فورد

چرا فورد برانکو رپتور به پیشرانهٔ V8 مجهز نشد؟

فورد نسل جدید برانکو را در ابتدا با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر معرفی کرد و درحالی‌که طرفداران انتظار ارائهٔ پیشرانهٔ V8 را در نسخهٔ رپتور داشتند، این مدل هم به‌تازگی با موتور ۳ لیتری V6 اکوبوست معرفی شده است. ازآنجایی‌که اصلی‌ترین رقیب برانکو رپتور یعنی جیپ رانگلر روبیکان ۳۹۲ در سینۀ خود یک پیشرانهٔ V8 قدرتمند دارد، احتمالاً برای خیلی‌ها سؤال است که چرا فورد هم یک موتور هشت سیلندر را زیر کاپوت برانکو رپتور قرار نداده است. مطمئناً در برانکو امکان نصب پیشرانهٔ V8 وجود دارد زیرا قبلاً مدل مسابقه‌ای برانکو DR با موتور ۵ لیتری V8 معرفی شده است اما این نسخه امکان تردد در جاده‌ها را ندارد و تنها ۵۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود.

بنابراین برانکو رپتور هم به‌عنوان نسخه‌ای جاده‌ای می‌توانست به همین پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 مجهز شود تا با حدود ۴۵۰ اسب بخار قدرت بهتر بتواند با رانگلر ۳۹۲ که پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری آن ۴۷۰ اسب بخار قدرت دارد رقابت کند. این در حالی است که موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی برانکو رپتور هم‌اکنون حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به میزان قابل‌توجهی از رانگلر کمتر است؛ بنابراین، دلیل این تصمیم فورد چیست؟ مهندس فورد پرفورمنس در گفتگو با ماسل کارز اند تراکس در پاسخ به این سؤال گفته است که چون ساخت پیشرانهٔ V6 برای فورد راحت‌تر از V8 است.

به گفتهٔ وی، خط تولید برانکو برای مونتاژ خانوادهٔ پیشرانه‌های اکوبوست شامل ۲.۳ لیتری چهار سیلندر و ۲.۷ لیتری V6 تنظیم شده و ازآنجایی‌که این موتور ۳ لیتری V6 اساساً نسخه‌ای از همان موتور ۲.۷ لیتری محسوب می‌شود، اضافه کردن آن به خط تولید کنونی آسان‌تر است. به‌طور خلاصه، انتخاب این پیشرانه آسان‌ترین راه برای رسیدن به قدرت بیشتر در برانکو رپتور بوده است. این در حالی است که نسخهٔ اسپرت اکسپلورر ST هم از همین پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند. البته به گفتهٔ فورد، این موتور در برانکو اسپرت به سیستم اگزوز دوگانه، خنک‌کنندگی بهتر و تنظیم خاصی برای افزایش قدرت مجهز خواهد بود.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1071 ديدگاه)

    فورد در مجموع پخته تر و عاقلانه تر و بدور از احساسات عمل میکنه و شاید به همین دلیل در طول زمان بین آمریکایی ها نوسان کمتری داشته

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۵
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (6910 ديدگاه)

      فورد جسورلنه عمل میکنه و در تاریخ خودش نشان داده همیشه دنبال رقابت و جَنگندِگی بوده .

      در مورد نداشتن موتور V8 , ایرادی نمیشه گرفت چون ورژن این خودرو جوریه که بشه تغییرات در آن داد و یکی از خوبی‌های آمریکا اینه که مقررات خاصی برای هیچ تغییری در خودرو ندارند و هر کسی هر کاری دوست داشته باشه میتونه روی خودرواَش انجام دهد !
      هر کسی ناراحت بود ، میتونه یه موتور V8 بخره ، تقویت کنه ، بذاره رو ماشینش !

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۷
  2. viper

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (490 ديدگاه)

    با اینکه خودم دو اتیشه طرفدار جیپ هستم اما به نظرم موتور شیش خطی واسه افرود خیلی بهتره و غیر قابل انکاره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱۰
    1. [email protected]!n

      ۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2125 ديدگاه)

      حالا چرا خطی ؟؟؟

      مهم ترین نکته برای موتورهای آفرودی وزن و گشتاور هست. موتورهای دیزلی بهترین گزینه هستن اما دیگه کمپانی ها استفاده نمی کنن. پس بهتره به موضوعه گشتاور توجه شه. وقتی گشتاور لازم رو از یه موتور شش یا چهار سیلندر می گیری بقیش فقط اضافه کاری هست و هزینه الکی.

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۳
      1. viper

        ۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (490 ديدگاه)

        ببخشید حواسم نبود که خورجینی هست ممنون که اصلاح کردید

        یه لحظه با موتور های مسابقه ای مثل rb26 یا ۲jz اشتباه گرفتم

        موافقم ۴
        مخالفم ۲
      2. AMIN (M.A.S)

        ۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (677 ديدگاه)

        البته اقا رامین وزن رانگلر ۳۹۲ حدود۴۰۰ پوند سبک تر از برانکو رپتور هست
        و گشتاور موتور آپاچی هم حدود۸۰نیوتون متر بیشتر از اکوبوست هست
        به عقیده من درسته موتور آپاچی بلاک سنگین تری دره ولی چون تنفس طبیعیه برای افرود های خشن خیلی مناسب تره چون پیچیدگیش کمتره و تعمیراتش راحت تر انجام میشه
        توی عملکرد تحت فشار وقتی موتور فورد هم باید حداکثر بوست خودش رو داشته باشه مصرفش نه به اندازه جیپ ولی نزدیک به جیپ میشه و ازین بابت بعید میدونم ‌برتری خاصی داشته باشه
        ولی موتور فورد احتمالا کم سروصدا ترباشه و گشتاورش هم به خاطر توربوچارجر از دور پایینتری در دسترسه
        حالا توی برانکو نمیدونم ولی تو جیپ میشه موتور ۳ لیتری توربو دیزل رو هم سفارش داد
        اون انجین درسته مقدار گشتاورش یه کوچولو کمتر از آپاچیه (حدود ۶۰۰NM) ولی به خاطر اینکه توی دور۱۴۰۰RPM در دسترسه خیلی بهینه تره
        قدرتشم کمتره ولی خب مشکلی نیست
        ۲۶۰تا کافیه برای افرود

        موافقم ۸
        مخالفم ۲
        1. [email protected]!n

          ۷ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2125 ديدگاه)

          همونطور که خودتم می دونی گذاشتن انجین های همی رو رانگلر و رم صرفا بازی با اعداد و جلب کردن نظره کسانی هست که دنبال صدا و اسمه یه ۸ سیلندر هستن. وگرنه دلیله مهندسی پشتش نیست.
          موتور ۶ سیلندر بنزینی و دیزل جیپ از یه موتور چدنی همی خیلی بهتره که صرفا دست آویز بالارفتن قیمت شده و سودی برای مشتری نداره و خود جیپ هم هیچکاری برای هندل کردن قدرت انجام نداده. دیگه تو دنیای امروز با این همه پیشرفت داشتن موتور توربو و گیربکس اتومات در ماشینه آفرودی ضعف نیست و فورد در برانکو موتور و گیربکس رو به طور اختصاصی تنظیم کرده تا در تمام دورها قابل اطمینان باشه و با یه سیستم مدیریت قدرت و پدال اتوماتیک بخش اعظمی از پیش نیازه مهارت آفرودی رو پایین اورده.

          موافقم ۳
          مخالفم ۳
  3. new RAMIN

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2213 ديدگاه)

    عکس اول ۲تا برانکو رو دیدم فاصله از سطح زمینشون خیلی بود یه سوالی اومد تو ذهنم!

    بهترین شاسی بلند آفرودی از لحاظ زوایا آفرود چه مدلی هست؟تو بنزینی ها رنجرور و جی کلاس بهترین زوایا آفرودی دارن به طور کلی اما خب کسی با اونا آفرود نمیره از اون ور اگه چرخ آفرودی سایز بزرگ (همون ۳۵اینچی ها) بیاندازیم روی دیفندر و برانکو و رانگلر،از اونا هم بهتر میشن زوایای آفرودیشون.اما آیا از اونا بهتر هم هست تو زوایا آفرودی؟!من زوایا آفرودی بهتر از هامر suv EV ندیدم.فکر کنم نفر اوله! گزینه اکستریم رو فعال کنیم زوایا ورود و خروج و شکست به ترتیب ‌میشه ۴۹.۶ درجه و ۴۹درجه و ۳۴درجه. حالا سوالم اینه تو شاسی بلند ها از این بهتر هم داریم!؟🤔

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۶
  4. محمد امین

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1893 ديدگاه)

    وقتی که یه ۶ سیلندر خوب و قوی و قابل اعتماد موجوده دیگه چه نیازی میتونه به پیشرانه ی v8 باشه ؟
    حتی خودرو های lmh و فرمول یک هم با پیشرانه های v6 ساخته میشن و پرفورمنسی به مراتب بهتر نسبت به v8 دارن
    درسته از نظر ماشین فن ها v8 و v12 یه چیز دیگست و قطعا هم یه چیز دیگست ، اما وقتی یک v6 بتونه کارایی یک v8 یا v10 رو روی یک ماشین بده ، پس نیازی به ریسک بالاتر نیست …
    موتور های اکوبوست فورد هم توانایی های خیلی بالایی دارن و همیشه در لیست پیشرانه های برتر بودن ، به نظر من نیازی به پیشرانه ی v8 برای برانکو نیست ، نهایتا یه ارتقای قدرت در همین موتور پاسخگو هست

    موافقم ۶
    مخالفم ۵
  5. زیزیگولو

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    همه کمپانیا دارن به پیشرانه های ۴ و ۶ سیلندر توئین توربو روی میارن

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  6. امیر.عارف

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (875 ديدگاه)

    فکر نمیکنم ماشینی با این کلاس موتور ۸ سیلندر لازم داشته باشه . نمیدونم چند نفر از دوستان تجربه ی سوار شدن در ماشینی با ۲۵۰ اسب یا بالاتر را دارند ، همین ۲۵۰ اسب برای خودش غولیه چه برسه به بالای ۳۰۰ . ماشین آفرود گشتاور نیاز داره که جیپ چهار سیلندر هم جوابه . حالا اگه بحث کل کل و به رخ کشیدن تکنولوژی باشه که بحثش فرق میکنه

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
  7. Scuderia Ferrari

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3590 ديدگاه)

    قلبم میگه جیپ رانگلر روبیکان ۳۹۲ ، عقلم میگه فورد برانکو رپتور
    جمع بندی من اینه که فورد به سلطه چندین ساله جیپ در آفرود پایان میده و برای اثبات حرفم باید تا پایان سال ۲۰۲۲ منتظر باشید …. (مقایسه ها و آمار فروش)

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
    1. Aboalfazl demon

      ۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (401 ديدگاه)

      دیگه تو که طرفدار فراری هستی چرا
      تو که باید بدونی ارزش یک موتور تنفس طبیعی در برابر موتور توربو . اونم توی آفرود که فشار سنگین روی موتور هست

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
      1. Scuderia Ferrari

        ۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (3590 ديدگاه)

        منم دارم میگم قلبم یه V8 حجیم رو دوست داره
        ولی در آفرود یه موتور کارآمد و سبک همراه با قدرت مناسب و گشتاور بالا در دورهای پایین بهترین گزینه هست و همه اینها رو تا حدودی V6 اکوبوست فورد داره
        انجینی که از سال ۲۰۰۹ به بعد روی اکثر محصولات فورد و لینکلن به کار گرفته شده و به خوبی جواب داده

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  8. .

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    تو ایران یکی از بهتره ماشین های که کمتر شناخته شده ایسوزو دی مکس ژاپنی طراحی شاسی و بدنه جنرال موتور ساخت ژاپن توربو دیزل ۳ لیتری گشتاور ۳۶۰ داره خیلی گزینه خوبی هست

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  9. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1869 ديدگاه)

    بدون شک وقتی برانکو رپتور در مقابل رانگلر ۳۹۲ قافیه رو ببازه درست مثل f150 فورد مجبور میشه یه وی۸ آماده کنه برا برانکو رپتور.اینکه بعضی از دوستان میگن چه نیازی به وی۸ هست و این کار جیپ بی خوده برید به انواع انجین رانگلر نگاه بندازید.بر عکس برانکو رانگلر با هر نوع انجین که مشتری انتخاب کنه بهترین ابزار آفرودی رو در اختیار مشتری میزاره.الان برانکو رپتور تو فنر بندی نمای داخل کیت بدنه کاملا با برانکو معمولی فرق داره ولی رانگلر با ۴ سیلندر هم همون کیتهای ۳۹۲ رو بهت میده.رانگلر ۴ سیلندر بنزینی توربو با ۲۷۰ اسب داره.۴ سیلندر دیزل داره با ۲۰۰ اسب.دیزل ۶ سیلندر با ۲۶۰ اسب گشتاور بیش از ۶۰۰ نیوتن متر.هیبرید با ۳۷۵ اسب و ۶۵۰ نیوتن متر.وی ۸ همی ۴۷۰ اسبی با ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور.هر نوع صلیغه.برانکو حریف رانگلر نمیشه برا دومی باید بجنگه.که بعد رانگلر بهترینه

    موافقم ۲
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا