افزایش بیش از دو برابری ارزش نسل اول فورد GT ظرف تنها 15 سال

سه‌شنبه 6 مهر 1400 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
Ford-GT-1
نسل اول فورد GT که بین سال‌های 2004 تا 2006 تولید می‌شد، به یک خودروی کلاسیک مدرن تبدیل شده است. این خودرو که برای اولین بار در قالب کانسپتی بنام...
تبلیغات

نسل اول فورد GT که بین سال‌های 2004 تا 2006 تولید می‌شد، به یک خودروی کلاسیک مدرن تبدیل شده است. این خودرو که برای اولین بار در قالب کانسپتی بنام GT40 در نمایشگاه دیترویت 2002 رونمایی شد، یک سوپراسپرت سوپرشارژ فوق‌العاده جذاب با طراحی رترو بود. سپس فورد سریعاً با تولید 4500 دستگاه از آن موافقت کرد و یک بار دیگر فراری را به چالش کشید.

تولید GT در تابستان سال 2004 آغاز شد و فورد قیمت پایهٔ 140 هزار دلاری را برای آن در نظر گرفت هرچند که بسیاری از خریداران با سفارش نوارهای رنگی روی بدنه، سیستم صوتی مکینتاش، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و رینگ‌های فورج‌کاری شدهٔ BBS قیمت را به 155 هزار دلار می‌رساندند. سپس چندی بعد فورد قیمت پایهٔ GT را 10 هزار دلار افزایش داد اما هنوز هم این سوپراسپرت 550 اسب بخاری در مقایسه با رقبای اروپایی ضعیف‌تر، قیمتی مناسب و ارزشی بالاتر داشت.

حال 16 سال بعد، قیمت 140-165 هزار دلاری فورد GT افزایش وحشتناکی پیدا کرده است زیرا اگر کسی امروز قصد خرید یک دستگاه از این خودرو را داشته باشد باید بیش از دو برابر قیمت اولیه هزینه کند. جی‌تی‌ها حتی طبق استانداردهای سوپراسپرت‌ها هم طی این سال‌ها کارکرد بسیار کمی داشته‌اند زیرا هرچند شاید بتواند هم‌اکنون در بازار تعداد اندکی از این خودرو با کارکردی بین 16 تا 40 هزار کیلومتر را با قیمتی در حدود 330 هزار دلار پیدا کرد اما اکثر آن‌ها توسط سرمایه‌گذاران بدون استفاده نگهداری شده‌اند و تقریباً هیچ کارکردی ندارند.

در ایالات‌متحده هم‌اکنون جی‌تی‌هایی با کارکرد زیر 1600 کیلومتر برای فروش وجود دارد که قیمت همهٔ آن‌ها بیش از 400 هزار دلار است. این وضعیت در اروپا اما بسیار بدتر است زیرا فقط 100 دستگاه GT در این قاره عرضه شد که تنها 28 دستگاه آن برای انگلستان بود. به همین دلیل، در این کشور نمونه‌های زیر 1600 کیلومتر کارکرد GT حداقل 350 هزار پوند معادل 500 هزار دلار قیمت دارند.

بنابراین، کسانی که در سال‌های 2005 و 2006 یک GT نو خریده‌اند، سرمایه‌گذاری زیرکانه‌ای انجام داده‌اند زیرا امروز ارزش خودروی آن‌ها هر کارکردی که داشته باشد حداقل دو برابر شده است؛ اما اگر در سال 2005 با 150 هزار دلار سوپراسپرتی دیگری حتی از برندهای بسیار مشهور بازار خریداری می‌کردید، امروز با داستان کاملاً متفاوتی مواجه بودید. برای تشریح این موضوع، به سوپراسپرت‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم توجه کنید.

کپی لینک

آستون‌مارتین DB9

آستون‌مارتین DB9 زمان عرضه در سال 2005 یکی از پرزرق‌وبرق‌ترین خودروهای دنیا محسوب می‌شد. این خودرو از یک شاسی آلومینیومی پیشرفته برخوردار بود، به یک پیشرانهٔ 6 لیتری V12 با 510 اسب بخار قدرت مجهز بود و در کمتر از 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. DB9 در آن زمان 150 هزار دلار قیمت داشت اما هم‌اکنون به دلیل استهلاک بالا، می‌توان نمونه‌هایی از آن با کارکرد کمتر 40 هزار کیلومتر را با قیمتی زیر 50 هزار دلار خریداری کرد.

کپی لینک

فراری F430

در زمانی که نسل اول فورد GT راهی نمایندگی‌های فروش شد، فراری F360 آماده می‌شد تا جای خود را به F430 بدهد. F360 در آن زمان با قیمت پایهٔ 158 هزار دلار به فروش می‌رسید و F430 با قیمتی کمتر از 170 هزار دلار به بازار آمد که این یعنی هردو فراری از GT آمریکایی گران‌تر بودند اما هیچ‌کدام از آن ایتالیایی‌ها امروز نتوانسته‌اند ارزش خود را حفظ کنند. هم‌اکنون اگر خواهان یکی از این فراری‌ها با گیربکس AMT باشید، باید حدود 100 هزار دلار برای F360 و 125 هزار دلار برای F430 پرداخت کنید. البته نسخهٔ گیربکس دستی این فراری‌ها قیمت بالاتری دارد اما هنوز هم وارد قلمروی فورد GT نمی‌شود.

کپی لینک

لامبورگینی گالاردو

گالاردو به‌عنوان اولین بچه لامبورگینی پس از پانزده سال، با پیشرانهٔ V10 بجای V8 فراری، سامانهٔ چهارچرخ محرک بجای محرک عقب فراری و 500 اسب بخار قدرت، ارزش فوق‌العاده‌ای داشت و خریداران به‌راحتی برای آن 167 هزار دلار پرداخت می‌کردند. بااین‌حال، امروز اوضاع تغییر کرده است زیرا می‌توان یک گالاردو با کارکرد زیر 40 هزار کیلومتر را با قیمتی در حدود 110 هزار دلار در بازار پیدا کرد و برخلاف فراری، در این خودرو اختلاف قیمت زیادی بین گیربکس دستی و اتوماتیک وجود ندارد.

کپی لینک

بنتلی کانتیننتال GT

بنتلی کانتیننتال GT هم یکی دیگر از خودروهای حدود 150 هزار دلاری بازار بود که اوایل دههٔ 2000 راهی نمایندگی‌های فروش شد. طراحی بیرونی زیبا با شکل رترو نشان نمی‌داد که اساساً یک فولکس‌واگن فیتون زیر پوست این خودرو پنهان شده و پیشرانهٔ W12 توئین توربو با 560 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور هم امکان بلعیدن کیلومترها را فراهم می‌کرد؛ اما متأسفانه کانتیننتال GT هم مثل رقیب خود آستون‌مارتین DB9 بخش عمده‌ای از ارزش خود را از دست داده است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون می‌توان یک مدل 2005 آن با کارکرد 40 هزار کیلومتر را با حدود یک‌سوم قیمت اولیه خریداری کرد. نمونه‌هایی با کارکرد بیشتر حتی با قیمتی کمتر از 30 هزار دلار هم پیدا می‌شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.