یادی از باس 351 ساخت 1971، آخرین نسخه جذاب و سریع نسل اول موستانگ

شنبه 7 بهمن 1402 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Mustang-Boss-351-1
زمانی که دولت و شرکت‌های بیمه علیه خودروهای عضلانی آمریکایی اعلان‌جنگ کرده بودند، فورد آخرین موستانگ باس را آماده کرد.
تبلیغات

نیم قرن از زمانی که آخرین نمونهٔ نسل اول موستانگ از خط تولید خارج شد می‌گذرد و این‌محصول همچنان افسانه‌ای‌ترین نسل ماسل کار فورد محسوب می‌شود. در طول دوره‌ای که یازده سال طول کشید، نسل اول موستانگ بخش پونی کارها را ابداع کرد، رکوردهای فروش را شکست و به نماد خودروهای عضلانی تبدیل شد؛ اما درحالی‌که سال‌های 1969 و 1970 سال‌های اوج موستانگ‌های قدرتمند بود، سال 1971 پایان ناگهانی هیجان‌انگیزترین دههٔ تاریخ خودروسازی آمریکا را رقم زد. ظرف تنها چند ماه، افزایش نرخ بیمه، وضع قانون هوای پاک از سوی دولت و نشانه‌های بحران سوخت آینده، منجر به کاهش قابل‌توجه قدرت خودروهای آمریکایی شد.

همچنین بخوانید:

نگاهی به باس ۳۰۲، یکی از خاص‌ترین نسخه‌های نسل اول موستانگ

چرا موستانگ باس ۴۲۹ یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

در سال 1971، از خانوادهٔ موستانگ مدل‌های باس 302 و باس 429 و همین‌طور پیشرانه‌های قدرتمند ناپدید شدند و اکثر موتورهای هشت سیلندر باقیمانده هم بخشی از قدرت خود را از دست دادند. بااین‌حال، فورد هنوز آمادهٔ خداحافظی با نسل اول موستانگ نبود و علاوه بر ادامهٔ تولید نسخهٔ مک‌وان و افزودن پیشرانهٔ 429 کبرا جت به لیست موتورهای سفارشی، یک باس جدید را هم ارائه کرد که آخرین موستانگ اصیل نسل اول محسوب می‌شد.

آخرین و بحث‌برانگیزترین بازطراحی

نسل اول موستانگ در طول دوران تولید خود چند بار بازطراحی شد که آخرین آن در سال 1971 صورت گرفت. برخلاف تغییرات قبلی اما این به جنجالی‌ترین بازطراحی موستانگ نسل اول تبدیل شد زیرا موستانگ 1971 خصوصاً در نسخهٔ اسپرت‌روف (همان فست‌بک)، بیشتر شبیه AMC جاولین شده بود تا نسخه‌های قبلی خود. این ماشین همچنین حالا کشیده‌تر، عریض‌تر و بسیار سنگین‌تر از قبل شده و برخی از ویژگی‌های نمادین خود را از دست داده بود. علاوه بر این، شیب اندک سقف خودرو در نسخهٔ اسپرت‌روف دید عقب را بسیار ضعیف کرده بود که انتقادات شدید خریداران و نشریات را به دنبال داشت. باس 351 که فقط به‌صورت اسپرت‌روف ارائه می‌شد هم از این مشکل رنج می‌برد اما ازآنجایی‌که به بالا ماندن پرچم خودروهای عضلانی برای یک سال دیگر کمک کرد، چشم‌پوشی کردن از این مشکلات سخت نبود.

تقریباً مشابه مک‌وان

مثل نسخه‌های قبلی باس، فورد برای باس 351 هم یک سری ارتقاءهای ظاهری را در نظر گرفته بود تا آن را از موستانگ‌های معمولی متمایز کند. این ویژگی‌ها شامل اسپویلر جلو، جلوپنجرهٔ لانه‌زنبوری، کاپوت مشکی با دو دریچهٔ هوا، قفل‌های روی کاپوت، برچسب‌های کناری با نوشتهٔ BOSS 351 و اسپویلر عقب می‌شد. بااین‌حال، برخلاف باس‌های قبلی، این مدل شباهت زیادی به مک‌وان داشت و فقط نوشتهٔ کناری و قسمت مشکی‌رنگ بزرگ‌تر روی کاپوت به تمایز این دو کمک می‌کرد زیرا هردو نوارهای کناری، کاپوت و اسپویلر یکسانی داشتند؛ اما علیرغم این ظاهر تقریباً یکسان با مک‌وان، زیر کاپوت باس 351 موتوری پنهان شده بود که در هیچ موستانگ 1971 دیگری دیده نمی‌شد.

پیشرانهٔ V8 اختصاصی

ویژگی اصلی باس 351 زیر کاپوت آن قرار داشت. هرچند حجم موتور این خودرو با پیشرانهٔ 5.8 لیتری V8 کلیولند که در موستانگ‌های معمولی ارائه می‌شد یکسان بود اما موتور باس 351 هیولای متفاوتی بود و تا جایی که هنوز از لحاظ قانونی امکان داشت از محدودیت‌های کلیولند خارج شده بود. این پیشرانه که به‌طور خاص برای باس 351 توسعه داده شد، به شاتون‌های فورج‌کاری شده، پیستون‌های آلومینیومی، میل بادامک بزرگ‌تر، سرسیلندر ارتقاءیافته، ورودی هوای آلومینیومی و کاربراتور چهار دهنه مجهز بود. به لطف این ویژگی‌ها، پیشرانهٔ 5.8 لیتری باس 351 حالا 330 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و بنابراین، از باس 302 قبلی قوی‌تر بود. نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

یکی از سریع‌ترین موستانگ‌های نسل اول

هرچند بدنهٔ بازطراحی شدهٔ موستانگ 1971 سنگین‌تر از تمام نسخه‌های قبلی بود اما پیشرانهٔ قدرتمند، سیستم انتقال نیروی پرفورمنس محور و سیستم تعلیق کامپتیشن، باس 351 را به یکی از سریع‌ترین موستانگ‌های نسل اول تبدیل کرده بود. در آزمایش‌های متعددی که توسط نشریات خودرویی مشهور انجام شد، این رئیس پایانی دوران ماسل کارها توانست شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت زیر 6 ثانیه‌ای ثبت کند و 400 متر را در کمتر از 14 ثانیه پشت سر بگذارد. این ارقام، باس 351 را به میزان قابل‌توجهی سریع‌تر از باس 302 و بسیار نزدیک به باس 429 افسانه‌ای کرده بودند. علاوه بر این، باس 351 حتی از مک‌وان 1971 با پیشرانهٔ 7 لیتری 375 اسب بخاری هم سریع‌تر بود.

قیمت امروز موستانگ باس 351

در سال 1971 به دلیل بازطراحی بحث‌برانگیز موستانگ، فروش این خودرو کاهش یافت. درحالی‌که سال 1970 موستانگ بیش از 190 هزار دستگاه فروخته بود؛ در سال 1971 به حدود 150 هزار دستگاه رسید. باس 351 که حدود هزار دلار (معادل 7,500 دلار سال 2024) گران‌تر از موستانگ پایه بود، تنها در 1,806 دستگاه ساخته شد و ازآنجایی‌که دوران خودروهای عضلانی رو به پایان بود، فقط در همان سال 1971 به تولید رسید. امروزه، هرچند باس 351 به‌عنوان یکی از بهترین موستانگ‌های پرفورمنس بالای دوران طلایی ماسل کارها شناخته می‌شود اما به دلیل طراحی ظاهری ناخوشایند، جزء گران‌ترین و پرطرفدارترین نمونه‌های نسل اول موستانگ نیست. به همین دلیل، هم‌اکنون می‌توان نمونه‌های بازسازی‌شده و تمیز این خودرو را با قیمتی در حدود 40 تا 50 هزار دلار خرید. درمجموع، هرچند بسیاری باس 351 را جوجه اردک زشت نسل اول موستانگ می‌دانند اما نمی‌توان کتمان کرد که این یکی از اسطوره‌های دوران طلایی ماسل کارها به‌حساب می‌آید.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.