مسابقهٔ طنابکشی فورد F150 رپتور با رنجر و ون ترانزیت!
معمولاً اسب بخار معیاری است که برای سنجش میزان توانایی خودروها در نظر گرفته میشود و از سوی دیگر، وزن نیز هرچقدر کمتر باشد بهتر است. بااینحال، در یک عرصه وزن بیشتر میتواند کمک کند که آن مسابقهٔ طنابکشی است. در این رقابتها خودروهای سنگینتر معمولاً برتری دارند اما گاهی هم استثناهایی وجود دارد که یکی از مصادیق آن را میتوانیم در ویدئوی جدید کارواو ببینیم. در این ویدئو، دو محصول تجاری اروپایی فورد در برابر یک رقیب سرسخت آمریکایی یعنی F150 رپتور قرار گرفتهاند. بله البته هم رنجر و هم ترانزیت در ایالاتمتحده هم عرضه میشوند اما پیشرانههای دیزلی آنها در این بازار ارائه نمیشود.
هردو خودرو در این ویدئو به یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربودیزل مجهز هستند اما خروجی آنها کمی متفاوت است. این موتور در رنجر 170 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور و در ترانزیت 184 اسب بخار قدرت و 415 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. از سوی دیگر، زیر کاپوت F150 رپتور هم یک موتور 3.5 لیتری V6 توئین توربو با 450 اسب بخار قدرت و 490 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است.
در مسابقهٔ اول، ترانزیت در برابر رنجر قرار میگیرد. در اینجا ون فورد سنگینتر است و قدرت بیشتری هم دارد که باید موجب برتری آن در برابر پیکاپ میشد اما سامانهٔ چهارچرخ محرک و لاستیکهای چسبندهتر به رنجر کمک کردند تا ترانزیت را بهراحتی مغلوب کند. این ون محرک جلو که توسط MS-RT تیونینگ شده است، از لاستیکهای فاق کوتاه استفاده میکند. سپس رنجر به رپتور متصل شده و در طنابکشی یکبهیک، مغلوب برادر بزرگتر و قویتر خود شد. البته این شکست خیلی سختی برای رنجر نبود و پیکاپ میان سایز فورد نمایش خوبی در برابر رپتور سنگین و قدرتمند داشت.
سپس در آخرین مسابقه، رنجر و ترانزیت باهم به رپتور متصل شدند و حالا دیگر F150 هیچ شانسی برای پیروزی نداشت. در این مسابقه، وقتی رنجر به لطف سیستم کنترل پایداری توانست خودش را پیدا کند، این دو محصول اروپایی فورد بهراحتی رپتور را مغلوب کردند. در مسابقهٔ طنابکشی وزن بیشتر قطعاً تأثیر دارد اما نوع لاستیکها و وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک هم میتواند کمککننده باشد.