحبه با اتوموتیونیوز اعلام کرده این دو شرکت به دنبال ادغامی احتمالی باهم بودهاند. بیل فورد میگوید او و سرجیو مارکیونه فقید شامهایی کاری با یکدیگر داشته و دربارهی هماهنگی مناسب فورد و فیات-کرایسلر با یکدیگر صحبت کردهاند.
فورد اما این حرکت را رد کرده و گفته است:
ما مشکلات و چالشهای خاص خودمان را داریم. من احساس کردم که ادغام دو شرکت به حل آن مشکلات کمکی نخواهد کرد.
بیل فورد همچنین در ادامه خاطرنشان ساخته ادغام با فیات-کرایسلر باعث کندی پیشرفت شرکت خواهد شد.
اگرچه فورد در نهایت تصمیم به رد ادغام با فیات-کرایسلر گرفته اما این کمپانی مشکلی با همکاری با دیگر شرکتها ندارد. این شرکت در سال پیش توافقنامههای همکاری با فولکسواگن، ماهیندرا و ریویان امضا کرده است.
فورد انتظار دارد این روند ادامه یابد زیرا در صنعت خودرو برندهها و بازندههایی وجود داشت و چنین وضعیتی قبلاً هرگز دیده نشده است. او خاطرنشان میسازد:
من فکر میکنم شما در آینده شاهد شرکتهایی خواهید بود که خواهان همکاری هستند زیرا برخی تکنولوژیها برای مؤثر بودن نیازمند کاهش هزینه هستند.
به نظر میرسد همکاری بین شرکتها در صنعت خودرو رو به گسترش است. از جمله مهمترین همکاریهای اخیر میتوان به اشتراک مساعی جگوار لندروور و BMW به منظور توسعهی نسل بعدی قوای محرکهی الکتریکی اشاره کرد. جنرال موتورز و هوندا نیز برای ساخت خودروهای خودران شرکت کروز اتوماسیون همکاری میکنند. حتی هیوندای و آئودی نیز در حال کار روی خودروهای هیدروژن سوختی هستند.
با توجه به اهمیت هزینهی تکنولوژیهای الکتریکی و خودران، به نظر میرسد خودروسازان بیش از هر زمان دیگری به دنبال همکاری باهم خواهند بود.