پایان تولید فورد فوکوس ST، خداحافظی با هاچبک داغ افسانهای
فورد با توقف تولید فوکوس ST به دههها سنت پرافتخار خود در ساخت هاچبکهای اسپرت پایان داد. آخرین دستگاه از این خودروی محبوب روز جمعه، ۴ مهر ۱۴۰۴ (۲۶ سپتامبر ۲۰۲۵)، از خط تولید کارخانه زارلوئیس در آلمان خارج شد. هرچند تولید مدلهای استاندارد فوکوس هنوز ادامه دارد اما این وضعیت نیز دیری نخواهد پایید و تولید این مدل هم در ماه نوامبر برای همیشه متوقف خواهد شد. با توجه به اینکه فورد ماهها پیش ثبت سفارش برای فوکوس ST را متوقف کرده بود، این اتفاق کاملاً قابل پیشبینی بود. مرگ این مدل تنها چند سال پس از توقف تولید برادر کوچکترش، فییستا ST، رخ میدهد.
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، پیشتر در دفاع از حذف این هاچبکها گفته بود که این شرکت با وجود محبوبیت بالای این خودروها در میان مشتریان، سودآوری واقعی از فروش آنها نداشته است. حذف فییستا در سال ۲۰۲۳ و موندئو یک سال قبل از آن، ضربه سنگینی به حضور فورد در بازار اروپا زده است. سهم بازار این شرکت در قاره سبز اکنون به تنها ۳.۳ درصد کاهش یافته که پایینتر از هیوندای و کیا (هرکدام با ۴ درصد) قرار میگیرد. طبق آمار انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، فورد در هشت ماه نخست سال تنها ۲۶۰,۳۴۲ دستگاه خودرو فروخته است درحالیکه فولکسواگن بدون احتساب زیرمجموعههایش، نزدیک به سه و نیم برابر این تعداد فروش داشته است.
پایان کار ST همچنین نشاندهنده کوچکتر شدن روزافزون سگمنت هاچبکهای داغ در اروپا است. اخیراً به دلیل قوانین سختگیرانهتر آلایندگی، هوندا سیویک تایپ R از این بازار حذف شد. هیوندای i20 N و i30 N نیز مدتها است که از بازار کنار رفتهاند و خودروهایی مانند پژو 308 GTi به خاطرهها پیوستهاند. البته هنوز گزینههایی مانند فولکسواگن گلف GTI و R، کوپرا لئون، آئودی S3 و RS3، بامو M135i و مرسدس A35 و A45 در بازار حضور دارند اما با نزدیک شدن به قوانین آلایندگی یورو ۷ و احتمال پایان فروش خودروهای احتراقی جدید در سال ۲۰۳۵، به نظر میرسد دوران هاچبکهای اسپرت بنزینی رو به افول است.
هرچند خودروسازان تلاش میکنند علاقهمندان را به سمت جایگزینهای برقی مانند آبارث 500e و فولکسواگن ID.3 GTX سوق دهند اما میتوان با اطمینان گفت که روزهای اوج این کلاس خودرویی به پایان رسیده و با خاموش شدن چراغهای خط تولید فوکوس ST، یکی از فصلهای درخشان تاریخ خودروهای اسپرت برای همیشه بسته شد.