فورد اکسپلورر برقی؛ رقیب جدید تسلا با توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر
با وجود شکست تجاری برای موستانگ مکای، فورد از خودروی برقی جدید همراه ابعاد بزرگتر و کارایی بیشتر رونمایی کرده است. اکسپلورر الکتریکی، قیمت مناسب، توان پایش قابل قبول و تجهیزات فنی مورد نیاز یک خانواده را تامین میکند.
فورد اکسپلورر بنزینی از سال 1990 تا امروز، یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای بازار امریکا و کانادا است. این خودرو، یک کراساور بزرگ خانوادگی محسوب میشود که با آستانه قیمت 41 هزار دلار، 300 اسب بخار قدرت و سیستم دو دیفرانسیل ارایه میکند. اکسپلورر بنزینی، نسخهی 400 اسب بخار نیز دارد و رقیب امریکایی برای تویوتا گرند هایلندر است.
خودروهای برقی در اروپا محبوبتر از امریکا هستند. با این رویکرد، فورد اکسپلورر EV فروردین سال 1402 معرفی شد و حالا آمادهی تولید انبوه است. این خودرو را میتوان محصول آلمان توصیف کرد چراکه روی پلتفرم فولکس واگن ساخته شده و در شهر کلن آلمان نیز مونتاژ میشود. محصول فورد! از نظر فنی مشابه فولکس واگن iD4 است و فعلا مخصوص بازار اروپا خواهد بود. طول 4,460 و عرض 1,870 و ارتفاع 1,600 میلیمتر با فاصله محوری 2,770 میلیمتر برای اکسپلورر برقی وجود دارد تا ابعاد هم شبیه iD4 باشند. دیگر نکته مهم، اندازهی کوچک اکسپلورر برقی نسبت به اکسپلورر بنزینی بازار امریکا است که 5 متر طول و 3 متر فاصله محوری فراهم میکند.
مدیران فورد، دلیل تاخیر در تولید انبوه اکسپلورر EV را انجام تستهای فنی و نصب تجهیزات جدید توضیح دادهاند. مثلا باتری نیکل- منگنز- کبالت (NMC) که توان پیمایش خودرو را به 600 کیلومتر میرساند، نسبت به باتریهای قدیمی، 100 کیلومتر شعاع حرکتی بیشتر دارد.
مدل پایه از باتری 77 کیلووات ساعتی استفاده میکند و تک موتور 282 اسب بخار است. این نسخه، مشابه فولکس واگن ID 4 و اشکودا انیاک خواهد بود. اکسپلورر EV دو موتوره چهار چرخ محرک، قدرت 335 اسب بخار همراه باتری 79 کیلووات ساعت خواهد داشت تا با توان پیمایش 530 کیلومتر، مشخصات فنی فوکلس واگن GTX را فراهم کند. این خودروها با شارژر DC، در مدت زمان 20 تا 30 دقیقه 80 درصد ظرفیت را نکمیل میکنند. دو مدل اکسپلورر برقی، در زمان 6/5 و 5/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسند که برای کاربری خانوادگی، بسیار خوب ارزیابی میشود. همچنین با این کراساورها میتوان تریلر 1200 کیلوگرمی را یدک کشید.
مدیران فورد ادعا میکنند، برگ برندهی اکسپلورر EV نسبت به شاسیبلندهای برقی همرده، سیستم تعلیق پیشرفته و سواری نرم است. خشکی فنرها و تکان اتاق، مهمترین انتقاد وارده بر موستانگ مکای بود که ظاهرا اکسپلورر برقی از این نظر، بسیار بهتر عمل میکند. همچنین امکانات سفارشی، شامل سیستم صوتی 10 بلندگو از برند بنگ اند اولافسن (B&O)، سقف تمام شیشه پانورامیک، ترمز خودکار، کروز کنترل هوشمند با حفظ خودرو بین خطوط و رانندگی خودران در مسیر مستقیم هستند.
نسخهی اقتصادی اکسپلورر برقی با موتور 168 اسب بخار و باتری 52 کیلووات ساعتی نیز عرضه خواهد شد. توان پیمایش 300 کیلومتر و آستانه قیمت 35 تا 38 هزار دلار برای این مدل، پیشبینی شده است. قیمت دیگر مدلهای اکسپلورر EV، حدود 40 و 45 هزار دلار خواهد بود.