داستان فورد ویسوس، جانشین کاپری و برادر مدرنتر موستانگ که تولید نشد
در دورانی که فورد هنوز سبد محصولات خود را با شاسیبلندها و وانتها پر نکرده بود، از یک کانسپت کوپه اسپرت و جذاب پرده برداشت که میتوانست به برادر اروپایی موستانگ تبدیل شود. فورد ویسوس (Visos)، یک فستبک قدرتمند با ۳۴۵ اسب بخار قدرت بود که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۲۰۰۳ رونمایی شد اما علیرغم قابلیتهای فنی و طراحی نوآورانهاش، هرگز چراغ سبز تولید را دریافت نکرد. این خودرو که با الهام از فورد کاپری ملقب به موستانگ اروپایی طراحی شده بود، تلاش داشت تا گذشته و آینده را به هم پیوند دهد. جزئیاتی مانند دریچههای هوای دوقلو در جلوی چرخهای عقب، شکل خاص شیشه لچکی و ستون C خمیده، همگی ادای دینی به کوپه محبوب فورد بودند. ویسوس با این طراحی یکپارچه و آیندهنگر، پنجرهای بهسوی زبان طراحی و فناوریهای آینده فورد باز میکرد.
قلب تپنده ویسوس یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو بود که ۳۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیروی قابلتوجه از طریق یک گیربکس شش سرعته نیمهخودکار (ASM) به هر چهارچرخ ۲۰ اینچی منتقل میشد. هرچند ابعاد ویسوس به فورد موندئو نزدیک بود اما پلتفرم آن اشتراک بیشتری با نسل دوم فورد فوکوس و ولوو C30 داشت زیرا در آن زمان ولوو بخشی از امپراتوری فورد بود.
اما جذابیت ویسوس تنها به پیشرانه قدرتمندش محدود نمیشد. این خودرو مجموعهای از نوآوریهای پیشرفته را به نمایش میگذاشت که در آن زمان کمنظیر بودند. سقف خودرو دارای طراحی T-bar با دو پنل شیشهای بود که هنگام باز شدن درها، بهطور خودکار بالا میرفتند تا ورود و خروج سرنشینان آسانتر شود. آینههای جانبی جای خود را به دوربینهایی داده بودند که هنگام روشن شدن موتور از بدنه خارج میشدند. در داخل کابین نیز یک صفحهنمایش مرکزی که پیشدرآمدی بر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC فورد بود و یک صفحه آمپر دیجیتال قابل شخصیسازی، حال و هوایی کاملاً مدرن به خودرو میبخشید.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد ویسوس، حالت رانندگی اسپرت آن بود. با فعال کردن این حالت، بالشتکهای جانبی صندلی راننده بهطور خودکار باد میشدند تا حمایت بهتری از بدن در پیچها به عمل آورند. همزمان در بیرون خودرو، یک اسپلیتر در جلو، یک اسپویلر در عقب و یک دیفیوزر فعال میشدند تا داونفورس را افزایش داده و پایداری خودرو را در سرعتهای بالا بهبود بخشند. با وجود اینکه ویسوس یک خودروی کاملاً کاربردی بود و حتی برخی خبرنگاران در پیست آزمایشی فورد با آن رانندگی کردند اما این پروژه برای همیشه بایگانی شد. دلیل اصلی این تصمیم، هزینه بالای تولید بود که قیمت نهایی را برای محصولی با نشان فورد بیشازحد گران میکرد. همچنین نگرانیهایی در مورد رقابت مستقیم آن با خودروی محبوبی مانند آئودی TT وجود داشت.