فورد برانکو رپتور معرفی شد، قاتل رانگلر با بیش از 400 اسب بخار قدرت
برانکو از زمان بازگشت با استقبال و تقاضای زیادی مواجه شده اما فورد به این قانع نیست و حالا برانکو رپتور را با شاسی ارتقاءیافته، فاصلهٔ بیشتر از زمین، افزایش فاصلهٔ عرضی چرخها و بیش از 400 اسب بخار قدرت معرفی کرده است.
زیر کاپوت
فورد هنوز مشخصات فنی کامل برانکو رپتور را اعلام نکرده ولی میدانیم که زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی اکوبوست قرار گرفته که حداقل 400 اسب بخار قدرت خواهد داشت. خروجی این موتور هماکنون در اکسپلورر ST برابر با 400 اسب بخار قدرت و 563 نیوتن متر گشتاور است اما به گفتهٔ فورد، این پیشرانۀ اکوبوست در برانکو رپتور تنظیم خاصی خواهد داشت و از سیستم مکش هوای ارتقاءیافته با خنککنندهٔ داخلی و سیستم اگزوز چند حالته برخوردار خواهد بود.
انتقال نیروی این موتور صرفاً توسط گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد که قدرت را از طریق میل گاردانهای بزرگتر به محورهای ارتقاءیافتهٔ دانا مشترک با برانکو DR مسابقهای تحویل میدهد. سامانهٔ چهارچرخ محرک برانکو رپتور هم به گیربکس کمکی ارتقاءیافته، کلاچ با ظرفیت بالاتر، حالت باجا و یک سیستم ضد تأخیر مجهز شده است. این آفرودر توانمند آمریکایی همچنین از حالت یدک کشی با حداکثر ظرفیت 2 تن هم بهرهمند شده است.
سیستم تعلیق
هرچند قدرت بیشتر موتور در برانکو رپتور ویژگی جذابی است اما خبر مهمتر در این نسخه ارتقاء سیستم تعلیق آن با الهام از سری مسابقات خشن Ultra4 است. محورهای مذکور بخشی از این ارتقاء هستند که در کنار سیستم تعلیق پرفورمنس بالای آفرود با کمکفنرهای نیمه فعال فاکس مشابه F150 رپتور قرار میگیرند. در برانکو رپتور همچنین برای مواقعی که خودرو از زمین جدا میشود و پرش میکند هم سنسورهایی تعبیه شده که ارتفاع از زمین و شرایط مسیر را بررسی میکند تا برای زمان فرود تعلیق را به شکل مناسب تنظیم کند.
همهٔ این قطعات به یک شاسی تقویتشده با بازوهای کنترلی که توسط فورد پرفورمنس توسعه پیدا کردهاند متصل شدهاند. درنتیجهٔ این اقدامات، میزان سفر یا تراول تعلیق در برانکو رپتور در جلو به 330 میلیمتر و در عقب به 355 میلیمتر رسیده که به ترتیب 60 و 40 درصد نسبت به برانکوی پایه افزایش یافته است. در برانکو رپتور همچنین فاصلهٔ عرضی چرخها 220 میلیمتر بیشتر شده و با تقویت ستونهای B و C استحکام پیچشی خودرو هم 50 درصد افزایش یافته است. حداقل فاصلهٔ این خودرو از زمین 330 میلیمتر خواهد بود و صفحاتی فلزی هم برای محافظت از همهٔ قطعات حیاتی زیرین خودرو تعبیه شده است.
ویژگیهای ظاهری
برای برانکو رپتور رینگهای 17 اینچی با لاستیکهای 37 اینچی گودریچ K02 در نظر گرفته شده است. به گفتهٔ فورد، اینها بزرگترین لاستیکهایی هستند که تاکنون برای یک شاسیبلند استاندارد کارخانهای در ایالاتمتحده ارائه شدند. برای پوشاندن این تایرهای عظیم هم بچه گلگیرهای بسیار بزرگی طراحی شده که عرض کلی رپتور را 250 میلیمتر نسبت به نسخهٔ معمولی افزایش دادهاند. البته این بچه گلگیرها تنها تغییر ظاهری برانکو رپتور نیستند زیرا فورد گلگیرها، پانل عقبی و کاپوت خاصی را هم برای این نسخه طراحی کرده است.
جلوپنجرهٔ خاص رپتور با نوشتهٔ بزرگ FORD، دیلایتهای منحصربهفرد و سپر جلوی ماژولار ساخت فورد پرفورمنس با قلابهای بکسل داخلی هم از دیگر ویژگیهای ظاهری برانکو رپتور هستند. برای این خودرو همچنین یک رنگ بیرونی نارنجی خاص هم بهصورت سفارشی ارائه میشود که همین رنگ در تزئینات داخل خودرو نیز به چشم میخورد. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی برانکو رپتور هم میتوان به تنظیمات خاص رپتور در صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی، غربیلک فرمان ضخیمتر، صندلیهای ارتقاءیافته از فورد پرفورمنس و تریمهای سفارشی ویژه اشاره کرد.
قیمت و زمان عرضه
قیمت پایهٔ برانکو رپتور از 68,500 دلار آغاز میشود که با احتساب 1500 دلار هزینهٔ حمل تا مقصد به 70 هزار دلار میرسد. این مبلغ تقریباً دو برابر قیمت 34 هزار دلاری برانکو چهاردر پایه است. بااینحال برای مقایسه، قیمت اصلیترین رقیب این خودرو یعنی رانگلر روبیکان 392 با 470 اسب بخار قدرت از 78 هزار دلار آغاز میشود. پذیرش سفارشات خرید برانکو رپتور از ماه مارس آغاز میشود و ازآنجاییکه فورد آن را با مدل 2022 معرفی کرده است، از اواخر امسال راهی نمایندگیهای فروش خواهد شد.