معرفی فورد فوکوس ST ادیشن با تواناییهای پرفورمنس بیشتر
هرچند فورد در نسل کنونی فوکوس توسعهٔ نسخهٔ RS را لغو کرده اما حالا با معرفی نسخهٔ ویژهای از فوکوس ST، پرفورمنس آنرا بهبود بخشیده است. این نسخه که فوکوس ST Edition نام دارد، احتمالاً آخرین نسخهٔ نسل چهارم فوکوس پیش از معرفی فیسلیفت آن در سال 2022 خواهد بود.
ST ادیشن در بیرون با یک رنگ منحصربهفرد آبی آزورا از مدل معمولی متمایز شده است. این رنگ که سال گذشته در فییستا ST ادیشن معرفی شد، در اینجا با رنگ مشکی براق در جلوپنجره، قطعات سپر، قاب آینههای جانبی، سقف، اسپویلر عقب و دیفیوزر همراه است که فوکوس RS نسل قبلی را به یاد میآورد. در این نسخه همچنین نشانهای ST هم خاص بوده و حاشیهای مشکیرنگ دارند.
مهمترین ارتقاء ظاهری ST ادیشن اما رینگهای 19 اینچی چند پرهٔ مشکیرنگ با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S است که نهتنها نمای جذابتری دارند بلکه با وزن سبکتر خود، در هر چرخ 10 درصد از وزن غیر فنر سوار را کاهش میدهند. در داخل فوکوس ST ادیشن نیز صندلیهای اسپرت ریکارو با نشان ST و روکش نیمه چرمی، دکمهٔ ST قرمزرنگ و دوختی آبی در قسمتهای مختلف برای هماهنگی با رنگ بیرونی به چشم میخورد.
مهمترین تغییر فوکوس ST ادیشن اما ارتقاء سیستم تعلیق است. بخش فورد پرفورمنس تعلیق این نسخه را با کمکفنرهای خاصی بهگونهای تنظیم کرده تا آنرا به توانمندترین نسخهٔ فوکوس نسل چهار تبدیل کند. نرخ فنرهای این تعلیق جدید 50 درصد نسبت به ST معمولی افزایش یافته و ارتفاع خودرو را هم 10 میلیمتر کمتر کرده است. همچنین خریداران میتوانند سیستم تعلیق را مطابق میل خود تنظیم کرده و از بین 16 حالت مختلف یکی را انتخاب کنند. فورد همچنین یک تنظیم اختصاصی برای پیست نوربرگرینگ را هم تهیه کرده است.
زیر کاپوت فوکوس ST ادیشن اما هیچ تغییری صورت نگرفته و همچنان پیشرانهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر اکوبوست، 280 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیروی این موتور به چرخهای جلو فقط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده و در این نسخه گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه ارائه نمیشود. به لطف این قوای محرکه، هاچبک داغ فورد ظرف 5.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
ازجملهٔ دیگر ویژگیهای فوکوس ST ادیشن میتوان به دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی و کلاچ هیدرولیکی، طراحی بهینهٔ مفصل فرمان، حالات رانندگی مختلف و ترمزهای پرفورمنس با دیسکهای 330 میلیمتری در جلو و 302 میلیمتری در عقب اشاره کرد. فورد فوکوس ST ادیشن در برخی بازارهای اروپایی عرضه خواهد شد. قیمت این خودرو در بریتانیا از 35,785 پوند آغاز میشود که 2,500 پوند از ST معمولی گرانتر است.