درگ سوپراسپرتهای افسانهای آمریکا، دوج وایپر و فورد GT
آمریکا بیش از صد سال است که خودرو میسازد اما در طول این تاریخ طولانی، سوپراسپرتهای کمی از این کشور توانستهاند مثل دوج وایپر و فورد GT جایگاهی افسانهای پیدا کنند. حال این دو ماشین برای برگزاری مسابقهٔ درگ در برابر هم صفآرایی کردهاند. البته کسانی که زمانی ساخت این دو ماشین را بدانند احتمالاً خواهند توانست نتیجهٔ مسابقه را پیشبینی کنند زیرا اختلاف سن زیادی بین این وایپر و GT وجود دارد که قطعاً روی پرفورمنس خودروها تأثیرگذار خواهد بود.
وایپر حاضر در این درگ، از نمونهٔ پیشتولید سال 1991 است و از یک پیشرانهٔ 8 لیتری V10 تنفس طبیعی استفاده میکند که 400 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود. این ماشین با وجود آن پیشرانهٔ بزرگ، وزن نسبتاً سبکی برابر با 1490 کیلوگرم دارد. وزن اما تنها مؤلفهای است که وایپر در آن نسبت به فورد GT برتری دارد زیرا این سوپرکار از یک پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ با 560 اسب بخار قدرت و 680 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و تنها 90 کیلوگرم سنگینتر از رقیب 10 سیلندر است. علاوه بر این، GT موتور وسط است و درنتیجه چرخهای عقب آن چسبندگی و کشش بهتری دارند.
در درگ اول، وایپر شروع بسیار خوبی دارد و ابتدا جلو میافتد اما زمانی که فورد GT به دنده سه میرسد، همهچیز تمام میشود. پیروزی در مسابقهٔ دوم نیز به فورد میرسد. هردو خودرو در زمانی کمی بیش از 12 ثانیه 400 متر را طی میکنند و اختلاف 0.3 ثانیهای بین آنها آنقدر که انتظار میرفت زیاد نیست. در مسابقهٔ رولینگ هم وایپر نشان میدهد حتی در اولین نمونههای خود چقدر توانایی دارد زیرا با اختلاف کمی نسبت به GT به پایان مسافت 800 متری میرسد.
مقایسه مشخصات فنی
| فورد GT | دوج وایپر |
پیشرانه | 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ | 8.0 لیتری V10 |
قدرت | 560 اسب بخار | 400 اسب بخار |
گشتاور | 680 نیوتن متر | 630 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1580 کیلوگرم | 1490 کیلوگرم |