از گاراژ شلبی تا جنگ ویتنام؛ داستان خواندنی یک موستانگ ۱۲۰۰ اسب بخار
در دنیای خودروها، گاهی داستانهایی فراتر از فلز و لاستیک وجود دارد و حکایت موستانگ لاومن یکی از آنهاست؛ یک فورد موستانگ سوپر بأس ۴۲۹ مدل ۱۹۷۰ که نهتنها بازمانده از نسل خود است، بلکه شاید مهمترین موستانگ بأس تاریخ هم باشد. این خودرو که روزی متعلق به شخص کارول شلبی بود، سرنوشتی باورنکردنی پیدا کرد و به نمادی از سرعت، وطنپرستی و تاریخ جنگ ویتنام تبدیل شد.
در سال ۱۹۷۰، همزمان با شعلهور بودن جنگ ویتنام، فورد با همکاری یک راننده مسابقات درگ به نام ال اکستراند، پروژهای منحصربهفرد را کلید زد. این برنامه که «تیم پرفورمنس لاومن» نام داشت، ناوگانی از موستانگهای قدرتمند را برای نمایش و آموزش به پایگاههای نظامی آمریکا در سراسر آسیا میبرد. هدف این برنامه فروش خودرو نبود بلکه تقویت روحیه سربازان و آموزش رانندگی با هیولاهای ۴۰۰ اسب بخاری جدید آمریکایی بود برای زمانی که از جنگ بازمیگشتند. این تیم با هفت موستانگ سفارشی به ژاپن، ویتنام، کره و هاوایی سفر کرد.
یکی از این هفت موستانگ خاص، سوپر بأس ۴۲۹ نام داشت که اساساً یک بأس ۴۲۹ با سوپرشارژر بود و با سوخت نیترومتان حدود ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. نقطه عطف داستان اما زمانی رقم خورد که سوپر بأس ۴۲۹ در ویتنام زیر یک کانتینر له شد. تیم در کمتر از ۷۲ ساعت به یک خودروی جایگزین نیاز داشت. وقتی اکستراند به یک ژنرال ارتش گفت که ساخت مجدد خودرو پنج هفته طول میکشد، ژنرال پاسخ داد:
ما تفنگداران دریایی این کار را در ۲۴ ساعت انجام میدهیم. خودت راهی پیدا کن.
اینجا بود که کارول شلبی وارد داستان شد. خودروی جایگزین، موستانگ بأس ۴۲۹ شخصی خود او بود که بهصورت دستی در کارخانهٔ دیربورن فورد ساخته و برای شلبی کنار گذاشته شده بود. شلبی بدون تردید گفت:
ماشین را بردارید. این برای ارتش است.
این فداکاری، خودروی شخصی شلبی را به لاومن جدید تبدیل کرد. خودرو با یک هواپیمای ترابری C-130 نیروی هوایی به دیترویت بازگردانده شد. تیمی از مهندسان کار کرفت و اسطورههای مسابقات درگ مانند کانی کالیتا، طی ۴۸ ساعت بیوقفه، خودرو را با یک سوپرشارژر عظیم و سیستم تزریق نیترومتان بازسازی کردند و به آسیا فرستادند. هزینهٔ ساخت این خودرو در سال ۱۹۷۰ حدود ۲۳ هزار دلار اعلام شد که رقم خیرهکنندهای محسوب میشد زیرا شش برابر قیمت یک بأس ۴۲۹ معمولی و معادل ۲۰۰ هزار دلار امروز بود.
این موستانگ در پایگاههای نظامی غوغا به پا کرد. طبق گزارشهای مطبوعاتی آن زمان، اکستراند در یکی از نمایشها در ژاپن توانست در باند فرودگاه تنها در ۸.۵ ثانیه به سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. برای بسیاری از سربازان، این اولین باری بود که چنین قدرتی را از نزدیک میدیدند و صدای آن را میشنیدند. این تجربه روی برخی تأثیر زیادی گذاشت مثل سرباز جوانی که بعدها به یکی از طراحان موستانگ مدرن در شرکت فورد تبدیل شد.
پس از پایان تور، «لاومن» به آمریکا بازگشت و دههها بعد توسط کلکسیونر معروف، دنیس کالینز و سپس در سال ۲۰۰۶ توسط ستاره کشتی کج، بیل گلدبرگ، خریداری شد. گلدبرگ که خود را حافظ این میراث میداند، میگوید: «من هرگز این ماشین را نخواهم فروخت. وظیفه من نگهداری از آن است، نه مالکیتش.» امروزه، درحالیکه یک موستانگ بأس ۴۲۹ استاندارد بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار ارزش دارد، «لاومن» فراتر از هر قیمتی است. این خودرو یک کپسول زمان است؛ یادگاری از دوران طلایی ماسلکارها، فداکاری کارول شلبی و بخشی فراموشنشدنی از تاریخ نظامی آمریکا که هنوز هم صدای غرش موتور ۱۲۰۰ اسب بخاریاش، داستانهای ناگفتهای را روایت میکند.
منبع: Autoevolution