نبرد آفرود جذاب بین جیپ رانگلر روبیکان و فورد رنجر رپتور
فورد رنجر رپتور و جیپ رانگلر روبیکان هرچند خودروهای کاملاً متفاوتی هستند اما هردو تواناییهای آفرود بالایی دارند و بنابراین تماشای یک نبرد آفرود بین آنها میتواند جذاب باشد.
آفرود این روزها به یک سرگرمی جذاب برای بسیاری از مردم تبدیل شده است. البته برای تجربهٔ این سرگرمی یک وسیلهٔ بسیار مهم و اصلی یعنی خودروی آفرودی نیاز است. هماکنون در بازارهای جهانی خودروهای آفرودی زیادی در اندازهها و قیمتهای مختلفی برای فروش عرضه میشوند اما وقتی اسم آفرود میآید، اولین نامی که به ذهن میرسد جیپ رانگلر است. این خودرو نمادینترین 4x4 تمام دوران محسوب میشود و در نسخهٔ روبیکان، هرجایی که نشانش دهید میرود.
بااینحال، هرچند رانگلر میتواند به هرجایی که بخواهید برود اما نمیتواند خیلی سریع این کار را انجام دهد و اینجا است که فورد رنجر رپتور با پیشرانهٔ V6 توئین توربو وارد میشود. این موتور 288 اسب بخار قدرت و 490 نیوتن متر گشتاور دارد. رنجر اما علاوه بر موتور قدرتمند، به سیستم تعلیق بسیار چشمگیری به سبک باجا هم مجهز است که امکان پرواز از روی مسیرهای ناهموار را فراهم میکند. از سوی دیگر، زیر کاپوت جیپ یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 270 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور قرار دارد.
در بخش زاویای آفرودی برتری با جیپ است. البته بسته به نسخههای مختلف و آپشنهایی که برای رانگلر قابل سفارش است، این زوایا تغییر میکنند اما در نمونهای که در اینجا حضور دارد، زاویهٔ حمله 43.9 درجه، زاویهٔ شکست 22.5 درجه و زاویهٔ فرار 37 درجه است. رانگلر 274 میلیمتر از زمین فاصله دارد و میتواند تا عمق 76 سانتیمتر آب حرکت کند. از سوی دیگر، زاویهٔ حملهٔ رنجر رپتور 32 درجه و زاویهٔ فرار آن 25 درجه است که هردو به میزان قابلتوجهی از جیپ ضعیفتر هستند اما زاویهٔ شکست 24 درجهای فورد از رقیب بهتر است. فورد 272 میلیمتر از زمین فاصله دارد و میتواند تا عمق فوقالعادهٔ 85 سانتیمتر آب حرکت کند.
ابعاد بزرگ رنجر رپتور میتواند به مشکل اصلی آن در آفرود تبدیل شود زیرا این خودرویی با 5.3 متر طول و حدود 2 متر عرض (بدون احتساب آینهها) است که در مسیرهای تنگ مشکلساز خواهد بود. به همین دلیل است که خیلیها برای آفرود سراغ خودروی کوچکی مثل سوزوکی جیمنی میروند. البته از سوی دیگر، رنجر میتواند تا 650 کیلوگرم بار را حمل کند امکان آن در جیمنی و یا حتی رانگلر وجود ندارد. بهطورکلی، رانگلر روبیکان و رنجر رپتور هرچند هردو تواناییهای آفرود بالایی دارند اما هرکدام برای اهداف و وظایف مختلفی طراحی شدهاند و انتخاب خودروی برتر به خواستههایی که خریدار از یک آفرودر دارند بستگی خواهد داشت. بااینحال، دیدن ویدئوی نبرد آفرود این دو ماشین خالی از لطف نخواهد بود.
مقایسه مشخصات فنی
جیپ رانگلر روبیکان | فورد رنجر رپتور | |
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 3.0 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 270 اسب بخار | 288 اسب بخار |
گشتاور | 400 نیوتن متر | 490 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | 4,785 میلیمتر | 5,360 میلیمتر |
عرض | 1,875 میلیمتر | 2,028 میلیمتر |
ارتفاع | 1,869 میلیمتر | 1,926 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,007 میلیمتر | 3,270 میلیمتر |
وزن | 1960 کیلوگرم | 2454 کیلوگرم |
قیمت | 62,280 پوند | 58,900 پوند |