فورد رپتور R یا دوج رم TRX؛ مقایسه‌ی ابروانت‌های تقویت‌شده

چهارشنبه 29 تیر 1401 - 16:30
مطالعه 5 دقیقه
ram trx raptor r
ظاهرا دوج رم TRX باوجود قیمت بالاتر، بسیاری از طرفداران فورد F-150 رپتور را جذب کرده است. بسیاری از کارشناسان صنعت خودروی امریکا و نمایندگی‌های...

ظاهرا دوج رم TRX باوجود قیمت بالاتر، بسیاری از طرفداران فورد F-150 رپتور را جذب کرده است. بسیاری از کارشناسان صنعت خودروی امریکا و نمایندگی‌های فروش، این شرایط را تایید کرده‌اند. تقاضا برای رم تیرکس (TRX) فراتر از انتظار است و حالا عده‌ی زیادی در امریکا، کانادا و مکزیک وجود دارند که حاضرند برای یک وانت پیکاپ تقویت‌شده با تجهیزات استاندارد کارخانه، بیش از 100 هزار دلار بپردازند.

شاید ظهور رم TRX در بازار جهانی، اتفاق مهمی به نظر نرسد اما می‌توان این رویداد را با کمی تفاوت بنیادین، مشابه تولید بوگاتی ویرون در سال‌های ابتدایی قرن 21 دانست. این خودرو بیش از یک میلیون دلار قیمت داشت اما توانست مشتریان پرتعداد از سراسر جهان جذب کند. استقبال بازار و کارشناسان از ویرون، منجر به ظهور ابرخودروهای متنوع در کشورهای مختلف دنیا شد. حال که سفارش خرید رم TRX روزبه‌روز بیشتر می‌شود، می‌توان مطمئن بود تنوع ابروانت‌های گران‌قیمت در بازار جهانی افزایش یابد و برندهای باسابقه برای رقابت با محصول دوج، تلاش کنند. شاید در آینده‌ی نزدیک، پیکاپ‌های صدهزار دلاری ساخت شرکت‌های ژاپنی هم متولد شوند.

طی چند دهه‌ی اخیر، وانت فورد F-150 معمولا پرفروش‌ترین وانت جهان و محبوب‌ترین خودروی بازار امریکا بوده است. به این ترتیب، نسخه‌های تقویت‌شده مثل F-150 رپتور نیز، پرتقاضا و مشهور شدند. فورد توانست برای وانت F-150 از قیمت 32 هزار دلار برای مدل پایه تا بودجه‌ی 72 هزار دلاری مورد نیاز برای خرید نسخه‌ی رپتور را پوشش دهد. حتی مدل برقی F-150 با نام لایتنینگ هم به سبد فورد اضافه شد اما ظاهرا، اقتدار F-150 در سال 2022 توسط رقیب هم‌وطن تهدید می‌شود.

کارشناسان معتقدند، موفقیت رم تیرکس مدیران فورد را مجبور به تولید رپتور R کرده است. این خودروها، کلاس تازه‌‌تاسیس ابروانت‌های تقویت‌شده را تشکیل می‌دهند. عضو سوم این گروه، شورولت سیلورادو ZR2 است که از نظر قیمت کارخانه، تفاوت چندانی با رم TRX ندارد اما به دلیل استفاده از پیشرانه‌ی 420 اسب بخار، فعلا رقیب مهمی محسوب نمی‌شود. با این شرایط، می‌توان مطمئن بود که طی ماه‌های آینده، نسخه‌ی جدیدی از سیلورادو ZR2 نیز رونمایی شود تا قدرتی در حدود 700 اسب بخار داشته باشد.

کپی لینک

مقایسه‌ی مشخصات فنی رم TRX با فورد رپتور R

قدرتمندترین پیشرانه‌‌ی 8 سیلندر ساخت فورد برای وانت، روی رپتور R نصب شده است تا اختلاف چشمگیر 250 اسب بخاری بین F-150 رپتور استاندارد و رم تیرکس را پوشش دهد.

وانت قدرتمند دوج، 702 اسب بخار قدرت و 881 نیوتن‌متر گشتاور از پیشرانه‌ی V8 هلکت می‌گیرد. رقیب ساخت فورد با موتور موستانگ شلبی GT500، قدرت 700 اسب بخار و گشتاور 868 نیوتن‌متر دارد. این اعداد برتری ناچیز اما واضح برای رم TRX را نشان می‌دهند.

 فورد  F-150 رپتور R

دوج رم TRX

پیشرانه

 5/2  لیتر سوپرشارژ  V8

6/2 لیتر سوپرشارژ  V8

قدرت

700  اسب بخار

 702 اسب بخار

گشتاور

868 نیوتن‌متر

 881 نیوتن متر

جعبه دنده

10 سرعته اتوماتیک

  8 سرعته اتوماتیک

زمان صفر تا 100  کیلومتر برساعت

نامشخص

4/5 ثانیه

رکورد 400 متر

نامشخص

 12/9 ثانیه با سرعت 190 کیلومتر برساعت

مصرف سوخت  ترکیبی

نامشخص

19 لیتر در صد کیلومتر

 

بیشترین قدرت و گشتاور تیرکس، به ترتیب در 4800 و 4250 دور بردقیقه حاصل می‌شود تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 4/5 ثانیه داشته باشد. برای رپتور R، هنوز اطلاعات دقیق فنی موجود نیست؛ اما می‌توان احتمال داد که ابروانت فورد، عملکردی مشابه TRX داشته باشد. از نظر کارشناسان، جعبه‌دنده‌ی 10 سرعته‌ی فورد نسبت به گیربکس 8 سرعته‌ی ساخت دوج که روی تیرکس نصب شده است، سریع‌تر عمل می‌کند و شتاب‌گیری بهتر برای رپتور R ارائه دهد.

اختلاف وزن ابروانت‌های ساخت فورد و رم نیز قابل توجه است. تیرکس 3080 کیلوگرم وزن دارد اما رپتور R بنابر ادعای شرکت سازنده، 2700 تا 2750 کیلوگنر وزن خواهد داشت. این شرایط، برتری مهمی برای رپتور R خواهد بود. ظاهرا سیستم تعلیق رپتور استاندارد و نسخه‌ی R، چندان متفاوت نیست. پشرانه‌ی 5/2 لیتر فورد رپتور R با بلاک آلومینیوم نیز قطعا وزن کمتری نسبت به موتور 6/2 لیتر ساخت دوج برای رم TRX دارد؛ درحالی‌که از نظر قدرت و گشتاور، مشابه هستند.

کپی لینک

مقایسه‌ی قیمت و شرایط بازار رم TRX با فورد رپتور R

روی کاغذ، فورد رپتور R برتری فنی نسبت به رم تیرکس دارد اما قیمت رسمی کارخانه برای این خودروها بسیار متفاوت است. هرچند که در بازار آزاد، تقاضای زیادی برای TRX دیده می‌شود و نسخه‌های موجود در اختیار مردم، با قیمتی حدود 100 هزار دلار مشتری دارند؛ اما قیمت رسمی کارخانه برای این پیکاپ، 79 هزار دلار است. اگر زنجیره‌ی تامین قطعات و خطوط مونتاژ دوج در سال 2023 تقویت شود، احتمالا قیمت بازار آزاد رم TRX نیز به محدوده‌ی 80 هزار دلار باز می‌گردد.

در سمت دیگر، فورد برای رپتور R آستانه قیمت 109,415 دلار تعیین کرده است تا اختلاف قیمت این مدل با رم تیرکس، حدود 30 هزار دلار باشد. رپتور استاندارد مجهز به موتور 6 سیلندر نسبت به رپتور R هشت سیلندر، تقریبا 38 هزار دلار ارزان‌تر است. این شرایط، تردیدهای جدی برای موفقیت تجاری ابروانت جدید فورد، ایجاد می‌کند. درحالی‌که رپتور استاندارد با قیمت 72 هزار دلار، توانایی‌های بسیار خوبی برای رانندگی خارج جاده و مصارف عمومی دارد؛ پرداخت اختلاف هزینه‌‌ای بیش از 50 درصد برای رپتور R، منطقی به نظر نمی‌رسد.

 فورد  F-150 رپتور R

دوج رم TRX

چرخ (اینچ)

17

18

تایر (اینچ)

37 اینچ

35

فاصله کف بدنه تا زمین (سانتی‌متر)

33

30

وزن (کیلوگرم)

2700

3080

آستانه قیمت کارخانه (دلار)

109 هزار

72 هزار

اگر خریدار TRX، تمام آپشن‌های قابل سفارش برای این خودرو را انتخاب کند، قیمت نهایی به 106 هزار دلار خواهد رسید. این شرایط، ممکن است تفاوت رم تیرکس و رپتور R را کم‌رنگ جلوه دهد اما ثابت می‌کند تیرکس استاندارد، همچنان بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به رانندگی با یک پیکاپ 8 سیلندر است.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.