معرفی فورد F150 لایتنینگ، استفاده از نامی قدیمی برای پیکاپی الکتریکی
فورد سرانجام رسماً از F150 الکتریکی پردهبرداری کرده است. برای این خودرو که نخستین پیکاپ الکتریکی فورد محسوب میشود، نام لایتنینگ انتخاب شده است یعنی نامی که چند دهه پیش برای نسخۀ پرفورمنس خیابانی F150 استفاده میشد. بررسی این پیکاپ جدید را با مهمترین بخش آن یعنی قوای محرکه آغاز میکنیم. F150 لایتنینگ در دو نسخهٔ SR (برد استاندارد) و ER (دوربرد) ارائه میشود که هردو به دو موتور الکتریکی (یکی در جلو و یکی در عقب) مجهز هستند.
مجموع قدرت این دو موتور در نسخهٔ SR برابر با 426 اسب بخار و در نسخهٔ ER معادل 563 اسب بخار است درحالیکه گشتاور آنها در هردو نسخه یکسان و برابر با 1050 نیوتن متر خواهد بود. فورد هنوز ظرفیت پکیج باطریهای لیتیوم یونی این نسخهها را اعلام نکرده اما میدانیم که نسخهٔ SR با هر بار شارژ میتواند تا 370 کیلومتر و نسخهٔ ER تا 480 کیلومتر را طی کند. به گفتهٔ فورد، باطریهای نسخهٔ ER، بزرگترین پکیج باطری محسوب میشود که این شرکت تاکنون ارائه کرده است.
بسته به نوع باطریها، شارژر F150 لایتنینگ متفاوت خواهد بود. نسخهٔ SR با یک شارژ 11.3 کیلوواتی ارائه میشود درحالیکه نسخهٔ ER به شارژر دوگانه با ظرفیت حداکثر 19.2 کیلووات مجهز شده که برای ارائهٔ سریعترین زمان شارژ ممکن در محدودهٔ شارژرهای استاندارد SAE طراحی شده است. برای لایتنینگ SR یک شارژ خانگی 48A هم قابل سفارش است که از 15 تا 100 درصد باطریها را ظرف حدود 10 ساعت شارژ میکند. در همین حال، نسخهٔ ER میتواند به شارژر خانگی 80A متصل شود که زمان شارژ از 15 تا 100 درصد را به 8 ساعت کاهش میدهد. با استفاده از شارژرهای سریع عمومی هم میتوان از 15 تا 80 درصد از باطریهای F150 لایتنینگ را ظرف 40 دقیقه شارژ کرد.
فورد برای F150 لایتنینگ نرمافزاری بنام «برد هوشمند» را هم طراحی کرده که با در نظر گرفتن مواردی مثل میزان بار یا بکسل برای سنجش دقیقتر، برد باقیمانده را نشان میدهد. در همین حال، پیکاپ الکتریکی فورد از سیستمی بنام «انرژی پشتیبان» هم برخوردار است که امکان استفاده از انرژی موجود در باطریها برای تأمین برق خانه در مواقع قطع برق را فراهم میکند. این سیستم با خروجی حداکثر 9.6 کیلووات انرژی، در نسخهٔ ER با شارژ کامل باطریها میتواند تا سه روز برق خانه را تأمین کند. علاوه بر این، در قسمت بار، کابین و صندوق جلوی لایتنینگ هم 11 خروجی برق تعبیه شده که میتواند انرژی همهچیز از تلویزیون و بلندگو گرفته تا دوچرخههای برقی را تأمین کند.
پکیجهای باطری F150 لایتنینگ که در زیر کابین سرنشینان نصب شده و به سیستم خنککنندهٔ تقویتشده مجهز هستند، بهطور خاص برای این پیکاپ الکتریکی طراحی شدهاند. فورد همچنین مطمئن شده است که این باطریها میتوانند در شرایط سخت مثل یدک کشی تریلرهای سنگین یا آفرود دوام بیاورند. به گفتهٔ این شرکت، این پکیجهای باطری برای کل عمر پیکاپ طراحی شدهاند.
اما با همهٔ اینها، دقیقاً مثل زمانی که فورد از نام موستانگ برای یک کراساوور الکتریکی استفاده کرد، استفاده از نام جذاب و پرافتخار لایتنینگ برای یک پیکاپ الکتریکی هم احتمالاً با انتقاداتی مواجه خواهد شد زیرا دو نسل F150 لایتنینگ قبلی، پیکاپهای اسپرتی بودند که با ارتفاع کم تعلیق، انتقال قدرت محرک عقب و پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ قدرتمند، بیشتر برای پرفورمنس جادهای طراحی شده بودند؛ اما بااینوجود، این بدان معنا نیست که F150 لایتنینگ جدید خودروی جذابی برای رانندگی نخواهد بود زیرا نسخهٔ ER این پیکاپ با برخورداری از قدرت و گشتاوری بیشتر از هر F150 دیگر، ظرف حدود 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که از همهٔ پیکاپهای بنزینی حال حاضر بازار سریعتر است.
F150 لایتنینگ همچنین اولین پیکاپ سری F محسوب میشود که از سیستم تعلیق عقب مستقل بهره میبرد. این ویژگی موجب کاهش قابلتوجه وزن غیر فنر سوار خودرو و همینطور بهبود هندلینگ و راحتی میشود. این پیکاپ الکتریکی میتواند تا حداکثر 900 کیلوگرم بار را حمل و تا 4.5 تن را یدک بکشد. علاوه بر این، فورد در جلوی F150 لایتنینگ هم بزرگترین صندوق بار جلو را با ظرفیت 400 لیتر و حداکثر 180 کیلوگرم بار تعبیه کرده است.
تفاوتهای ظاهری F150 لایتنینگ با نسخههای درونسوز اندک هستند اما همین تغییرات کافی است تا بتوان سریعاً قوای محرکهٔ الکتریکی آنرا تشخص داد. یکی از این ویژگیها، نوار LED جدیدی است که در تیپهای بالایی لاریات و پلاتینوم در بالای جلوپنجره کشیده میشود. در همین حال، سه طرح جلوپنجرهٔ مختلف برای خودرو قابل سفارش خواهد بود درحالیکه بهمنظور کاهش ضریب درگ، کاپوت و رکابهای جانبی هم از نو طراحی شدهاند. در عقب لایتنینگ هم چراغهایی مشابه نسل قبلی F150 دیده میشود که نواری باریک از بالای آنها تا روی درب قسمت بار کشیده شده است. به گفتهٔ فورد، خریداران از F150 الکتریکی انتظار خودرویی مدرن و پیشرفته را داشتهاند اما نمیخواستند این پیکاپ مثل یک کشتی فضایی به نظر برسد و به همین دلیل، طراحان کاملاً به DNA پیکاپهای فورد وفادار ماندهاند.
لایتنینگ اولین F150 است که به جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC4A مجهز شده است. این سیستم که از طریق یک نمایشگر عظیم 15.5 اینچی ارائه میشود، از قابلیت کنترل صوتی، اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم، ناوبری و قابلیت بهروزرسانی از راه دور برخوردار است. برای این پیکاپ الکتریکی، سیستم خودران سطح دو «بلوکروز» فورد هم قابل سفارش است که بیش از 160 هزار کیلومتر از بزرگراههای ایالاتمتحده و کانادا را پوشش میدهد.
فورد F150 لایتنینگ در چهار تیپ مختلف ارائه خواهد شد که قیمت پایهٔ آن از رقم شگفتانگیز 39,974 دلار آغاز میشود و در بالاترین نسخهها به 90 هزار دلار میرسد. این در حالی است که پیکاپ الکتریکی فورد مشمول اعتبار 7,500 هزار دلاری فدرال هم میشود که قیمت پایهٔ آنرا به زیر 32,500 دلار میرساند. خریداران هماکنون میتوانند با واریز 100 دلار در وبسایت فورد، این پیکاپ الکتریکی را سفارش دهند. انتظار میرود F150 لایتنینگ از بهار آینده راهی بازار شود.