بازگشت فورد ریسینگ؛ نوید خودروهای جاده‌ای قدرتمند و مدل‌های مسابقه‌‌ای

یک‌شنبه 16 شهریور 1404 - 15:00
مطالعه 3 دقیقه
فورد ریسینگ
فورد پرفورمنس از این پس با نام فورد ریسینگ فعالیت خواهد کرد تا بهینه سازی مدل‌های جاده‌ای و ساخت خودروهای مخصوص مسابقات را انجام دهد.
تبلیغات

فورد در یک اقدام استراتژیک، نام بخش خودروهای اسپرت خود یعنی فورد پرفورمنس را به فورد ریسینگ تغییر داد. این بازگشت به نامی که پیش از سال ۲۰۱۵ استفاده می‌شد، تنها یک تغییر ظاهری نیست بلکه به گفتهٔ مدیران این شرکت، یکپارچگی عمیق‌تر و سریع‌تر بین دنیای هیجان‌انگیز مسابقات و خودروهایی را به دنبال دارد که خریداران معمولی در خیابان‌ها استفاده می‌کنند. ویل فورد، مدیرکل جدید فورد ریسینگ و از نوادگان هنری فورد، در یک بیانیهٔ صریح اعلام کرد:

این یک حرکت بازاریابی نیست. این یک وعده است. این تغییر، نشان‌دهندهٔ یک مأموریت جدید و متمرکز برای فروریختن دیوار بین تیم‌های مسابقه‌ای ما و مهندسی وسایل نقلیه‌ای است که شما هرروز در جاده می‌رانید.

این نام برای علاقه‌مندان قدیمی فورد آشنا است. بخش فورد ریسینگ تا سال ۲۰۱۵ مسئولیت برنامه‌های موتوراسپرت این شرکت را بر عهده داشت تا اینکه با تیم خودروهای ویژه (SVT) در آمریکا و همتای اروپایی آن یعنی تیم RS ادغام شد و فورد پرفورمنس را به وجود آورد. حالا فورد با بازگشت به نام قدیمی، بر یکپارچگی بیش‌ازپیش میان عملیات مسابقه‌ای و خودروهای جاده‌ای تأکید می‌کند؛ اما این وعده در عمل چگونه محقق خواهد شد؟ ویل فورد توضیح می‌دهد:

زیر پرچم جهانی فورد ریسینگ، مهندسان و طراحان ما خودروهای جاده‌ای پرفورمنس را درست در کنار خودروهای مسابقه‌ای توسعه خواهند داد. فناوری‌ای که از مسابقه طاقت‌فرسای باها ۱۰۰۰ جان سالم به درمی‌برد، در DNA نسل بعدی F-150 رپتور وجود خواهد داشت. درس‌های آیرودینامیکی که در دیتونا و لمان می‌آموزیم، در بدنه موستانگ بعدی اعمال خواهد شد.

این تغییرات فراتر از شعار است و با تحولات سازمانی قابل‌توجهی همراه شده است. تمام کارکنان فورد ریسینگ زیر یک سقف کار خواهند کرد تا تعامل بین بخش‌های مسابقه‌ای و جاده‌ای به حداکثر برسد. فورد در حال حاضر حضوری گسترده در معتبرترین مسابقات جهان از نسکار و سوپرکارهای استرالیا گرفته تا مسابقات استقامتی مانند داکار و باها دارد. علاوه بر این، فورد با همکاری تیم ردبول در سال ۲۰۲۶ به فرمول یک بازخواهد گشت و در حال توسعه یک خودروی پروتوتایپ برای کسب قهرمانی در مسابقه ۲۴ ساعته لمان است. این رویکرد، یادآور دوران طلایی فورد در دهه ۶۰ است که از مسابقات به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای بازاریابی خودروهای تولیدی خود استفاده می‌کرد.

بااین‌حال، منتقدان اشاره می‌کنند که سبد محصولات فعلی فورد، گزینه‌های پرفورمنس محدودی برای انتقال این تجربیات مسابقه‌ای دارد. به‌جز موستانگ و خانواده رپتور، خودروهای اسپرت دیگری در سبد محصولات فورد دیده نمی‌شود و حتی پروژه‌های برجسته‌ای مانند سوپراسپرت فورد GT و موستانگ GTD نیز با کمک شرکت خارجی مالتی‌متیک توسعه یافته‌اند. شاید تولد دوبارهٔ فورد ریسینگ سرآغازی برای تغییر این رویه و خلق خودروهای اسپرت شگفت‌انگیز بیشتری باشد که تماماً توسط خود فورد توسعه میابند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.