نبرد افراطی‌ترین آفرودرهای دنیا، جیپ رانگلر 392 در برابر فورد برانکو رپتور

شنبه 19 شهریور 1401 - 08:30
مطالعه 14 دقیقه
Jeep-Ford
فورد برانکو رپتور و جیپ رانگلر روبیکان 392 آفرودرهای بسیار توانمندی هستند و می‌توانند شما را به جاهایی ببرند که کمتر وسیلهٔ نقلیه‌ای می‌تواند؛ اما...

فورد برانکو رپتور و جیپ رانگلر روبیکان 392 آفرودرهای بسیار توانمندی هستند و می‌توانند شما را به جاهایی ببرند که کمتر وسیلهٔ نقلیه‌ای می‌تواند؛ اما آیا واقعاً به چنین قدرتی در آفرود نیاز است؟ از دید ما، هیچ‌کدام از این شاسی‌بلندها چندان منطقی به نظر نمی‌رسند و حتی شاید مضحک باشند. البته این خودروها چیزی بسیار فراتر از قرار دادن پیشرانه‌های قدرتمند زیر کاپوت برانکو و رانگلر هستند و هم رپتور و هم روبیکان 392 قبل از ورود به طبیعت تحت توسعهٔ دقیق و کاملی قرار گرفته‌اند.

شاسی این خودروها به‌گونه‌ای اصلاح شده که مستحکم‌تر باشد و حتی تحمل بیشتری در برخورد با تخته‌سنگ‌ها از خود نشان دهد درحالی‌که هم روی جاده و هم در آفرود نیز خودروها را بسیار سریع می‌سازد. برانکو رپتور 254 میلی‌متر از نسخهٔ معمولی خود عریض‌تر است درحالی‌که 392 به تعلیق کاملاً متفاوتی نسبت به رانگلر استاندارد مجهز شده است. ما در تپه‌های شنی، مسیرهای فنی و همین‌طور جاده‌ها و بزرگراه‌های پرپیچ‌وخم، طی دو روز این خودروها را در برابر هم قرار دادیم تا بفهمیم کدام‌یک افراطی‌تر و هیجان‌انگیزتر است.

کپی لینک

خودروها

رقابت برانکو و رانگلر زمانی به‌طورجدی آغاز شد که فورد شاسی‌بلند آفرودی خود را در سال 2021 معرفی کرد؛ اما علیرغم این پیشینهٔ کوتاه، نبرد برانکو و رانگلر مشابه موستانگ در برابر کامارو، مرسدس بنز در برابر ب‌ام‌و و فراری در برابر لامبورگینی، مثل نبردی برای اعصار مختلف احساس می‌شود. برانکو رپتور و رانگلر 392 برای خشنود کردن آمریکایی‌هایی ساخته شده‌اند که به دنبال انجام کارهای دیوانه‌وار هستند. در لیست اولویت‌های این خودروها نه مصرف سوخت که تفریح و هیجان قرار دارد و این چیزی است که هردو ارائه می‌کنند.

در سینهٔ برانکو یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 418 اسب بخار قدرت و 597 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که به یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک متصل شده است. این موتور همانی است که در اکسپلورر ST می‌بینیم اما در برانکو قدرت بیشتر و مأموریت متفاوتی دارد که نیاز به تنظیم جدید گیربکس خواهد داشت. تغییرات اساسی سیستم تعلیق با استفاده از کمک‌فنرهای جدید فاکس و بازوهای کنترل منحصربه‌فرد هم توسط تیم فورد پرفورمنس انجام گرفته است یعنی همان‌هایی که موستانگ شلبی GT500 را ساختند. درنتیجه، تراول جلو 330 میلی‌متر و تراول عقب 355 میلی‌متر بیشتر شده و فاصله از زمین هم به 333 میلی‌متر رسیده است. قیمت پایهٔ برانکو رپتور 70,095 دلار است که در نمونهٔ آزمایشی ما به 77,015 دلار رسیده است.

از سوی دیگر، رانگلر روبیکان 392 حتی گران‌تر بوده و در نمونهٔ آزمایشی ما 87,165 دلار قیمت دارد. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ عظیم 6.4 لیتری V8 قرار گرفته است که 470 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک از طریق گیربکس کمکی تمام‌وقت این نیرو را به هر چهارچرخ می‌فرستد. در حالت 4WD Auto، این رانگلر 70 درصد از گشتاور را به محور عقب می‌فرستد اما در شرایط خاص می‌تواند تا 50 درصد گشتاور را به چرخ‌های جلو ارسال کند. جیپ در این خودرو چند تغییر مثل جابجایی پایه‌های تعلیق را برای جای دادن موتور بزرگ‌تر انجام داده است. فنرهای عقب خودرو 20 درصد نرم‌تر و فنرهای جلو 10 درصد سفت‌تر از روبیکان معمولی شده‌اند و کمک‌فنرهای فاکس هم آن‌ها را همراهی می‌کنند.

کپی لینک

رانندگی

روی جاده، اختلاف 52 اسب بخاری و 40 نیوتن متری بین رپتور و 392 مطمئناً احساس می‌شود و رانگلر بسیار سریع‌تر و سرزنده‌تر است. به همین دلیل، اختلاف شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت نیز بین 4.2 ثانیه برای رانگلر و 6.2 ثانیه برای رپتور، رقم چشمگیر 2 ثانیه را نشان می‌دهد که این اختلاف تا پایان مسافت 400 متر ثابت باقی می‌ماند. جیپ پیروزی عددی خود را با یک پیروزی احساسی تقویت می‌کند زیرا با فشردن پدال گاز، اگزوز فعال با صدایی شبیه نفس آتشین اژدها فوران خواهد کرد. رپتور اما چنین صدای جذابی ندارد و هرچند نمی‌توان آن را خودروی کُندی دانست اما آن‌قدرها هم سریع نیست. برانکو در رانندگی هم جذابیت کمتری دارد هرچند که این فقط اندکی کمتر است.

عرض بیشتر رپتور باعث می‌شود احساس پایداری بیشتری نسبت به رانگلر داشته باشد و هرچند جیپ برای پیچیدن کمی اشتیاق بیشتری دارد اما همیشه سنگین‌تر احساس می‌شود و سواری فورد هم راحت‌تر است. بااین‌حال، از سوی دیگر دید رو به بیرون برانکو محدودتر است و هرچند سیستم دید 360 درجه کمک می‌کند اما مانور دادن و پارک کردن آن دشوارتر است. رانگلر اما دید بیرونی فوق‌العاده‌ای دارد و در مقایسه با رقیب خودروی کوچک‌تری احساس می‌شود. بااین‌حال، درنهایت رفتار جاده‌ای اولویت دوم این خودروها است حتی اگر بیشتر وقت خود را در آنجا سپری کنند؛ بنابراین، وقت آن بود که راهی جاده‌های خاکی شویم.

کپی لینک

آفرود

تپه‌های شنی اولانچا مکانی عالی برای آزمایش این آفرودرهای سریع در زیستگاه طبیعی آن‌ها محسوب می‌شود. سیستم تعلیق برانکو باعث می‌شود خودرو بهتر از روی دست‌اندازها عبور کند خصوصاً در سرعت‌های بالا که لرزش‌ها را بهتر از رانگلر مهار می‌کند. برانکو همچنین هنگام پریدن از روی تپه‌های شنی نرم‌تر فرود می‌آید و احساس راحت‌تری دارد. این یک تراک مسابقه‌ای برای داکار نیست اما از تمام خودروهای حال حاضر بازار، حتی F150 رپتور و رم TRX به آن نزدیک‌تر است. برای آزمایش نهایی آفرود این دو خودرو اما باید به جنوب کالیفرنیا می‌رفتیم یعنی جایی که قبلاً رانگلر پلاگین‌هیبریدی 4xe را با برانکو ساسکواچ مقایسه کردیم.

در اینجا، موانعی که برانکو ساسکواچ برای عبور از روی آن‌ها به‌سختی تلاش می‌کرد به‌راحتی توسط رپتور مغلوب شدند و به همین دلیل ما فورد را به خاطر پیشرفت‌هایی که در این خودرو داشته تحسین می‌کنیم. رپتور از لحاظ توانایی و راحتی کیلومترها از ساسکواچ جلوتر است. لاستیک‌های آل‌ترین این خودرو در آفرود واقعاً تغییردهندهٔ بازی هستند تا جایی که رپتور توانست بدون درگیر کردن ضریب سنگین مسیر را به پیان برساند؛ اما عرض زیاد خودرو در اینجا نگرانی زیادی را به دنبال داشت. البته ما مسیر را بدون هیچ آسیبی طی کردیم ولی جاهایی وجود داشت که عبور از آن‌ها با چنین خودروی عریضی اصلاً آسان نبود.

در مقابل، جاهایی هم بود که رانگلر حتی با وجود عرض کمتر و دید عالی، برای عبور از آن‌ها به چند بار تلاش نیاز داشت. در این خودرو همچنین برای قفل کردن دیفرانسیل‌های جلو و عقب باید به حالت 4 Low رفت درحالی‌که برانکو این کار را در حالت 4 High انجام می‌دهد. این در حالی است که به گفتهٔ یکی از آزمایش‌کنندگان، در آفرود شرایط زیادی وجود دارد که فقط به حالت 4 High و قفل دیفرانسیل عقب نیاز است نه دنده‌های سنگین.

کپی لینک

کابین

بیرون آمدن از کابین رانگلر و سوار شدن بر برانکو مثل تعویض آیفون 10 با 13 پرو است. رانگلر همهٔ وظایف را انجام می‌دهد اما فاقد آخرین تکنولوژی‌ها است و اساساً پنج سال بدون تغییر باقیمانده است. به‌عنوان‌مثال، نمایشگر لمسی 8.4 اینچی جیپ ویژگی‌های فراوانی دارد اما وضوح آن کمتر است و در مقایسه با نمایشگر 12 اینچی فورد بسیار کوچک به نظر می‌رسد. همچنین هرچند سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هردو خودرو اپل کارپلی و اندروید اتو دارد اما برانکو اتصال بی‌سیم را ارائه می‌کند. علاوه بر این، برانکو با فضای بیشتری بین راننده و سرنشین جلو و همین‌طور صندلی‌های عقبی که در مقایسه با جیپ مثل اتاق نشیمن احساس می‌شوند، خودروی جادارتری است درحالی‌که در 392 مثل همهٔ رانگلرها، شانه‌های راننده و سرنشین جلو بسیار نزدیک‌تر است.

نسخه‌های پایین‌تر برانکو ممکن است در داخل احساس ارزان‌قیمتی داشته باشند اما در رپتور تا حد زیادی این احساس از بین رفته است. در اینجا، پلاستیک‌های خشک روی دستگیرهٔ درها با چرم نرم پوشیده شده‌اند و چرم صندلی‌ها یک پله بالاتر از تودوزی معمولی برانکوهای ارزان‌تر است. با قیمت 77 هزار دلاری، انتظار احساس نشستن در خودروی خاصی می‌رود و برانکو رپتور در اکثر موارد این کار را انجام می‌دهد اما کابین این رانگلر 87 هزار دلاری چندان متفاوت از روبیکان معمولی نیست. علاوه بر این، داخل برانکو به میزان قابل‌توجهی از جیپ ساکت‌تر است و در کابین آن می‌توان بدون مشکل با شخص دیگر یا تلفن صحبت کرد.

کپی لینک

رانگلر یا برانکو؟

پس از راندن هردو خودرو پشت سر هم در مسیرهای مختلف، برندهٔ واضحی نداشتیم. هردوی این شاسی‌بلندها بسیار هیجان‌انگیز هستند، می‌توانند با هر چیزی بر سر راه خود مقابله کنند و در یک آفرود افراطی برداشت‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. جیپ سریع‌تر، خوش‌صداتر و چابک‌تر است اما برانکو تعلیق همه‌کاری‌تری دارد، در ظاهر شبیه هیچ خودروی دیگری نیست و کابین آن مکان زیباتر و مدرن‌تری برای گذراندن وقت است.

به همین دلیل، برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب رتبه‌های اول دوم فقط سراغ قیمت رفتیم. ما از خود پرسیدیم که آیا رانگلر 392 حدود 10 هزار دلار بهتر از برانکویی است که تقریباً در همهٔ مسیرها پابه‌پای جیپ پیش می‌رود و حتی بهتر عمل می‌کند؟ رانگلر 392 آفرودری است که بیشتر سروصدا می‌کند اما برانکو رپتور قابلیت‌های بیشتری را با قیمت کمتری ارائه می‌کند. البته هردو خودروهای بسیار خوبی هستند اما همین موضوع باعث می‌شود که فورد در این جدال نفس‌گیر پیروز شود.

مقام دوم: جیپ رانگلر 392

نقاط قوت: سریع، خوش‌صدا، مانور دهی و هدایت آسان‌تر در آفرود و آنرود

نقاط ضعف: کابین قدیمی، فقدان جدیدترین تکنولوژی‌ها و امکانات، دشواری در غلبه بر موانع سخت

جمع‌بندی: این خودرویی بسیار عالی است و رانندگی بسیار هیجان‌انگیزی دارد اما 10 هزار دلار بهتر نیست

مقام اول: فورد برانکو رپتور

نقاط قوت: سواری راحت، کابین جادار، تکنولوژی‌های بروز

نقاط ضعف: اندازهٔ خیلی بزرگ، فقدان صدای جذاب موتور، توان کمتر پیشرانه

جمع‌بندی: برانکو رپتور با قیمت کمتر، تقریباً از همه لحاظ با رانگلر 392 مطابقت دارد و یا حتی بهتر عمل می‌کند

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

فورد برانکو رپتور

جیپ رانگلر 392

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توئین توربو

6.4 لیتری V8

قدرت

418 اسب بخار

475 اسب بخار

گشتاور

597 نیوتن متر

637 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

ردلاین

6,200 rpm

6,000 rpm

فاصلهٔ محوری

2,959 میلی‌متر

3,007 میلی‌متر

طول

4,851 میلی‌متر

4,785 میلی‌متر

عرض

2,177 میلی‌متر

1,874 میلی‌متر

ارتفاع

1,976 میلی‌متر

1,892 میلی‌متر

فاصله از زمین

333 میلی‌متر

261 میلی‌متر

زاویه حمله

47.2 درجه

44.5 درجه

زاویه فرار

40.5 درجه

37.5 درجه

دایرهٔ چرخش

12.4 متر

12.0 متر

وزن خالص

2596 کیلوگرم

2323 کیلوگرم

توزیع وزن

56 به 44 جلو/عقب

54 به 46 جلو/عقب

ظرفیت یدک کشی

2040 کیلوگرم

1600 کیلوگرم

حجم صندوق بار

945 لیتر

785 لیتر

ظرفیت سرنشین

5 نفر

5 نفر

شتاب صفر تا 96

6.2 ثانیه

4.2 ثانیه

مسافت 400 متر

14.9 ثانیه

12.9 ثانیه

توقف از 96

44.2 متر

40.5 متر

شتاب جانبی

0.69 جی

0.67 جی

تایم پیست Figure 8

29.0 ثانیه

0.67 ثانیه

ظرفیت باک

80 لیتر

81 لیتر

مصرف سوخت

15.7 لیتر ترکیبی

16.8 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

70,095 دلار

81,190 دلار

قیمت تست‌شده

77,015 دلار

87,165 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.