نبرد فورد رپتور R و هامر EV، قوی‌ترین پیکاپ‌های بنزینی و برقی جهان

یک‌شنبه 20 اسفند 1402 - 10:30
مطالعه 8 دقیقه
Trucks-3
یک پیکاپ الکتریکی با 1000 اسب بخار قدرت را در برابر یک پیکاپ بنزینی با 700 اسب بخار قدرت قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام‌یک بهتر خواهد بود.
تبلیغات

فورد F150 رپتور R با 700 اسب بخار قدرت و جی‌ام‌سی هامر EV با 1000 اسب بخار قدرت، سوپر تراک‌هایی هستند که شاید هیچ‌کس به آن‌ها نیازی نداشته باشد. این‌ها برای به دست آوردن قلب کسانی ساخته شده که خواهان شتاب فوق‌العاده، توانایی رانندگی در هرجایی و البته خودنمایی هستند. رپتور R و هامر EV هرچند هیچ شباهتی به هم ندارند و با سوخت‌های مختلفی کار می‌کنند اما رقبای طبیعی یکدیگر هستند. هامر 43 درصد قدرت بیشتری دارد اما وزن 4 تنی آن 49 درصد سنگین‌تر از رپتور R است. قیمت دو پیکاپ هم با 112,395 دلار برای فورد و 117,435 دلار برای جی‌ام‌سی به هم نزدیک است.

کپی لینک

شتاب

هیچ‌کس این پیکاپ‌ها را برای ماندن در ترافیک نمی‌خرد همهٔ خریداران در وهلهٔ اول به دنبال شتاب بی‌امان آن‌ها هستند و بنابراین، ما هم از همین‌جا شروع می‌کنیم. هامر حتی پیش از آغاز حرکت هم ضربان قلب شما را بالا می‌برد. با دو بار ضربه زدن روی دکمهٔ کنترل پایداری که حالت WTF را فعال می‌کند، صندلی راننده را به لرزه درمی‌آورد و صدای ضربان ضعیفی را از بلندگوها پخش می‌کند. با فشردن هردو پدال، صدا بیشتر می‌شود و با رها کردن پدال ترمز، دماغهٔ هامر 4 تنی ابرها را نشانه می‌گیرد و ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. تجربهٔ شتاب گیری با رپتور هم بدون جلوه‌های ویژه به همان اندازه هیجان‌انگیز است زیرا یک موتور 5.2 لیتری سوپرشارژ زیر کاپوت غرش می‌کند. با رها کردن زنجیر این هیولا، رپتور R پس از 3.9 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

این شتاب فقط وقتی ضعیف به نظر می‌رسد که از هامر پیاده شده باشید. پاسخ‌های F150 آن‌قدر فوری و بی‌امان است که پس از تجربه 870 نیوتن متر گشتاور و 700 اسب بخار قدرت، هرگز به خودروهای توربوشارژ نگاه نخواهید کرد. موتور 5.2 لیتری پردتور بهترین دلیلی است که اثبات می‌کند چرا همهٔ خودروهای پرفورمنس باید سوپرشارژ باشند. بااین‌حال، هامر به لطف مزیت‌های موتورهای الکتریکی می‌تواند مچ رقیب بنزینی را بخواباند. پیشتازی 0.8 ثانیه‌ای جی‌ام‌سی در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در سرعت 160 کیلومتر بر ساعت به دو ثانیه می‌رسد و پیکاپ الکتریکی 400 متر را در 11.6 ثانیه طی می‌کند درحالی‌که این عدد برای فورد 12.3 ثانیه است.

کپی لینک

روی جاده

هرچند رپتور در مسیر مستقیم عالی است اما در پیچ‌ها به‌سرعت ضعف خود را نشان می‌دهد و با ثبت شتاب جانبی خنده‌دار 0.66 جی، هنگام ترمز گیری‌های شدید شیرجه میزند. هامر با شتاب جانبی 0.72 جی برتری جزئی دارد اما هنوز هم کنترل وزن عظیم آن در جاده‌های پرپیچ‌وخم هوشیاری مداومی را می‌طلبد. البته سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و 25 سانتی‌متر فاصلهٔ محوری کمتر رانندگی با هامر را هنگام حرکت در پارکینگ‌ها و مراکز شهرها آسان‌تر می‌کند. به‌طورکلی، هامر برای رانندگی در جاده‌ها کمی بهتر است اما تفاوت آن‌قدر کم است که اهمیتی نخواهد داشت.

کپی لینک

آفرود

رپتور روی خاک پیکاپ بازیگوش‌تری است و راندن آن روی مسیرهای ناهموار خاکی یکی از هیجان‌انگیزترین کارهایی است که می‌توان روی چهارچرخ انجام داد. البته فورد چیزی بیش از یک پیکاپ پرسرعت صحرایی است و به لطف لاستیک‌های گودریچ KO2، روی هر مسیری از شن و گل گرفته تا سنگ و صخره عالی عمل می‌کند. از سوی دیگر، هامر اگر لاستیک مناسبی نداشته باشد در آفرود راننده را ناکام می‌گذارد. این لاستیک‌ها در قالب پکیج 10 هزار دلاری اکستریم آفرود ارائه می‌شود که پیکاپ آزمایشی ما فاقد آن بود و ازاین‌جهت بسیار لطمه دید.

این موضوع عجیب است زیرا لاستیک‌های استاندارد گودیر رانگلر تریتوری AT هم لاستیک‌های جاده‌ای ساده نیستند اما بااین‌حال، هامر در هر آزمایش آفرودی که سراغ آن رفتیم با مشکل مواجه شد. هر زمانی که دو چرخ پیکاپ از زمین بلند می‌شد، کنترل کشش جی‌ام‌سی مات و مبهوت می‌ماند و اغلب خودرو را متوقف می‌کند. وقتی این اتفاق بیفتد، اعمال اندکی گشتاور برای حرکت دوباره دشوار خواهد بود زیرا با فشردن پدال گاز، خودرو هیچ بازخوردی ارائه نمی‌کند تا اینکه ناگهان به جلو پرتاب شود.

ازآنجایی‌که هامر بسیار ناگهانی حرکت می‌کند و وزن بسیار زیادی دارد، پایین آمدن آرام از یک صخره نیز چالش‌برانگیز خواهد بود و حتی با اینکه فنرهای بادی فاصله از زمین را تا 38 سانتی‌متر افزایش می‌دهند، هنگام پایین رفتن زیر هامر بشدن روی موانع کشیده می‌شود. برای قابلیت حرکت مورب یا خرچنگی این پیکاپ الکتریکی که ابتدا بسیار تبلیغ می‌شد هم هیچ کاربردی پیدا نکردیم. درمجموع، رفتار بشدت ناشیانهٔ هامر در آفرود عمیقاً ما را ناامید کرد. البته ما نمونه‌های مجهز به پکیج اکستریم آفرود را هم آزمایش کرده‌ایم که نشان داد که می‌تواند آفرودر توانمندی باشد اما خریداران برای بهره‌مندی از توانایی‌های آفرود حداقلی نباید نیازی به پرداخت 10 هزار دلار اضافی داشته باشند.

کپی لینک

حمل بار

به خاطر استفاده از سیستم تعلیق نرم، هامر و رپتور به ترتیب با 3850 کیلوگرم و 3950 کیلوگرم، ظرفیت یدک کشی نسبتاً کمی دارند اما هردو به‌خوبی این وزن را مدیریت می‌کنند. در استفاده از هامر برای یدک کشی اما فقط یک مشکل وجود دارد. آینه‌های جانبی این پیکاپ بسیار کوچک هستند که این حتی می‌تواند خطرناک باشد. اتاق بار هامر هم کوتاه‌تر و کم‌عرض‌تر از رپتور است اما بااین‌حال می‌تواند تقریباً هر چیزی که برای تفریح نیاز است را حمل کند.

کپی لینک

کابین

هیچ‌کدام از این پیکاپ‌ها از کابینی متناسب با قیمت شش‌رقمی خود برخوردار نیستند. فورد سعی کرده داخل رپتور R را با افزودن تریم فیبر کربنی واقعی، صندلی‌های آلکانترا و رنگ‌های نارنجی شکیل‌تر کند اما اشتراک اکثر متریال با F150 معمولی که یک‌سوم قیمت دارد کاملاً واضح است. جی‌ام‌سی اما نمی‌تواند همین بهانه را داشته باشد زیرا قیمت آن از 95 هزار دلار آغاز می‌شود ولی هنوز هم پلاستیک‌های خشکی را در داخل هامر می‌بینیم که از یک شورلت 25 هزار دلاری انتظار داریم. بااین‌حال، خریداران هامر از قابلیت برداشتن پانل‌های سقف و سیستم خودران فوق‌العادهٔ سوپر کروز بهره‌مند خواهند بود.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

جی‌ام‌سی هامر EV و فورد F150 رپتور R هردو از مهندسی درخشانی برخوردارند و به همین دلیل ما آن‌ها را دوست داریم. هامر با برخورداری از فنرهای بادی، سیستم فرمان گیری چهارچرخ، سوپر کروز، سقف قابل برداشتن و باطری 800 ولتی، ارزش بیشتری داشته و قیمت 117 هزار دلاری خود را خیلی بهتر توجیه می‌کند. بااین‌حال، هرچند یک F150 با قیمت 112 هزار دلار مضحک به نظر می‌رسد ولی ما نمی‌توانیم شیفتهٔ رپتور R نباشیم. با این پیکاپ می‌توانید هرجایی بروید و هرجایی که رانندگی کنید لبخند بزرگی روی لبان شما خواهد نشاند.

مقام دوم: جی‌ام‌سی هامر EV 3X

نقاط مثبت: درک شما از سرعت را تغییر می‌دهد، برد زیاد و شارژ سریع، ظاهری که جلب‌توجه می‌کند

نقاط منفی: آفرود ضعیف بدون پکیج 10 هزار دلاری، پلاستیک‌های خشک در داخل

چکیده: همه‌چیز در مورد هامر EV شوکه کننده است، حتی آن‌قدری که در آفرود با مشکل مواجه می‌شود

مقام اول: فورد F150 رپتور R

نقاط مثبت: صدا و خشم، سریع در هرجایی، خودروهای پرنده وجود دارند!

نقاط منفی: قیمت مضحک، غیرقابل استفاده در شهر، F150 زیر پوست خود را نشان می‌دهد

چکیده: می‌خرد، می‌پرد، فریاد می‌زند، با سرعت می‌رود، رپتور R جایگزینی ندارد

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

فورد F150 رپتور R

جی‌ام‌سی هامر EV 3X

قوای محرکه

5.2 لیتری V8 سوپرشارژ

الکتریکی سه موتوره

قدرت (اسب بخار)

700

1000

گشتاور (نیوتن متر)

870

1630

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

تک سرعته

فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)

3,696

3,444

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

5,908 / 2,210 / 2,047

5,507 / 2,202 / 2,083

فاصله از زمین (میلی‌متر)

333

256 تا 404

زاویه حمله / فرار (درجه)

33.1 / 24.9

41.5 تا 49.7 / 31.6 تا 38.4

وزن خالص (کیلوگرم)

2750

4090

ظرفیت بار (کیلوگرم)

635

695

ظرفیت یدک کشی

3950

3850

شتاب صفر تا 96

3.9

3.1

مسافت 400 متر

12.3

11.6

توقف از 96 کیلومتر (متر)

42.7

41.7

شتاب جانبی (جی)

0.66

0.72

تایم پیست Figure 8 (ثانیه)

29.4

28.1

برد (کیلومتر)

695

505

قیمت پایه (دلار)

109,345

106,945

قیمت تست‌شده (دلار)

112,135

117,435

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.