سقوط آزاد فروش موستانگ، اسب عضلانی فورد خریدار ندارد
زنگ خطر برای اسطورهٔ آمریکایی به صدا درآمده و موستانگ در آستانهٔ ثبت بدترین سال فروش در تاریخ خود قرار گرفته است. این نگرانی پسازآن تشدید شد که این خودروی عضلانی در ماه سپتامبر ۲۰۲۵ تنها ۱,۸۰۳ دستگاه فروش داشت که افتی ۳۲.۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. اگرچه آمار کلی فروش فورد در سهماههٔ سوم سال میلادی مثبت بوده، اما جزئیات خبر از یک واقعیت تلخ برای موستانگ میدهد. با وجود رشد ۲.۵ درصدی فروش این مدل در سهماههٔ اخیر، عمدهٔ این موفقیت مدیون ماههای جولای و آگوست بوده و عملکرد سپتامبر یک شکست تمامعیار محسوب میشود. درمجموع، فروش موستانگ در سال جاری با کاهش ۱۰.۱ درصدی به ۳۲,۸۱۸ دستگاه رسیده، درحالیکه این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۴ برابر با ۳۶,۴۸۵ دستگاه بود.
این روند نزولی در حالی ادامه دارد که موستانگ تقریباً در بازار بیرقیب است. با توقف تولید شورلت کامارو و دوج چلنجر، این خودرو یکی از آخرین بازماندگان نسل خودروهای اسپرت آمریکایی به شمار میرود. بااینحال، به نظر میرسد این جایگاه نیز نتوانسته جلوی کاهش محبوبیت آن را بگیرد. با تمام این اوصاف، فورد قصد ندارد به این سادگی از نماد خود دست بکشد. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، اخیراً در مصاحبهای تأکید کرد که این شرکت همچنان به آیندهٔ موستانگ متعهد است:
ما سرمایهگذاری زیادی روی موستانگ میکنیم. این پرفروشترین کوپه اسپرت در جهان است.
شایعات حاکی از آن است که این سرمایهگذاری میتواند به گسترش خانوادهٔ موستانگ با تولید مدلهایی چون یک سدان، یک نسخه هیبریدی و حتی یک مدل آفرود منجر شود. بااینحال، فورد رسماً تأیید کرده که فعلاً خبری از تولید موستانگ کوپهٔ تماماً برقی نخواهد بود. در سوی دیگر ماجرا، کراساوور برقی موستانگ Mach-E با قدرت بهپیش میتازد. این مدل در سهماههٔ اخیر با فروش ۲۰,۱۷۷ دستگاه، رشدی ۵۰.۷ درصدی را تجربه کرده و فروش سالانهٔ آن نیز با ۱۷.۸ درصد افزایش به ۴۱,۹۶۲ دستگاه رسیده است. این آمار بهوضوح نشان میدهد که ذائقهٔ بازار به سمت خودروهای برقی و شاسیبلند تغییر کرده است.