چرا وانت‌ها در آمریکا با نام پیکاپ شناخته می‌شوند؟

جمعه 24 مرداد 1404 - 15:00
مطالعه 3 دقیقه
وانت پیکاپ مدل T
آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا در آمریکا به وانت‌ها پیکاپ می‌گویند؟
تبلیغات

آیا تاکنون به ریشه نام‌ها فکر کرده‌اید؟ به‌ویژه اینکه چرا وانت‌ها در آمریکا پیکاپ نامیده می‌شوند؟ دلیل این نام‌گذاری به سال ۱۹۲۵ و هنری فورد بازمی‌گردد که برای اولین بار این اصطلاح را ابداع کرد. گفته می‌شود فورد خودرویی از نوع مدل T پیکاپ داشت که نسخه‌ای از سال ۱۹۱۲ بود و به یک جعبه بار افترمارکتی مجهز شده بود؛ او از این پیکاپ در مزرعه خود استفاده می‌کرد و از کاربردی بودن آن کاملاً راضی بود.

فورد تصمیم گرفت واسطه‌ها را حذف کند و در سال ۱۹۲۵ مدل T رودستر با بدنه پیکاپ که به آن پیکاپ ران‌اِبَت نیز می‌گفتند را تولید کرد. هرچند مدل T در آستانه جایگزینی با مدل A سال ۱۹۲۸ بود که یکی از زیباترین طراحی‌های فورد محسوب می‌شود اما فورد توانست حدود ۱۳۵,۰۰۰ دستگاه از پیکاپ‌های مدل T خود را به عموم بفروشد.

امروزه وانت‌ها دیگر تنها برای کشاورزان نیستند؛ این خودروها فراتر از یک وسیله کاری شده‌اند و با ویژگی‌هایی مانند عملکرد بالا، ایمنی، بهره‌وری سوخت و لوکس بودن مشابه خودروهای دیگر، همراه با قابلیت حمل بار، ظرفیت باربری و سیستم چهارچرخ متحرک که دهه‌هاست ارائه می‌دهند، عرضه می‌شوند. پنج مدل پرفروش وانت‌های سایز بزرگ در سال ۲۰۲۴ مجموعاً ۲,۱۸۱,۵۳۵ دستگاه فروش داشتند که ۱۳.۵ درصد از کل ۱۶.۰۹ میلیون فروش خودروهای سبک آن سال را تشکیل می‌داد.

پیکاپ سبک‌وزن مدل T ران‌اِبَت فورد در آوریل ۱۹۲۵ معرفی شد. این خودرو دارای جعبه بار فولادی فابریک کارخانه با عرض ۱۰۳.۵ سانتی‌متر و طول ۱۴۲ سانتی‌متر بود که چهار فضای خاص برای میله‌ها (دو فضا در هر طرف) و یک درب عقب قابل تنظیم داشت. فورد در سال اول تولید ۳۳,۸۰۰ دستگاه از پیکاپ‌های مدل T را با قیمت پایه ۲۸۱ دلار به فروش رساند. نسخه ارتقاءیافته این پیکاپ با استارت و چرخ‌های قابل جدا شدن با قیمت ۳۴۵ دلار قابل خرید بود.

مشخصات پیکاپ سبک‌وزن مدل T ران‌اِبَت فورد سال ۱۹۲۵ عمدتاً مشابه دیگر مدل‌های T بود که از اوت ۱۹۲۴ تا اوت ۱۹۲۵ تولید شدند. قدرت این مدل از یک موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۲,۸۹۴ سی‌سی و توان ۲۰ اسب بخار که در جلو نصب شده بود، تأمین می‌شد و با یک جعبه‌دنده سیاره‌ای با دو دنده رو به جلو و یک دنده عقب، چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد. سرعت‌سنج به‌صورت استاندارد ارائه نمی‌شد. تمامی مدل‌های T به رنگ سیاه و با گلگیرهای سیاه رنگ‌آمیزی شده بودند.

پیکاپ سبک‌وزن مدل T فورد الگویی را برای خودرویی بسیار محبوب در بازار آمریکا تعیین کرد. وانت‌ها ابتدا به‌عنوان وسایل کاری شناخته شدند و بعدها به خودروهای چندمنظوره برای کار، تفریح یا ترکیبی از هر دو تبدیل شدند. امروزه انواع مختلفی از وانت‌ها در دسترس هستند که گزینه‌هایی از موتورهای درون‌سوز، سیستم‌های هیبریدی بنزینی-برقی و موتورهای تمام برقی را ارائه می‌دهند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.