رقابت هیوندای آیونیک 5 N با بی‌ام‌و M4 و موستانگ دارک هورس در پیست و درگ

شنبه 13 مرداد 1403 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
Untitled-1
هیوندای آیونیک 5 N ابتدا در درگ رفت و برگشتی به مصاف ب‌ام‌و M4 می‌رود و سپس در رقابت‌های درگ و پیست در برابر موستانگ دارک هورس قرار می‌گیرد.
تبلیغات

هیوندای آیونیک 5 N تاکنون در مسابقات درگ به مصاف خودروهای مختلفی مثل سوپراسپرت‌ها رفته و از بسیاری از این رقابت‌ها برنده بیرون آمده است. چالش این دفعهٔ کراس‌اوور اسپرت کره‌ای‌ها اما یک درگ معمولی نیست بلکه مسابقهٔ U-Drag یا درگ رفت و برگشتی است. رقیب آیونیک 5 N هم خودرویی بسیار توانمند یعنی ب‌ام‌و M4 است. خودرویی که 10 سال پیش هیوندای رؤیای رقابت با آن را هم نمی‌توانست داشته باشد.

M4 که با نسخهٔ کامپتیشن محرک عقب خود به این رقابت آمده است، از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با 510 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و با وزن 1717 کیلوگرم، بسیار از رقیب کره‌ای سبک‌تر است. در سمت دیگر اما دو موتور الکتریکی آیونیک حداکثر 650 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند اما باید وزنی 2209 کیلوگرمی را به دوش بکشند. این خودرو اما از مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک و البته گشتاور فوری موتورهای الکتریکی بهره می‌برد و حدود 16 هزار دلار از رقیب آلمانی ارزان‌تر است.

در مسابقهٔ U-Drag، خودروها مثل درگ معمولی، 400 متر را طی می‌کنند اما در انتهای مسیر ترمز می‌کنند، دور می‌زنند و به خط شروع بازمی‌گردند. این رقابت کوتاه، شتاب، چسبندگی و ترمز خودروها را به‌خوبی به چالش می‌کشد. در مسابقهٔ اول، همان‌طور که انتظار می‌رفت، هیوندای ابتدا جلو افتاد اما هنگام ترمز گیری و پیچیدن، ب‌ام‌و بسیار بهتر عمل کرد و توانست عقب‌ماندگی خود را جبران کند ولی در مسیر بازگشت، هیوندای خود را به رقیب رساند و درست قبل از رسیدن به خط پایان، به جایگاه اول بازگشت. مسابقهٔ دوم هم به همین ترتیب پیش رفت اما این بار آیونیک در ترمز گیری و دور زدن هم عالی عمل کرد تا در کل مسیر برگشت همچنان پیشتاز بماند.

در ویدئویی دیگر نیز آیونیک 5 N به مصاف کوپهٔ دیگری این بار از آمریکا یعنی فورد موستانگ دارک هورس رفته است. این خودرو با وزن 1803 کیلوگرمی و پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی که 500 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، تقریباً هم‌سطح ب‌ام‌و است ولی برخلاف کوپهٔ باواریایی، از گیربکس دستی استفاده می‌کند؛ بنابراین، طبیعی است که دارک هورس در مسابقهٔ درگ 400 متر معمولی در برابر کراس‌اوور کره‌ای حرفی برای گفتن نداشته باشد و با اختلاف زیادی مغلوب شود ولی در این ویدئو علاوه بر مسابقهٔ درگ، رقابت لپ تایم دور پیست هم بین خودروها انجام می‌شود و اینجا است که موستانگ نشان می‌دهد یک کراس‌اوور الکتریکی حتی با وجود قدرت بیشتر، هنوز هم در پیست نمی‌تواند حریف کوپه‌های چابک بنزینی شود زیرا در این پیست پیچ‌درپیچ، فورد تایم یک دقیقه و 24.2 ثانیه را ثبت می‌کند درحالی‌که تایم هیوندای یک دقیقه و 26.6 ثانیه است.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

آیونیک 5 N

ب‌ام‌و M4 کامپتیشن

موستانگ دارک هورس

پیشرانه

الکتریکی دو موتوره

3 لیتری I6 توئین توربو

5 لیتری V8

قدرت

650 اسب بخار

510 اسب بخار

500 اسب بخار

گشتاور

770 نیوتن متر

650 نیوتن متر

567 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

8 سرعته اتوماتیک

6 سرعته دستی

محور محرک

چهارچرخ

عقب

عقب

وزن

2209 کیلوگرم

1717 کیلوگرم

1803 کیلوگرم

قیمت پایه

67,475 دلار

81,935 دلار

64,875 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.