به نظر میرسد این روزها اوضاع فورد بسیار خوب است. البته کمبود چیپ بشدت به این شرکت ضربه زده و فروش آن در ماه جولای 37.7 درصد کاهش یافته است اما شرایط فورد هرگز به خرابی که این درصدها نشان میدهند نیست زیرا جدیدترین محصولات این شرکت آمریکایی دقیقاً همان کاری را انجام میدهند که فورد به آن نیاز دارد یعنی به دست آوردن سهم بازار دیگر شرکتها.
در میان کاهش فروش شدید فورد در جولای، دو نکته وجود دارد که این شرکت را خوشنود میکند. اولین موضوع در مورد برانکو است که همچنان نقل محافل خودرویی دنیا است. تبلیغات برای این خودرو از زمان آغاز فروش در اوایل تابستان افزایش پیدا کرده و این در آمار فروش برانکو منعکس شده است. به گفته فورد، بیش از 70 درصد از سفارشات فورد از خریدارانی است که قبلاً فورد نداشتهاند. البته فروش برانکو در جولای فقط 3277 دستگاه بوده اما این فقط بخشی از بیش از 100 هزار رزروی است که به سفارش قطعی تبدیل شدهاند؛ اما برانکو تنها محصول جدید فورد نیست که خریداران دیگر برندها را دزدیده است زیرا خریداران برانکو اسپرت هم بیش از هر برند دیگری از جیپ به نمایندگیهای فروش فورد آمدهاند.
در دنیای الکتریکیها هم به گفته فورد، رزروها برای F150 لایتنینگ از 120 هزار واحد عبور کرده و حدود 80 درصد از کسانی که این پیکاپ الکتریکی را رزرو کردهاند، قبلاً مشتری برندهای رقیب بودهاند. البته قطعاً هیچ تضمینی وجود ندارد که همه رزروها به سفارش قطعی تبدیل شوند اما با توجه به اینکه بخش عمدهای از رزروهای برانکو به سفارش تبدیل شدند، فورد میتواند کاملاً به آینده خوشبین باشد. بااینحال، هماکنون ظهور مجدد کرونا و همینطور بحران کمبود چیپ فروش همهٔ خودروسازان را تهدید میکند و فورد از این مشکل کمی بیشتر از بقیه لطمه دیده است زیرا برای اولین بار، در سهماههٔ دوم امسال فروش رم و سیلورادو از F150 پیشی گرفت.