معرفی فیسلیفت فورد فییستا با چهرهٔ مدرنتر و تکنولوژیهای بیشتر
فورد فیسلیفت خانوادهٔ فییستا را با تغییرات ظاهری و تکنولوژیهای بیشتر برای مدل 2022 معرفی کرده است. علاوه بر فییستای معمولی در دو تیپ تیتانیوم و ترند، فورد فیسلیفت نسخههای ST-Line، اکتیو، ST و ون را هم به نمایش درآورده است.
نسل هفتم فییستا در سال 2017 رونمایی شد و در سال 2020 یک سری بهروزرسانیها مثل تجهیز به پیشرانهٔ هیبریدی خفیف و ویژگیهای ایمنی و اتصالی بیشتر را تجربه کرد اما حالا فورد تغییرات بیشتری را در این هاچبک سابکامپکت ایجاد کرده تا توانایی رقابت آنرا در برابر خودروهایی مثل فولکسواگن پولو، تویوتا یاریس، رنو کلیو و... حفظ کند.
مثل اکثر فیسلیفتهای میاندورهای، تغییرات ظاهری فییستا مدل 2022 هم جزئی هستند ولی بااینحال فوراً نشان میدهند که با خودروی جدیدی طرف هستیم. در جلوی خودرو سپر جدیدی با ورودیهای هوای بزرگتر و جلوپنجرهای بزرگتر به چشم میخورد که حالا لوگوی فورد هم در میانهٔ آن قرار گرفته است. چراغهای جلو نیز که کمی تغییر شکل دادهاند، حالا بهصورت استاندارد در همهٔ تیپها از نوع LED خواهند بود و تکنولوژی LED ماتریکس هم برای آن قابل سفارش است.
هرکدام از نسخههای فییستا ویژگیهای ظاهری خاصی دارند. بهعنوانمثال، نسخهٔ اکتیو با روکشهای پلاستیکی و صفحات محافظ، نمایی کراساوور مانند به خود گرفته و مدل ST Line حال و هوایی اسپرت دارد. فورد هنوز تصویری از تیپهای تیتانیوم و ترند نسخهٔ معمولی فییستا مدل 2022 منتشر نکرده اما میدانیم که این تیپها از قاب کرومی برای جلوپنجره برخوردار هستند. برای فییستا مدل 2022 همچنین هفت طرح رینگ جدید در نمونههای 17 و 18 اینچی به همراه دو رنگ بیرونی جدید هم ارائه شده است.
تنها تغییر در پیشرانههای فییستا مدل 2022 در مدل داغ ST ایجاد شده است. البته این مدل همچنان به همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر اکوبوست مجهز است که 200 اسب بخار قدرت دارد اما حالا گشتاور آن از 290 نیوتن متر به 320 نیوتن متر افزایش یافته است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی به چرخهای جلو منتقل میشود.
فییستا ST ظرف 6.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که نسبت به قبل تغییری نداشته است. در این نسخه علاوه بر حالات رانندگی معمولی و اسپرت، یک حالت دیگر بنام پیست هم وجود دارد که جایگزین حالت اقتصادی در مدلهای ضعیفتر شده است. این حالت کنترل کشش را غیرفعال میکند و ESC را در حالت لغزش بیشتر قرار میدهد. فییستا ST همچنین از سیستم تعلیق خاص خود که توسط فورد پرفورمنس توسعه پیدا کرده است بهره میبرد.