مقایسه عملکرد موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ با پورشه 911 GT2 RS

سه‌شنبه 30 اردیبهشت 1404 - 03:30
مطالعه 4 دقیقه
Mustang-GTD-911-GT2-7
درحالی‌که موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ تایم 6 دقیقه و 52 ثانیه را ثبت کرده، هنوز نزدیک به پنج ثانیه با تایم سال 2020 پورشه 911 GT2 RS فاصله دارد.

فورد موستانگ GTD ابتدا در سال 2024 با تایم 6 دقیقه و 57 ثانیه، در پیست نوربرگ‌رینگ رکورد زد هرچند شرایط آب‌وهوایی آن‌چنان ایده‌آل نبود. تلاش مجدد در سال 2025 با شرایط بهتر، این زمان را به 6 دقیقه و 52 ثانیه بهبود داد که آن را در سطح لامبورگینی هوراکان پرفورمانته قرار می‌دهد. این دستاورد نه‌تنها موستانگ GTD را به اولین خودروی آمریکایی با زمان زیر 7 دقیقه در این پیست تبدیل کرده، بلکه سریع‌ترین خودروی آمریکایی در تاریخ نوربرگ‌رینگ نیز هست.

بااین‌حال، پورشه 911 GT2 RS، پرچم‌دار خانوادهٔ نسل قبلی 911، با رکورد 6 دقیقه و 47 ثانیه که در سال 2020 ثبت شد، همچنان از موستانگ GTD با اختلاف 4.8 ثانیه سریع‌تر است. این مدل که بین سال‌های 2018 تا 2020 تولید شد، ژن‌های مسابقه‌ای پورشه را به جاده و پیست آورد. GT2 RS هم مانند موستانگ GTD اساساً یک خودروی مسابقه‌ای با جواز تردد در جاده‌ها محسوب می‌شود.

کپی لینک

پیشرانه

هر دو خودرو از پیشرانه‌های مجهز به القای اجباری برای عملکرد فوق‌العاده استفاده می‌کنند. موستانگ GTD با پیشرانه 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ، 815 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، درحالی‌که GT2 RS با پیشرانه 3.8 لیتری تخت شش سیلندر توئین توربو، 700 اسب بخار ارائه می‌دهد. هر دو با همکاری تیم‌های مسابقه‌ای و مهندسان توسعه یافته‌اند تا فناوری مسابقه را به جاده بیاورند. هر دو خودرو از گیربکس دوکلاچه استفاده می‌کنند و محرک عقب هستند. در موستانگ GTD، گیربکس هشت سرعته دوکلاچه در عقب نصب شده و قدرت از طریق میل‌گاردان فیبر کربنی منتقل می‌شود که وزن را کاهش و عملکرد را بهبود می‌بخشد. در GT2 RS، گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و پیشرانه تخت شش سیلندر به‌صورت یکپارچه در عقب طراحی شده‌اند.

موستانگ GTD همچنین از سیستم روغن‌کاری کارتل خشک استفاده می‌کند و ردلاین پیشرانهٔ آن به 7,650 rpm می‌رسد. اگزوز تیتانیومی، پولی سوپرشارژر کوچک‌تر برای افزایش بوست و رینگ‌های منیزیمی برای کاهش وزن تعلیق، به دستیابی سرعت حداکثر 325 کیلومتر بر ساعت کمک می‌کنند. سیستم کاهش درگ (DRS) با فلپ‌های متحرک در بال عقب و زیر خودرو، داون‌فورس را بهینه می‌کند. در GT2 RS، پیشرانه 3.8 لیتری که تا 7,200 rpm دور می‌گیرد، از فناوری توربوشارژ هندسه متغیر (VTG) استفاده می‌کند که از سال 2009 توسعه یافته است. مخزن آب 5 لیتری برای خنک‌سازی توربوها، دمای هوای ورودی را تا 20 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد.

کپی لینک

قیمت

تولید موستانگ GTD بسیار محدود است و از طریق نمایندگی‌های معدودی عرضه می‌شود. قیمت پایهٔ این خودرو از 325 هزار دلار آغاز می‌شود ولی با سفارش تمام آپشن‌ها این رقم می‌تواند حتی از 600 هزار دلار هم فراتر برود. از سوی دیگر، GT2 RS در سال 2018 با قیمت نزدیک به 300 دلار عرضه شد که با سفارش پکیج وایساخ این رقم به 325 هزار دلار می‌رسید. اکنون نیز نمونه‌های کارکرده GT2 RS با چند هزار کیلومتر کارکرد، بین 300 تا 350 هزار دلار قیمت دارند.

کپی لینک

مشخصات فنی

فورد موستانگ GTD

پورشه 911 GT2 RS

سال عرضه

2025

2018

پیشرانه

5.2 لیتری V8 سوپرشارژ

3.8 لیتری H6 توئین توربو

قدرت

815 اسب بخار

700 اسب بخار

گشتاور

900 نیوتن متر

750 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

وزن

1970 کیلوگرم

1470 کیلوگرم

قیمت پایه

325 هزار دلار

295 هزار دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.