بازگشت فورد اسکورت RS با پیشرانه 10 هزار rpm و قیمت 400 هزار دلار!
اسکورت RS، یکی از خودروهای افسانهای دهه 60 فورد، توسط بورهام موتوروورکس با رویکردی نوین احیا شده است. این خودرو که بهعنوان «کانتینیوماد» (continumod) و نه یک رستوماد معمولی معرفی شده، تحت لیسانس رسمی شرکت فورد موتور ساخته میشود. هر دستگاه از این اسکورت RS جدید شماره شاسی ادامهدار اسکورت را دارد و با استانداردهای دقیق تولید خودروهای مدرن و ساختار بسیار مستحکمتر از مدل اصلی دهه 60 به شکل محدود تولید خواهد شد.
بورهام موتوروورکس این اسکورت RS را تقریباً بهطور کامل در داخل شرکت طراحی و تولید میکند. این گروه با تجربه پروژههایی مانند هایپرکار جگوار C-X75 و قطعات آیرودینامیکی مرسدس AMG GT بلک سریز، از اسکن سهبعدی مدلهای اسکورت برای خلق خودرویی با کیفیت و دقیق استفاده کرده است. طراحی این خودرو توسط وین برگس، مدیر سابق طراحی جگوار لندروور، هدایت شده است. این خودرو امکاناتی مانند تهویه مطبوع دارد که در مدل اصلی دیده نمیشد. بورهام با شعار «اوج آنالوگ»، بدون فرمان هیدرولیک، ABS یا کنترل کشش تجربه رانندگی خالصی را ارائه میدهد، وزن هدف با آپشنهایی مانند رینگهای منیزیمی تنها 800 کیلوگرم است.
برای این اسکورت RS دو گزینه پیشرانه ارائه میشود. گزینه اول، یک موتور 1845 سیسی چهار سیلندر دو میلسوپاپ انژکتوری است که 182 اسب بخار قدرت تولید میکند و در کنار یک گیربکس چهار سرعته قرار میگیرد. گزینه دوم که هزینه بیشتری دارد، یک موتور 2.1 لیتری چهار سیلندر با قدرت 295 اسب بخار است که میتواند تا 10 هزار rpm دور بگیرد و با گیربکس پنج سرعته عرضه میشود. هر دو پیشرانه با استانداردهای آلایندگی مدرن سازگارند و تحت گارانتی دوساله یا 32 هزار کیلومتری قرار دارند.
در کابین اسکورت RS، پشت فرمان عمیقی قرار میگیرید و دید وسیع ستونهای باریک دهه 60 شما را به گذشته میبرد. سوئیچهای مدرن و یکپارچه و امکان اتصال به گوشی هوشمند، حس امروزی را القا میکنند. صفحه آمپر نیز ترکیبی از حس کلاسیک و فناوری مدرن است. برخلاف اکسلهای صلب و فنرهای شمش مدل اصلی، اسکورت جدید از سیستم تعلیق عقب متفاوت و مسیر اگزوز بازطراحیشده بهره میبرد. کیفیت سواری بین یک خودروی مسابقهای و یک سدان مدرن تنظیم شده تا تجربهای متعادل اما خالص ارائه کند.
تنها 150 دستگاه از این اسکورت RS با قیمت پایه 295 هزار پوند ساخته خواهد شد. بااینحال، تقاضا برای آن دو برابر ظرفیت تولید بوده و تولید از پاییز 2025 آغاز میشود. بورهام همچنین روی بازآفرینی فورد RS200 هم کار میکند که در پاییز رونمایی خواهد شد. این مدل، برخلاف اسکورت، یک جانشین معنوی با طراحی مدرنتر است و ابعاد آن مشابه پورشه 911 خواهد بود. بورهام قصد دارد تنها روی مدلهای اروپایی فورد تمرکز کند و سراغ مدلهایی مثل موستانگ نخواهد رفت.