مقایسهٔ فورد برانکو رپتور و جیپ رانگلر 392، غول‌های مرحله آخر آفرود!

شنبه 9 بهمن 1400 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
947016
فورد برانکو رپتور بالاخره از راه رسید. این خودرو که قرار است تابستان آینده راهی نمایندگی‌های فروش شود، بلافاصله نبرد را با اصلی‌ترین رقیب خود یعنی...
تبلیغات

فورد برانکو رپتور بالاخره از راه رسید. این خودرو که قرار است تابستان آینده راهی نمایندگی‌های فروش شود، بلافاصله نبرد را با اصلی‌ترین رقیب خود یعنی جیپ رانگلر روبیکان 392 آغاز خواهد کرد. هیچ‌کدام از این دو غول آفرود برای افراد آماتور طراحی نشده‌اند. این دو اس‌یووی توانمند مستقیماً علاقه‌مندان به آفرودی را هدف قرار داده‌اند که خواهان خودرویی برای عبور از هر مسیری هستند. برای سال‌ها، جیپ به معنای واقعی کلمه مالک این کلاس بود تا اینکه فورد تصمیم گرفت با احیای برانکو، رقیب دیترویتی خود را به چالش بکشد. بازگشت برانکو باعث شد جیپ هم با ارائهٔ نسخه‌های هیبریدی و V8 به خانوادهٔ رانگلر تنوع ببخشد و حالا رقابت این دو ماشین از همیشه داغ‌تر شده است؛ بنابراین سؤال این است که کدام‌یک از این دو اس‌یووی آفرودی افراطی خودروی برتری است؟ خب تا زمانی که تجربهٔ رانندگی با برانکو رپتور نداشته باشیم نمی‌توانیم به این سؤال پاسخ دهیم اما در حال حاضر می‌توانیم روی کاغذ این دو آفرودر آمریکایی را باهم مقایسه کنیم.

کپی لینک

طراحی بیرونی

شکی نیست که هردوی این اس‌یووی‌ها برای آفرود جدی طراحی شده‌اند و ظاهر آن‌ها به‌تنهایی می‌تواند همه‌چیز را توضیح دهد. برانکو رپتور حدود 25 سانتی‌متر از نسخهٔ معمولی خود پهن‌تر شده و ارتقاءهایی مثل تجهیز به سپر وظیفه سنگین با قلاب‌های بکسل، دریچهٔ هوای روی کاپوت، مه شکن‌های LED یکپارچه و بچه گلگیرهای بسیار بزرگ را تجربه کرده است. لاستیک‌های عظیم 37 اینچی که بزرگ‌ترین لاستیک‌ها در بین تمام خودروهای تولیدی تاریخ ایالات‌متحده محسوب می‌شوند نیز ظاهر آفرودی برانکو رپتور را تکمیل کرده‌اند.

رانگلر 392 هم در ظاهر از تریم‌های برنزی، لاستیک‌های آفرودی 33 اینچی، سر اگزوزهای دوگانه، رم ایر روی کاپوت و نشان‌های ویژه بهره می‌برد. بااین‌حال، بهتر بود جیپ این نسخه را بیشتر از دیگر مدل‌های رانگلر متمایز می‌کرد زیرا روبیکان 392 هم‌اکنون مثل گرگی در لباس میش به نظر می‌رسد درحالی‌که برانکو رپتور فوراً از نسخه‌های معمولی قابل‌تشخیص است. این خودرو علاوه بر ویژگی‌هایی که بیان شد، روی جلوپنجرهٔ خود هم مثل F150 رپتور بجای FORD کلمهٔ RAPTOR دارد؛ بنابراین، در بخش بیرونی می‌توان برانکو رپتور را پیروز دانست.

کپی لینک

داخل کابین

در داخل هرکدام از این خودروها شاهد لیستی طولانی از تجهیزات و سیستم‌های لوکس هستیم زیرا این روزها یک آفرودر دیگر نمی‌تواند نسبت به راحتی سرنشینان و تجمل داخلی بی‌تفاوت باشد. برانکو رپتور به‌صورت استاندارد با یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 12 اینچی به همراه یک صفحه آمپر دیجیتالی با همین اندازه ارائه می‌شود که گرافیکی خاصی برای این نسخه دارد و اطلاعات مهمی مثل سرعت‌سنج و دندهٔ درگیر را برجسته‌تر نشان می‌دهد. همچنین راننده می‌تواند این صفحه آمپر را مطابق میل خود تنظیم کند. غربیلک فرمان قطورتر، صندلی‌های فورد پرفورمنس، تریم نارنجی‌رنگ و تریم فیبر کربنی در قسمت‌های مختلفی مثل شیفتر دنده هم از دیگر ویژگی‌های داخلی برانکو رپتور است.

در جیپ، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عالی Uconnect از طریق یک نمایشگر لمسی 8.4 اینچی ارائه می‌شود که سیستم صوتی پریمیوم آلپاین و مجموعه‌ای از ویژگی‌های آفرودی خودرو هم از طریق همین نمایشگر کنترل می‌شود. بااین‌حال، تفاوت 3.6 اینچی بین اندازهٔ نمایشگر لمسی دو خودرو بسیار محسوس است و بازهم جیپ باید اقدامات بیشتری انجام می‌داد تا رانگلر 392 را خاص‌تر کند. هردو خودرو به‌صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو و صندلی‌های چرمی با گرم‌کن برخوردار هستند و ظرفیت حمل پنج نفر را دارند. همچنین در هردو خودرو امکان جدا کردن درها هم وجود دارد.

کپی لینک

پیشرانه و پرفورمنس

برانکو رپتور به پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی اکوبوست مجهز شده که خروجی آن فعلاً نامشخص است و فقط میدانیم بیش از 400 اسب بخار قدرت دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود اما فورد علاوه بر قدرت بیشتر، سیستم تعلیق مسابقه‌ای و فریم فولادی با استحکام بالا را هم برای برانکو رپتور در نظر گرفته و با 12 سانتی‌متر افزایش ارتفاع، مجموع ارتفاع آن از زمین را به 333 میلی‌متر رسانده است. پیشرانهٔ این خودرو نیز از حالات رانندگی مختلفی برخوردار است که یکی از آن‌ها از سیستم ضد تأخیر فورد GT استفاده می‌کند تا برانکو رپتور همیشه برای پاسخگویی به خواسته‌های راننده آماده باشد.

از سوی دیگر، رانگلر 392 زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی دارد. این موتور 470 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک متصل است. به گفتهٔ جیپ، این رانگلر ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما فورد هنوز شتاب برانکو رپتور را اعلام نکرده است. فاصلهٔ روبیکان 392 از زمین هم از 246 میلی‌متر در نسخه‌های معمولی به 274 میلی‌متر رسیده است. واضح است که فورد برای پیشرانهٔ برانکو رپتور نیم‌نگاهی به رانگلر 392 داشته است اما تا زمانی که دو خودرو را در آفرود آزمایش نکنیم نمی‌توان گفت کدام پیشرانه برتر است.

کپی لینک

آفرود

همان‌طور که گفته شد، تا زمانی که برانکو رپتور وارد نمایندگی‌های فروش نشود، نمی‌توان فهمید که کدام‌یک از این دو ماشین در آفرود برتر است اما با توجه مشخصات و ویژگی‌ها، به نظر می‌رسد در اینجا هم برانکو دست بالا را داشته باشد زیرا لیست تجهیزات آفرودی این خودرو بسیار طولانی است و شامل مواردی مثل صفحهٔ محافظ برای محافظت از تمام قطعات مهم زیرین خودرو، پله رکاب‌های قابل جدا کردن، محافظ رکاب‌های تقویت‌شده، ستون‌های B و C مستحکم‌تر و اکسل عقب دانا 50 HD می‌شود. برانکو رپتور همچنین از سه حالت 4x4 مختلف، کلاچ تقویت‌شده، سیستم تعلیق فاکس و کمک‌فنرهای فعال با تنظیم خاص هم برخوردار است که هم برای بالا رفتن از صخره‌ها مناسب هستند و هم هنگام رانندگی‌های پرسرعت روی تپه‌های شنی اطمینان بسیار بیشتری را نسبت به جیپ فراهم می‌کنند. البته از سوی دیگر، روبیکان 392 هم اصلاً دست‌وپابسته نیست و چیزهایی مثل اکسل‌های جلو و عقب دانا 44، میل موج گیر قابل قطع کردن، کمک‌فنرهای پرفورمنس بالای فاکس و... را در چنته دارد. در بخش یدک کشی اما برتری با رپتور است زیرا ظرفیت بکسل آن 2040 کیلوگرم و ظرفیت جیپ 1600 کیلوگرم است.

کپی لینک

قیمت و نتیجه‌گیری

قیمت‌گذاری بخش مهمی است که می‌تواند عنوان برندهٔ این رقابت را به فورد برساند زیرا قیمت برانکو رپتور از 70 هزار دلار شروع می‌شود درحالی‌که قیمت پایهٔ جیپ روبیکان 74,800 دلار است. توجیه قیمت بالای جیپ پیش از این هم دشوار بود و حالا با ورود برانکو رپتور اوضاع سخت‌تر هم می‌شود؛ بنابراین، بدون تعصب و صادقانه باید گفت حداقل روی کاغذ فورد برانکو رپتور خودروی برتر این رقابت است. این خودرو نه‌تنها کاملاً جدید است (پیشینهٔ نسل JL رانگلر به سال 2017 بازمی‌گردد) بلکه بر اساس پکیج فوق‌العادهٔ ساسکواچ ساخته شده و از برخی قطعات F150 رپتور بهره می‌برد که توانایی‌های آن اثبات شده است. البته بدون شک رانگلر روبیکان 392 اس‌یووی بسیار توانمندی است و موتور V8 تنفس طبیعی هم آن را به آفرودری بسیار دوست‌داشتنی تبدیل کرده است اما برانکو رپتور رقیبی بسیار جدی محسوب می‌شود. این ماشین قیمت کمتری دارد و به‌احتمال‌زیاد در آفرود از توانایی‌های بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، راحتی بیشتر برانکو روی جاده هم جیپ را به یک بازنده تبدیل خواهد کرد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

 

فورد برانکو رپتور

جیپ رانگلر 392

پیشرانه

3 لیتری V6 توئین توربو

6.4 لیتری V8

قدرت

بیش از 400 اسب بخار

470 اسب بخار

گشتاور

حدود 570 نیوتن متر

637 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

2600 کیلوگرم

2350 کیلوگرم

ظرفیت بکسل

2040 کیلوگرم

1600 کیلوگرم

فاصلهٔ محوری

2,949 میلی‌متر

3,007 میلی‌متر

طول

4,851 میلی‌متر

4,889 میلی‌متر

عرض

2,177 میلی‌متر

2,014 میلی‌متر

ارتفاع

1,976 میلی‌متر

1,869 میلی‌متر

فاصله از زمین

333 میلی‌متر

274 میلی‌متر

قیمت پایه

70,000 دلار

74,800 دلار

 

https://poll.fm/11031243

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.