درگ جالب پورشه 911 GT3 با موستانگ راش و شلبی GT500

یک‌شنبه 6 فروردین 1402 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
maxresdefault
در این درگ یک پورشه 911 GT3 RS نسل قبلی با 500 اسب بخار قدرت به مصاف شلبی GT500 با 760 اسب بخار و موستانگ راش با 740 اسب بخار قدرت رفته است.
تبلیغات

بین خودروهای اروپایی و آمریکایی همیشه مناقشه وجود داشته است و طرفداران هرکدام برتری‌های مدل‌های موردعلاقهٔ خود را به رخ رقیب می‌کشند. حال سم کارلیجن در درگ جدید خود به این مناقشه دامن زده و یک پورشه را در برابر دو موستانگ قرار داده است. در این رقابت، یک 911 GT3 RS نسل قبلی به مصاف یک شلبی GT500 و یک موستانگ GT با تیونینگ راش می‌رود. بین این خودروها تفاوت‌های زیادی وجود دارد زیرا درحالی‌که پورشه خودرویی مخصوص پیست است، آمریکایی‌ها در خط مستقیم برای رقبا خط‌ونشان می‌کشند.

علاوه بر این، بین مشخصات فنی خودروها هم اختلاف بسیار زیادی وجود دارد که آن‌ها را از بیشترین تا کمترین قدرت بررسی می‌کنیم. اول سراغ شلبی GT500 می‌رویم که با پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ با 760 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور که به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است، یعنی از وحشی‌ترین محصولات تاریخ فورد محسوب می‌شود. البته این خودرو با 1890 کیلوگرم وزن، سنگین‌ترین عضو جمع هم به‌حساب می‌آید. موستانگ بعدی یک GT است که موتور 5 لیتری V8 آن در حالت استاندارد تنها 460 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما به لطف جادوی راش، این اعداد 280 اسب بخار و 285 نیوتن متر افزایش پیدا کرده و به 740 اسب بخار قدرت و 855 نیوتن متر گشتاور رسیده‌اند.

انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و وزن 1790 کیلوگرمی آن صد کیلوگرم از شلبی سبک‌تر است. نهایتاً به پورشه می‌رسیم که از موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی آن تنها 500 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور بیرون می‌آید. این اعداد در مقابل خروجی عظیم هشت سیلندرها اصلاً به چشم نمی‌آیند ولی نباید فراموش کرد که پورشه تنها 1495 کیلوگرم وزن دارد. گیربکس 911 مثل GT500 یک هفت سرعتهٔ دوکلاچه است که تمام نیرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد.

 

فورد شلبی GT500

فورد موستانگ راش

پورشه 911 GT3 RS

پیشرانه

5.2 لیتری V8 سوپرشارژ

5.0 لیتری V8 سوپرشارژ

4.0 لیتری H6

قدرت

760 اسب بخار

740 اسب بخار

500 اسب بخار

گشتاور

850 نیوتن متر

855 نیوتن متر

460 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

10 سرعته اتوماتیک

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

عقب

وزن

1890 کیلوگرم

1790 کیلوگرم

1495 کیلوگرم

خب حالا بپردازیم به مسابقهٔ یعنی جایی که شلبی همهٔ پیروزی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد به‌جز در مسابقهٔ رولینگ که به دلیل یک تعویض دندهٔ اشتباه از دو خودروی دیگر عقب ماند. GT500 با وجودی که قدرتی تقریباً هم‌سطح موستانگ راش دارد اما به لطف گیربکس فوق‌العاده سریع و هماهنگ با موتور، راش را در گردوغبار خود رها می‌کند و پورشه را هم پشت سر می‌گذارد. البته 911 که گویی به قوانین فیزیک اهمیتی نمی‌دهد، در ابتدا جلو می‌افتد اما GT500 به لطف قدرت مهیب خود درنهایت از رقیب آلمانی پیشی می‌گیرد. در رولینگ هم داون‌فورس زیاد پورشه دردسرساز می‌شود و حالا که شلبی عقب افتاده، راش به پیروزی می‌رسد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.