دوجشورلتفورد

مرور مسیر تکامل پیکاپ‌های آمریکایی از 1917 تاکنون

فورد، شورلت و دوج بیش از یک قرن است که به تولید پیکاپ مشغول هستند و در ادامه داستان این مسیر طولانی را از ابتدا تا امروز بیان خواهیم کرد.

پیکاپ جزئی از فرهنگ آمریکا است و حتی در دوران الکتریکی هم هیچ نشانه‌ای از کاهش محبوبیت پیکاپ‌ها در بازار آمریکا دیده نمی‌شود. امروز سه غول بزرگ دیترویت یعنی فورد، شورلت و دوج همچنان بر بازار وانت‌ها سلطه دارند درحالی‌که همه‌چیز با فورد مدل TT در سال ۱۹۱۷ شروع شد و دوج و شورلت هم خیلی زود به این میدان آمدند. در ادامه به پیشینهٔ پیکاپ‌های سه خودروساز بزرگ دیترویت و چگونگی تبدیل شدن آن‌ها به خودروی پیش‌فرض برای بسیاری از آمریکایی‌ها خواهیم پرداخت.

شروع با فورد مدل TT

هرچند از فورد مدل TT سال ۱۹۱۷ به‌عنوان اولین پیکاپ ساخت آمریکا یاد می‌شود اما پیشینهٔ این خودروها به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. موتور لست‌واگن که در سال ۱۸۹۶ توسط گوتلیب دایملر طراحی شد، اولین پیکاپ جهان محسوب می‌شود. پیشرانهٔ ۱.۰۶ لیتری دو سیلندر این خودرو تنها ۴ اسب بخار قدرت داشت اما ظرفیت بار ۱۵۰۰ کیلوگرمی و طراحی اولیهٔ آن پایه‌گذار پیکاپ‌های آینده شد. حدود دو دهه بعد در آمریکا، مدل TT بر اساس فورد مدل T با فاصلهٔ محوری کشیده‌تر و شاسی سنگین‌تر به بازار آمد. TT به شکل شاسی عرضه می‌شد و بدنهٔ آن را خریداران باید خودشان تهیه می‌کردند اما از سال ۱۹۲۴ این پیکاپ مستقیماً از کارخانه با بدنه به فروش می‌رسید. از مدل TT حدود ۱۳۵ هزار دستگاه فروخته شد.

ورود شورلت و دوج به عرصهٔ پیکاپ‌ها

فورد اما تنها خودروساز آمریکایی نبود که در اوایل قرن بیستم اقدام به توسعهٔ پیکاپ کرد. اولین پیکاپ‌های شورلت و جی‌ام‌سی قبل از سال ۱۹۲۰ در پاسخ به مدل TT به بازار آمدند. خودروهای سواری سری ۴۹۰ شورلت که در سال ۱۹۱۵ عرضه شدند، بسیار موفق عمل کردند و این منجر به ساخت پیکاپ سری ۴۹۰ در اساس خودروی سواری در سال ۱۹۱۸ شد. در همین حال، دوج هم ساخت پیکاپ را از اواسط دههٔ ۲۰ آغاز کرد. این شرکت همچنین اولین پیکاپ چهارچرخ محرک را هم در سال ۱۹۳۴ به درخواست ارتش ایالات‌متحده تولید کرد.

دهه‌های ۴۰ و ۵۰، نوآوری‌های پس از جنگ جهانی دوم

فورد: سری F

پیکاپ سری F فورد پس از جنگ در سال ۱۹۴۸ معرفی شد و شاسی اختصاصی آن با پلت‌فرم پیکاپ‌های قبلی فورد که بر اساس خودروهای سواری شکل گرفته بود بسیار فاصله داشت. سری F به‌تدریج با تجهیز به ویژگی‌هایی مثل زیر آرنجی، آفتاب‌گیر و سیستم تهویه، شهری‌تر شد. این موضوع باعث گسترده‌تر شده استفاده از پیکاپ‌ها شد و این خودروها را به چیزی فراتر از صرفاً وسایل کاری تبدیل کرد. از همان ابتدا، سری F با پیشرانه‌های V8 به بازار عرضه می‌شد. این پیکاپ در انواع مختلفی تولید می‌شد مثل F-1 که با اتاق بار ۲ متری، محبوبیت زیادی داشت. نسل دوم سری F که در سال ۱۹۵۲ معرفی شد، شیوهٔ نام‌گذاری را به یک عدد سه‌رقمی تغییر داد که تا به امروز هم ادامه داشته است. این سری از F100 شروع می‌شد. تولید نسل سوم سری F هم در سال ۱۹۵۷ آغاز شد.

شورلت: سری AK و ادونس دیزاین

پیکاپ‌های سری AK شورلت در سال ۱۹۴۱ در کنار نسخهٔ جی‌ام‌سی به بازار آمدند. در اواخر همان دهه زمانی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید، خودروسازان توانستند توجه خود را به خودروهای غیرنظامی معطوف کنند. بدین ترتیب، پیکاپ‌های جدید شورلت موسوم به سری ادونس دیزاین با طراحی بسیار مدرن‌تر به بازار آمد و در دههٔ ۵۰ شورلت را به پرفروش‌ترین سازندهٔ پیکاپ در آمریکا تبدیل کرد. این سری پیکاپ‌ها بعداً در دههٔ ۲۰۰۰ که تب طراحی‌های رترو بالا گرفته بود، الهام‌بخش ساخت شورلت SSR شد. در سال ۱۹۵۵، شورلت پیکاپ‌های جدید تاسک فورس را به‌عنوان جایگزین ادونس دیزاین به بازار فرستاد. حالا برای اولین بار، فرمان هیدرولیک و پیشرانه‌های V8 در پیکاپ‌های شورلت ارائه شدند.

دوج: پاور واگن

سری W پیکاپ‌های دوج در دههٔ ۴۰ بودند. این پیکاپ‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شدند زیرا دوج می‌خواست برای هر شغلی یک وانت مناسب ارائه کند. در اواسط همین دهه، دوج پاور واگن به‌عنوان یک پیکاپ میان سایز چهارچرخ محرک به بازار آمد. این اولین پیکاپ دو دیفرانسیل از یک خودروساز بزرگ محسوب می‌شد. سپس در اواخر دههٔ ۴۰ پیکاپ‌های سری B دوج با کابین جدیدی به بازار آمدند که دید را بهبود می‌بخشید. در سال ۱۹۵۵ هم پیکاپ‌های جدید سری C با گیربکس دو سرعتهٔ اتوماتیک به بازار عرضه شدند.

دههٔ ۶۰ و ۷۰: پیکاپ‌های دو کابین و سیستم‌های تعلیق نرم‌تر

فورد

نسل چهارم سری F در اوایل دههٔ ۶۰ با کابین عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تر به بازار آمد. یکی از اتفاقات مهمی که در این نسل رخ داد، عرضهٔ نسخهٔ دو کابین بود. ارائهٔ یک پیشرانهٔ V8 جدید نیز برای اولین بار قدرت سری F را از ۲۰۰ اسب بخار فراتر برد. سپس در سال ۱۹۶۶ نسل پنجم سری F با طراحی مدرن‌تر، کابین بزرگ‌تر، سیستم تهویهٔ استاندارد کارخانه‌ای و پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری جدید V8 ویندسور راهی بازار شد. در سال ۱۹۷۵، فورد برای اولین بار از نام F150 استفاده کرد و دو سال بعد، سری F به پرفروش‌ترین پیکاپ بازار آمریکا تبدیل شد.

شورلت

شورلت از سال ۱۹۶۰ پیکاپ‌های سری C/K را به بازار فرستاد. این اولین نسل از پیکاپ‌های جنرال موتورز بود که روی یک پلت‌فرم اختصاصی وانت توسعه پیدا کرد درحالی‌که فورد چنین کاری را بیش از یک دهه قبل برای سری F انجام داده بود. استفاده از سیستم تعلیق مستقل جلو هم یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه سری C/K بود. در سال ۱۹۶۷، نسل دوم C/K معرفی شد. این اولین پیکاپ شورلت بود که رادیو را ارائه می‌کرد. درحالی‌که پیشرانه‌های شش سیلندر خطی و V8 بلوک کوچک در لیست موتورها دیده می‌شدند، برای اولین بار در پیکاپ‌های جنرال موتورز پیشرانهٔ V8 بلوک بزرگ هم ارائه شد. در پایان دههٔ ۷۰ نوبت به معرفی نسل سوم C/K رسید. در سال ۱۹۷۸، جنرال موتورز به اولین خودروسازی آمریکایی تبدیل شد که پیشرانهٔ دیزلی را برای پیکاپ‌های خود ارائه کرد.

دوج

دوج در طول دهه‌های ۶۰ و ۷۰ وانت‌های سری D را به بازار عرضه می‌کرد. دوج زودتر از دو رقیب دیگر، اولین پیکاپ دو کابین خود را در سال ۱۹۶۳ به بازار عرضه کرد. تعلیق مستقل جلو و استفادهٔ گسترده از گالوانیزه از ویژگی‌های قابل‌توجه نسل دوم و سوم پیکاپ‌های سری D دوج بودند. در سال ۱۹۷۸ هم این شرکت اولین وانت دیزلی خود را به بازار فرستاد.

دههٔ ۸۰ و ۹۰: بهبود ایمنی و آیرودینامیک

فورد

فورد دههٔ ۸۰ را با بازطراحی کامل سری F برای نسل هفتم آغاز کرد. این اولین بازطراحی کامل پیکاپ فورد از اواسط دههٔ ۶۰ محسوب می‌شد. نسل هشتم سری F در نیمهٔ دوم دههٔ ۸۰ با ظاهر آیرودینامیک‌تر به بازار آمد. در این نسل فورد به اولین شرکتی تبدیل شد که تمام پیکاپ‌های خود را با پیشرانه‌های انژکتوری به بازار می‌فرستاد. در نسل نهم، نسخهٔ اسپرت خیابانی SVT لایتنینگ پدیدار شد. نسل دهم سری F هم که اولین بازطراحی کامل از سال ۱۹۷۹ محسوب می‌شد در سال ۱۹۹۷ به بازار آمد.

شورلت

بحران انرژی باعث شد جنرال موتورز در سال ۱۹۷۹ نسل سوم C/K را با بدنهٔ آیرودینامیک‌تر با آزمایش در تونل باد طراحی و راه‌هایی برای کاهش وزن پیدا کند. سپس نسل چهارم C/K در اواخر سال ۱۹۸۶ به بازار آمد و برای اولین بار در دههٔ ۹۰ خریداران می‌توانستند صندلی‌های چرمی را سفارش دهند زیرا پیکاپ‌ها بیشتر و بیشتر شبیه خودروهای سواری می‌شدند. در این نسل همچنین سیلورادو نام یکی از تیپ‌های C/K بود که در سال ۱۹۹۹ به نام کل پیکاپ‌های شورلت تبدیل شد و تا به امروز هم ادامه داشته است.

دوج

در اوایل دههٔ ۸۰ تغییر بزرگی در پیکاپ‌های دوج رخ داد زیرا با خاتمهٔ تولید سری D، اولین پیکاپ‌های رم در سال ۱۹۸۰ معرفی شدند. البته ازآنجایی‌که اولین نسل دوج رم بیشتر شبیه فیس‌لیفت سری D بود، به‌اندازهٔ رقبای فورد و شورلت فروش نداشت و عدم وجود پیشرانهٔ V8 بلوک بزرگ هم یکی دیگر از مشکلات رم بود. نسل دوم رم اما داستان کاملاً متفاوتی داشت. این خودرو که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد، ظاهری بسیار مدرن‌تری داشت. به همین دلیل، فروش رم در اواسط دههٔ ۹۰ بسیار بهبود یافت و از سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه فراتر رفت.

قرن بیست و یکم

با شروع قرن بیست و یکم، فورد، شورلت و دوج جا پای خود را در بازار خودروی آمریکا کاملاً سفت کردند حتی با وجودی که رقبای جدیدی مثل تویوتا تاندرا به بازار آمده بودند. دهه‌ها تولید پیکاپ‌های مطمئن و جان‌سخت برای هرکدام از این برندها طرفداران سفت و سختی را به ارمغان آورده بود. آخرین تغییر بزرگ در این مسیر تبدیل رم به برندی مجزا از دوج در سال ۲۰۱۰ بود. امروز سری F، سیلورادو و رم همچنان پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۹ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/Pickup-5.jpg

    یکی لنگه این تو مسیر من هست با وینچ
    همیشه با دیدنش حس خوبی میگیرم

    موافقم 43
    مخالفم 4
    1. amir

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2294 ديدگاه)

      شبیه یه مدل کامیون نظامی روسی نیست ؟

      موافقم 35
      مخالفم 9
      1. مازیار

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (819 ديدگاه)

        تا حدی آره
        شکل و شمایل قدیمی ها نزدیک به هم بودن

        موافقم 17
        مخالفم 6
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          تصور کنید بعد از خوندن این مقاله نوید برای کل صنعت پیکاپ‌سازی آمریکا و بخصوص فورد ، ایستاد و دست زد!!!

          پیکاپ یه عشق تمام نشدنیه❤👌.

          موافقم 40
          مخالفم 8
        2. amir

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2294 ديدگاه)

          منظورم ural 375
          ural 4320 هستش

          موافقم 7
          مخالفم 5
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        دوستان میدونید پیکاپ‌سواری هم مثل مواد‌مخدر اعتیادآور هست!!!

        میدونید اصلاً چرا پیکاپ در ایران یکدفعه به اوجِ محبوبیت رسید ؟!
        اگر یادتون باشه ، اون زمانی که هایلوکس و نیسان پیکاپ در ایران عرضه میشد اصلاً طرفدار و بورس نداشت جزء خاص‌پسندان و اورگان‌های دولتی !
        اما داستان از آن‌جایی شروع شد که تحریم‌ها در ایران اوج گرفت و بعدش هم کرونا آمد و قرنتینه‌ها …….. و وانت‌ها اجازه تردد داشتند مثل سنگین‌ وزن‌های تجاری باربری ، اون‌هایی که پیکاپ داشتند به کمک اینستاگرام و تورهای کویر‌گردی و آفرود ، مردم و بخصوص ثروتمندان را کشوندن سمت این تورها و ……. و مردم رفته رفته پِی بردند به جذابیت و هنر هایلوکس و پیکاپ و از اون‌جا به بعد هروز طرفدارانِ پیکاپ بیشتر و بیشتر شد تا جایی که قیمت هایلوکس و پیکاپ‌ها کشید بالا تا اونجایی که دیگه چون وارد و منتاژ نمیشدن ، از ارزش واقعیشون دور شدن و حباب‌دار شدن و سرمایه به حساب اومدن به جای کارایی اصلیشون و تا امروز و احتمالاً آینده هم ادامه داره این داستان بی‌معنی !!!!

        اما این داستان به نفع چینی‌ها تمام شد و از این فرصت استفاده کردن و هر بُنجلی را تا توانستند آوردند و دارند میاورند اما اون‌هایی که سَواد خودرویی ندارند انتخاب خودروئیشون بر اساس ظاهر هست نه اصل پیکاپ که کارایی و دوامشان هست و همین شد که امروز مدل‌های مختلف پیکاپ چینی داریم با مشکلات خنده‌دار و گران و مسخره و البته با کمبود قطعه!!!

        پیکاپ دوکابین را میشه یه خودروی همه فن حریف دانست که به درد همه خانواده‌ها میخوره و البته مجردها و … !

        البته کسانی که پیکاپ دارند ، حتماً ارتقاء سیستم تعلیق با مدل‌های افترمارکت را جزئی از واجبات پیکاپ بدونند تا هم از سواری لذت ببرید هم از هندلینگ!!!
        در ایران ایرونمن و کینگ از معروف‌هاست و بهتره بدونید گارانتی مدام‌العمر دارند اگر از فروشگاه‌ها معتبر خریداری شوند!!!

        ای کاش یه روزی بیاد که ما هم بتونیم از نمایندگی فورد تو ایران تو تهران تبریز مشهد اصفهان شیراز و … F150 ، رم ، سیلواردو ، تندرا بخریم تا اونوقت طعم واقعی یه پیکاپ واقعی رو بِچشیم نه این ریزه‌میزه‌هایی که از درد نداری کلانترشون کردیم و مجبوریم قدیسه بسازیمش!!!

        موافقم 26
        مخالفم 9
      1. ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (3200 ديدگاه)

        چراغای جلوش

        موافقم 14
        مخالفم 0
  2. علی آقایی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    از پاور واگن خوشم اومد👍👍♥️

    موافقم 26
    مخالفم 3
    1. (Ali(chevynova

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (6809 ديدگاه)

      این مطلب عالی بود
      سیر تحولات امریکن پیک آپ و اصالت اونها بسیار زیبا بود
      ماشالاه اصالت بیش از ۱۰۰ ساله
      ماشالاه بهترین سگمنت خودرویی
      ماشالاه محبوبیت و فروش بالا

      موافقم 26
      مخالفم 35
      1. AMIR

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (8 ديدگاه)

        واقعا یکی ازخوبی هایی که داشتن این پیکاپ های
        آمریکایی اینکه اصالت رو حفظ کردن و این خیلی آدمو به سمت این پیکاپ های زیبا و در واقع هیولا باید بهشون گفت جذب کردن❤️👌

        موافقم 5
        مخالفم 0
  3. امیرحسین

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    فقط دوج

    موافقم 10
    مخالفم 6
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    مقاله بسیار خوبی بود

    موافقم 17
    مخالفم 2
  5. Jdm

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چند سال پیش توی پادگان ارتش یه انبار پر از دوج پاور واگن قدیمی رو بار تریلی کردن نمیدونم کجا بردن
    عتیقه هایی بودن واسه خودشون

    موافقم 23
    مخالفم 2
  6. javad-bmw

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    فورد، شورلت و دوج بیش از یک قرن است که به تولید پیکاپ مشغول هستند.

    آمریکا مصداق بسیار درست و دقیقی از یه ضرب المثل آلمانی هست که میگه: دانش،قدرته
    آمریکایی ها با آغوش باز از همون اول پذیرای نخبه های تمام دنیا بودن و از علمشون و استعدادشون استفاده کردن و این شکلی پیشرفت کردن این مقاله فقط در مورد یه سگمنت از خودرو هستش،که ۱۰۰ سال قدمت داره، که از قدمت خیلی از کمپانی ها بیشتره ، در بقیه موارد مثال های بسیار زیادی وجود داره.

    موافقم 24
    مخالفم 2
  7. Taha Ayoobi

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1215 ديدگاه)

    مقاله بسیار عالی بود از پیکاپ های آمریکایی
    من از پاور واگن خیلی خوشم اومد

    موافقم 21
    مخالفم 0
  8. H2

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    دهه 60 و 70 بهترین بودن
    کلا تو این دو دهه بهترین ماشینای دنیا تو آمریکا ساخته شدن و تا به امروز هم دیگه تکرار نشدن

    موافقم 21
    مخالفم 0
  9. yaghoub

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    کلاس خودرویی که متعلق به آمریکاست.
    و حتی ژاپن با چندین وانت خوب هم نتونست بازار وانت آمریکا رو در دست بگیره .

    موافقم 15
    مخالفم 3
  10. Piero Ferrari

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    واقعا هرنسل زیبا تر

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. BMW

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    یاد اون زمان چه راحت و ساده بوده🥲😁فورد موتور TT

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. شکیبا

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    چن روز پیش یه وانت توندرا V8 ,,5700ccپلاک دیپلماتیک از نزدیک تو تهران دیدم از اون روز من رفتم تو کما نه اب خوردم نه غذا نه خوابیدم،،،احتمالا تو چند ساعت اینده سکته کامل بزنم خداحافط بچه های پدال دیدار به قیامت…..!

    موافقم 8
    مخالفم 0
  13. سید ابوالفضل

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط فورد نگا کن با اون رنگ سفیدش دل میبره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا