درگ رفت و برگشتی چارجر دیتونا و موستانگ دارک هورس، جدال برق و بنزین

شنبه 2 فروردین 1404 - 10:30
مطالعه 3 دقیقه
photo_2025-03-20_16-35-06
برق در برابر بنزین، عبارتی که این روزها زیاد می‌شنویم و حالا این تقابل به دنیای ماسل کارها کشیده شده است. آیا صدای اگزوز مصنوعی در برابر غرش V8...

برق در برابر بنزین، عبارتی که این روزها زیاد می‌شنویم و حالا این تقابل به دنیای ماسل کارها کشیده شده است. آیا صدای اگزوز مصنوعی در برابر غرش V8 پیروز می‌شود؟

هرچند در اینکه دوج چارجر دیتونا را یک خودروی عضلانی بدانیم تردید است ولی زمانه در حال تغییر آیت و خودروسازان در حال کوچک‌سازی پیشرانه‌های خود و یا استفاده از موتورهای الکتریکی هستند. دوج نیز علیرغم واکنش شدید کسانی که نمی‌توانند با مرگ موتورهای همی کنار بیایند، همین کار را با جانشین چارجر و چلنجر انجام داده است. حال چارجر دیتونا در قوی‌ترین نسخهٔ کنونی خود یعنی اسکات پک به مصاف رقیب دیرینه یعنی فورد موستانگ رفته تا نشان دهد نیروی برق چه توانایی‌هایی دارد و چرا طرفداران نباید از فقدان موتورهای همی غمگین باشند.

دو موتور الکتریکی چارجر دیتونا اسکات پک مجموعاً 670 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهند و یک سیستم اگزوز مصنوعی هم وجود دارد که صدایی شبیه موتور V8 همی را تولید می‌کند. از سوی دیگر، موستانگ هم با یکی از قوی‌ترین نسخه‌های خود یعنی دارک هورس به میدان آمده که همچنان به سنت‌ها وفادار مانده و زیر کاپوت یک موتور 5 لیتری V8 تنفس طبیعی دارد. دارک هورس اما با تنها 500 اسب بخار قدرت و 567 نیوتن متر گشتاور، بسیار از رقیب الکتریکی ضعیف‌تر است و نیروی خود را هم از طریق یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

بنابراین، روی کاغذ موستانگ در برابر چارجر دیتونا شانسی ندارد و همین ماجرا در مسابقهٔ واقعی هم تکرار می‌شود. با آغاز درگ رفت و برگشتی یا U-Drag، چارجر به لطف گشتاور فوری موتورهای الکتریکی، به جلو شلیک می‌شود و واضح است که دارک هورس نمی‌تواند همپای آن پیش برود. بااین‌حال، هرچند دیتونا سریع‌تر از موستانگ است ولی رانندهٔ دوج از عدم تعادل و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن چارجر الکتریکی گلایه می‌کند زیرا راننده نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه مقدار نیرو به کدام چرخ تحویل داده می‌شود. پس از مسابقهٔ اول، راننده‌ها جابجا می‌شوند ولی نتیجه تفاوتی ندارد و همان داستان مسابقهٔ اول تکرار می‌شود.

هرچند موستانگ در این مسابقه‌ها بازنده بود ولی کمبود قدرت و سرعت خود را با قدرت خالص و غرش جذاب موتور V8 جبران می‌کند. با کنار رفتن شورلت کامارو و دوج چلنجر و تبدیل چارجر به خودرویی الکتریکی (یا کوپه‌ای بزرگ با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی)، موستانگ به تنها خودروی عضلانی V8 بازار تبدیل شده که هرچند گشتاور فوری و چهارچرخ محرک دیتونا اسکات پک را ندارد اما همچنان مثل یک ماسل کار واقعی رفتار می‌کند.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

دوج چارجر دیتونا

موستانگ دارک هورس

پیشرانه

الکتریکی دو موتوره

5.0 لیتری V8

قدرت

670 اسب بخار

500 اسب بخار

گشتاور

850 نیوتن متر

567 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

10 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

عقب

وزن

2710 کیلوگرم

1820 کیلوگرم

قیمت پایه

70,190 دلار

59,780 دلار

قیمت تست‌شده

85,965 دلار

74,155 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.