درگ رفت و برگشتی چارجر و موستانگ برقی، دیتونا در برابر Mach-E
در دنیایی زندگی میکنیم که نامهای بزرگ از سنتهای خود کاملاً فاصله گرفتهاند. یکی از این نامها، دوج چارجر است که تبدیل به خودرویی الکتریکی شده است. این کوپهٔ بزرگ در قویترین نسخهٔ خود 670 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور دارد. در سمت دیگر، نام موستانگ را هم روی یک کراساوور الکتریکی میبینیم که با پسوند Mach-E شناخته میشود. این خودرو هم در نسخهٔ GT به دو موتور الکتریکی با 480 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتاور مجهز است که هرچند 200 اسب بخار از چارجر کمتر است ولی در عوض وزن بسیار کمتری دارد. Mach-E با وزن 2245 کیلوگرم، نزدیک به نیم تن از چارجر 2.7 تنی سبکتر است.
آیا گشتاور بیشتر و وزن سبکتر باعث میشود موستانگ بتواند چارجر را مغلوب کند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، موستانگ Mach-E GT پرفورمنس و چارجر دیتونا اسکات پک در مسابقهٔ U-Drag یا درگ رفت و برگشتی به مصاف هم رفتهاند. در این مسابقه، خودروها پس از پیمودن 400 متر، دور میزنند و به خط شروع بازمیگردند. در مسابقهٔ اول، موستانگ در ابتدا جلو افتاد اما در ادامه چارجر تأثیر قدرت بیشتر خود را نشان داد و پیش از رسیدن به پایان 400 متر موستانگ را پشت سر گذاشت. کوپهٔ دوج این برتری را تا پایان حفظ کرد و برنده شد. مسابقهٔ دوم نیز با همین نتیجه به پایان رسید ولی در آغاز حرکت دو خودرو به هم نزدیکتر بودند.
در این مسابقات، هردو خودرو ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسیدند ولی چارجر در 400 متر سریعتر بود و ظرف 11.9 ثانیه این مسافت را پشت سر گذاشت درحالیکه موستانگ برای انجام این کار به 12.2 ثانیه زمان نیاز داشت. کل مسیر U-Drag را هم دوج در 34.1 ثانیه و موستانگ در 35.9 ثانیه طی کردند.
مقایسه مشخصات فنی
دوج چارجر دیتونا | موستانگ Mach-E | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | 670 اسب بخار | 480 اسب بخار |
گشتاور | 850 نیوتن متر | 950 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2710 کیلوگرم | 2245 کیلوگرم |
قیمت پایه | 66,990 دلار | 55,890 دلار |
قیمت تستشده | 85,965 دلار | 62,225 دلار |