مقایسهٔ فورد F150 لایتنینگ با تسلا، هامر و ریویان
فورد F150 لایتنینگ تا یک سال دیگر وارد نمایندگیهای فروش خواهد شد اما در آن زمان تنها پیکاپ الکتریکی بازار نخواهد بود زیرا جیامسی هامر EV، تسلا سایبرتراک و ریویان R1T پیش از آن راهی جادهها میشوند. هرچند همهٔ این چهار پیکاپ الکتریکی برای حمل یا بکسل بار طراحی شدهاند اما هرکدام از آنها با راههای مختلفی به این کار پرداختهاند؛ بنابراین بد نیست مقایسهای میان این چهار پیکاپ الکتریکی داشته باشیم.
F150 لایتنینگ ضعیفترین عضو این جمع محسوب میشود اما درعینحال یکی از ارزانترینها هم هست. سایبرتراک و لایتنینگ هردو با 40 هزار دلار قیمت، ارزانترین پیکاپهای این جمع چهارتایی هستند اما فورد از هزاران مشوق مالیاتی فدرال و ایالتی برخوردار است و به همین دلیل قیمت نهایی آن کمتر از تسلا خواهد بود. در همین حال، هامر با قیمت چشمگیر 112 هزار دلار برای قویترین نسخه، گرانترین پیکاپ این گروه محسوب میشود. البته در سالهای بعد نسخههای ارزانتر هامر شامل نسخهٔ پایه با قیمت 80 هزار دلار هم عرضه خواهند شد. ریویان هم با قیمت پایهٔ 67,500 دلار در میانهٔ گروه قرار میگیرد.
فورد F150 لایتنینگ | تسلا سایبرتراک | جیامسی هامر | ریویان R1T | |
قوای محرکه | دو موتوره | سه موتوره | سه موتوره | چهار موتوره |
قدرت | 563 اسب بخار | 800 اسب بخار | 1000 اسب بخار | 754 اسب بخار |
گشتاور | 1050 نیوتن متر | 1355 نیوتن متر | 1100 نیوتن متر | 1120 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | حدود 4.5 ثانیه | زیر 2.9 ثانیه | 3.0 ثانیه | 3.0 ثانیه |
برد | 480 کیلومتر | 800 کیلومتر | 560 کیلومتر | 650 کیلومتر |
در این جدول، مشخصات قویترین نسخه از هر چهار پیکاپ ذکر شده است اما همهٔ آنها نسخههای ضعیفتر و ارزانتری هم دارند. F150 لایتنینگ صرفاً بهصورت دو موتوره عرضه میشود اما هامر نسخههای دو و سه موتوره دارد درحالیکه سایبرتراک در سه نسخۀ تک موتوره، دو موتوره و سه موتوره قابل خریداری خواهد بود. فورد همچنین کُندترین عضو این جمع هم محسوب میشود زیرا ظرف حدود 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که البته هنوز هم برای یک پیکاپ شتاب سریعی است. این موضوع، لایتنینگ را به سریعترین F150 تاریخ تبدیل کرده است اما بااینحال پیکاپ الکتریکی فورد بهاندازه کافی سریع نیست که بتواند همپای سایبرتراک یا هامر پیش برود. برد لایتنینگ هم از همه کمتر بوده و در نسخههای استاندارد و دوربرد به ترتیب 370 و 480 کیلومتر است.
فورد F150 لایتنینگ | تسلا سایبرتراک | جیامسی هامر | ریویان R1T | |
ظرفیت بار | 900 کیلوگرم | 1600 کیلوگرم | نامشخص | 800 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | 4530 کیلوگرم | 6350 کیلوگرم | نامشخص | 5000 کیلوگرم |
قیمت پایه | 39,974 دلار | 39,900 دلار | 80,000 دلار | 67,500 دلار |
بالاترین قیمت | 90,474 دلار | 69,900 دلار | 112,995 دلار | 100,000 دلار |
زمان عرضه | بهار 2022 | اوایل 2022 | اواخر 2021 | ژوئن 2021 |
جیامسی هنوز ظرفیت بار و بکسل هامر را اعلام نکرده اما باید نزدیک به دیگر رقبا باشد که از این لحاظ بسیار شبیه به هم هستند. دراینبین، ریویان کمترین ظرفیت بار را دارد اما در ظرفیت بکسل با اختلافی نزدیک به 500 کیلوگرم، فورد را مغلوب میکند. از این لحاظ اما تسلا از همه بهتر است و بالاترین ظرفیت را در هردو قسمت دارد.
از این جمع، فورد F150 لایتنینگ آخرین خودرویی است که به بازار خواهد آمد. اولازهمه، ریویان از همین ماه آینده راهی بازار خواهد شد و احتمالاً نسخههای ارزانتر آنهم بعداً خواهند آمد. اواخر امسال هم هامر وارد بازار میشود و مدلهای ضعیفتر آن طی سالهای 2022، 2023 و 2024 ارائه خواهند شد؛ اما غیرازاین چهار پیکاپ، تا اوایل سال 2023 شورلت سیلورادو الکتریکی هم باید به بازار آمده باشد درحالیکه چندین استارتاپ مثل لوردزتاون و بولینگر هم در حال آمادهسازی پیکاپهای الکتریکی خود هستند؛ بنابراین خریداران حق انتخاب گستردهای در ابن بخش از بازار خواهند داشت.
[poll id="56"]