زیان چند میلیارد دلاری فورد از تولید خودروهای برقی در سال 2025

یک‌شنبه 21 بهمن 1403 - 05:30
مطالعه 5 دقیقه
2
فورد آمریکا پیش‌بینی می‌کند با تولید خودروهای برقی در سال 2025 متحمل ضرر چندین میلیارد دلاری شود.

خودروهای برقی به دلیل هزینه‌های بالای تولید باتری‌ها همچنان سوددهی چندانی برای خودروسازان ندارند و در مقایسه با مدل‌های بنزینی معادل قیمت بالاتری دارند. بد نیست بدانید تسلا تا سال 2020 از تولید خودروهای برقی سودی به دست نمی‌آورد و ماه قبل نیز جنرال موتورز اعلام کرد سرانجام با تولید این وسایل نقلیه به سود رسیده است. بخش مدل e فورد که مسئول تولید خودروهای بدون آلایندگی است و سال دشواری را نیز پشت سر گذاشته بازهم اعلام کرده است که شرایط سختی در سال 2025 خواهد داشت.

فورد با اعلام جزئیات نتایج مالی سال 2024 خود اذعان کرد ضرر 5.1 میلیارد دلاری را تجربه کرده است. اوضاع در سال 2025 می‌تواند بدتر باشد زیرا مدیران این خودروساز پیش‌بینی می‌کنند بخش مدل e متحمل زیان 5 تا 5.5 میلیارد دلاری خواهد داشت. با اینکه چنین شرایطی اصلاً مناسب به نظر نمی‌رسد اما فورد همچنان به آینده خوش‌بین است و به سرمایه‌گذاری روی محصولات برقی ادامه می‌دهد. این شرکت همچنین گفته سال قبل صرفه‌جویی 1.4 میلیارد دلاری در هزینه‌های شاخص مدل e خود داشته است. با اینکه مدل e سوددهی چندانی برای فورد ندارد اما میزان فروش خودروهای برقی این شرکت در سال قبل با رشد 34.8 درصدی در آمریکا همراه بوده و کل فروش آن به 97,865 دستگاه رسیده است. میزان فروش خودروهای هیبریدی فورد نیز 40.1 درصد رشد داشته و از مرز 187 هزار دستگاه عبور کرده است. البته که بار اصلی فروش محصولات فورد بر دوش محصولات بنزینی بوده و این خودروها به خانه بیش از 1.79 میلیون آمریکایی راه یافته‌اند. این میزان فروش نسبت به سال 2023 رشد ناچیز 0.2 درصدی را نشان می‌دهد.

فورد سری F برای چهل و هفتمین سال متوالی پرفروش‌ترین وانت پیکاپ آمریکا لقب گرفت اما رئیس فورد اعلام کرد خودروهای برقی بزرگ مشکلات حل نشده‌ای دارند. جیم فارلی در کنفرانس مالی هفته اخیر شرکت اظهار داشت خودروهای برقی تکنولوژی خوبی برای یدک کشی ندارند زیرا باتری آن‌ها خیلی بزرگ است. البته این کل ماجرا نیست و فارلی گفت که خودروهای برقی بزرگ از مشکل آیرودینامیک رنج می‌برند و سنگین‌تر از مدل‌های بنزینی معادل هستند؛ بنابراین در این خودروها باید از باتری بزرگ‌تر برای توان پیمایش مطلوب استفاده کرد. شایان ذکر است فورد در استراتژی قبلی خود بازنگری کرده و تولید وانت پیکاپ میان سایز و جدید خود را تا انتهای سال 2027 به تعویق انداخته است که به معنی تأخیر 18 ماهه نسبت به برنامه‌ریزی قبلی خواهد بود.

فارلی در فوریه 2024 اعلام کرد تیمی سری در حال توسعه پلتفرم کم‌هزینه جدید برای تولید خودروهای برقی ارزان است. این خودروها رقیبی برای محصولات تسلا و برندهای چینی خواهند بود. همچنین مهندسان فورد مشغول کار روی خودروهای برقی با سیستم افزایش دهنده توان پیمایش EREV هستند به گونه‌ای که پیشرانه بنزینی آن‌ها به عنوان ژنراتور شارژ باتری عمل کند. همان‌طور که پیشرانه روتاری مزدا MX-30 به عنوان یک ژنراتور کار می‌کند، پیشرانه درون‌سوز چنین خودروهایی ارتباط مکانیکی با اکسل‌ها نخواهد داشت بلکه موتورهای برقی وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌ها را بر عهده خواهند گرفت. رم 1500 رم چارجر یک وانت پیکاپ برقی با پیشرانه درون‌سوز EREV است که تولید آن تا سال 2026 به تعویق افتاده است.

فورد همچنین تولید شاسی‌بلند برقی و سه ردیفه خود در سال 2024 را نیز لغو کرد. این تصمیم هزینه 1.9 میلیارد دلاری داشت. انتظار می‌رفت شاسی‌بلند جدید خودروساز موردبحث توان پیمایش 563 کیلومتری داشته باشد و در سال جاری راهی بازار شود اما برنامه توسعه آن نیز تا سال 2027 تأخیر خورد و نهایتاً به‌صورت کلی لغو شد. جان لاور مدیر مالی ارشد فورد قبلاً درباره حذف این پروژه گفته بود:

ما به کلاس‌های خودرویی مختلف و همچنین رقبا و نیازهای مشتریان نگاه می‌کنیم و سپس ابعاد باتری موردنیاز برای یک خودروی برقی را در نظر می‌گیریم. به این موارد باید ساختار هزینه‌ای و قیمت‌گذاری را نیز اضافه کنیم. با در نظر گرفتن تمامی این موارد ما نمی‌توانیم خودرویی بسازیم که نیازهای ما برای سودآوری در 12 ماهه اول عرضه را برآورده سازد و به همین تصمیم پایبند هستیم

فورد در اروپا شاسی‌بلند بزرگ و برقی به نام اکسپلورر را عرضه می‌کند اما این خودرو با مدل بنزینی بازار آمریکا متفاوت است. در واقع اکسپلورر بازار اروپا همان فولکس‌واگن ID.4 با لباسی متفاوت است، چیزی که درباره کاپری جدید و ID.5 هم صدق می‌کند؛ اما جیم فارلی می‌گوید محصولات جدید این کمپانی از پلتفرم‌های یکپارچه و شاسی مستقلی که می‌توانند پذیرای قوای محرکه درون‌سوز و برقی باشند استفاده خواهند کرد تا فورد بتواند هزینه‌ها را کاهش دهد. پلتفرم‌های منعطف به فورد اجازه خواهند داد سریع‌تر به نیازهای بازار و تغییرات سلایق مشتریان پاسخ دهد. البته بلومبرگ گزارش کرده که خودروهای برقی و EREV ارزان این شرکت تا سال 2027 عرضه نخواهند شد و بنابراین حفظ مزیت رقابتی فورد تا چند سال آینده دشوار خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.