درگ غول‌های آفرود، جیپ رانگلر 392 در برابر فورد برانکو رپتور

یک‌شنبه 12 تیر 1401 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
Ford-Jeep-1
فورد برانکو رپتور و جیپ رانگلر 392 خدایان آفرود هستند. این ماشین‌ها قوی‌ترین نسخه‌های خانوادهٔ خود هستند، هردو بیش از 400 اسب بخار قدرت دارند و...
تبلیغات

فورد برانکو رپتور و جیپ رانگلر 392 خدایان آفرود هستند. این ماشین‌ها قوی‌ترین نسخه‌های خانوادهٔ خود هستند، هردو بیش از 400 اسب بخار قدرت دارند و برای فتح سخت‌ترین مسیرها به انواع و اقسام تجهیزات آفرودی مجهز شده‌اند؛ اما این ماشین‌های بیراهه نوردی روی 400 متر آسفالته چگونه عمل می‌کنند؟ البته قطعاً خریداران رانگلر 392 و برانکو رپتور از خودروهای خود در آفرود استفاده می‌کنند زیرا این شاسی‌بلندها برای همین‌جا ساخته شده‌اند اما می‌دانیم که حتی چنین خودروهایی هم گاهی به مسابقات روی آسفالت سر می‌زنند و به همین دلیل حالا Fast Lane Car آن‌ها در برابر هم قرار داده است.

پیش از پرداختن به مسابقه بهتر است با مشخصات دو خودرو آشنا شویم. روی کاغذ، رانگلر برتری قابل‌توجهی دارد زیرا پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی آن با 470 اسب بخار قدرت به میزان قابل‌توجهی از موتور 3 لیتری V6 توئین توربوی برانکو با 418 اسب بخار قدرت قوی‌تر است. بااین‌حال، غیر از وزن، در اینجا عامل مهم دیگری هم وجود دارد که باید در نظر گرفت. این مسابقه در کوه‌های کلرادو برگزار شده که 1.6 کیلومتر بالاتر است سطح دریا است و طبق یک قانون کلی در مورد پیشرانه‌ها، هر 300 متر ارتفاع باعث کاهش 3 درصدی قدرت می‌شود؛ بنابراین قدرت موتور همی جیپ در اینجا می‌تواند تا 15 درصد کمتر باشد.

ارتفاع زیاد به خاطر کمبود اکسیژن روی پیشرانه‌های پرخوران هم تأثیر می‌گذارد اما نه به‌اندازهٔ نمونه‌های تنفس طبیعی. به‌طور خلاصه، در این ارتفاع به خاطر کاهش توان پیشرانهٔ جیپ ممکن است شاهد رقابت نزدیکی باشیم اما درواقع اصلاً این‌طور نیست زیرا موتور V8 همی جیپ یک هیولا است و حتی در ارتفاع 1.6 کیلومتری از سطح دریا هم موتور توئین توربوی رپتور هرگز نمی‌تواند حریف آن شود. اعدادی که در این ویدئو ثبت می‌شود تقریباً یک ثانیه اختلاف را بین رانگلر 392 و برانکو رپتور نشان می‌دهد زیرا جیپ 400 متر را ظرف 15.2 ثانیه طی می‌کند درحالی‌که فورد برای انجام این کار به 16.1 ثانیه زمان نیاز دارد.

البته در این جمع یک برانکو فرست ادیشن با پیشرانهٔ 2.7 لیتری V6 اکوبوست 300 اسب بخاری هم حضور دارد که در برابر رپتور قرار می‌گیرد و طبیعی است که شانسی ندارد. به‌طورکلی، به‌احتمال‌زیاد خریداران برانکو رپتور به خاطر نتیجهٔ این درگ هیچ ناراحت نخواهند شد زیرا تجربه‌های رانندگی با این خودرو نشان داده است که برانکو رپتور آفرودری با توانایی‌های استثنایی است ولی بااین‌حال، افتخار پیروزی در 400 متر به جیپ تعلق می‌گیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.