فورد ای-ترانزیت کاستوم 2024 با رنج 380 کیلومتری و دفتر سیار معرفی شد
فورد مشخصات تازهای را از ون ای-ترانزیت برقی را منتشر کرده است. این خودروی برقی از یک باتری 74 کیلووات ساعتی بود میبرد که به آن اجازه پیمایش مسافت 380 کیلومتر را براساس چرخه رانندگی WLTP میدهد. این ون تازه 214 اسب بخار قدرت و 415 نیوتن متر گشتاور خواهد داشت.
ای-ترانزیت کاستوم تا پاییز سال آینده وارد خط تولید فورد در ترکیه خواهد شد که بهتازگی 2 میلیارد دلار سرمایه را دریافت کرده است. این ون، دومین خودروی خط تولید خودروهای تجاری «فورد پرو» محسوب میشود. ای-ترانزیت کاستوم درکنار ای-ترانزیت اصلی به فروش میرسد و تلاش دارد تا جایگزینی مناسب برای پرفروشترین ون اروپا باشد. فورد مدعی است که این محصول را برای کاربردهای تجاری کوچکتری چون تجار یا مغازهداران کوچک ساخته است و امیدوار است آنها نیز به این خودرو علاقه نشان دهند.
از ویژگیهای خاص و منحصربهفرد ای-ترانزیت کاستوم میتوان به آپشن «دفتر سیار» اشاره کرد. با تهیه این بسته، مالک یک فرمان چندمنظوره دریافت میکند که میتواند بهعنوان پایه لپتاپ یا تبلت مورداستفاده قرار گیرد. این پکیج شامل مزایایی چون تبدل فرمان به یک میز تخت مجهزبه LED برای نوشتار و غذاخوری نیز میشود تا احتمالا حسوحال ادارهکردن یک تجارت را به مالک بدهند.
ویژگی دیگر این خودرو، «دستیار ارائه» نام دارد که به راننده برای توقف در مکانهای مختلف در طی روز کمک میکند و روند پیادهشدن از ون و زمابندی فشرده مالک را راحتتر میکند. هنگامی که این ویژگی فعال باشد، با پیادهشدن راننده درها و شیشهها را قفل کرده و چراغهای خطر را روشن میکند.
فورد برای ایجاد فضای باری مناسب مجبور بود حواسش را به اندازه باتری نیز نگه دارد تا هیچ یک از جنبههای مثبت ون خود را از دست ندهد. مهندسان این شرکت برای تحقق این امر، باتری را پلتفرم خودرو یکپارچه کردهاند تا فضای بیشتری در خودرو ایجاد شود. آنها برای مدیریت تغییر ایجادشده، ای-ترانزیت کاستوم را به فنربندی بازویی در عقب مجهز کردهاند که به راحتی و نرمی سواری نیز کمک شایانی میکند.
ای-ترانزیت کاستوم فضای از 5.8 تا 9 مترمکعب را در اختیار راننده قرار میدهد تا نهایتا بارهایی با وزن 1100 کیلوگرم را با آن جابهجا کند؛ البته این رقم دربرابر وزن بار قابلحمل اوپل ویوارو e که برابر 2 تن است، خیلی کمتر محسوب میشود. فورد محصول خود را در نسخههایی با فاصله محوری کوتاه یا بلند و سقف کوتاه یا بلند عرضه میکند. یک چینش L شکل نیز برای حمل بارهای درازتر و سوارکردن 5 سرنشین دردسترس خریداران است.
فورد مدعی است که براساس چرخه رانندگی WLTP، ای-ترانزیت کاستوم مسافت 380 کیلومتر را با یکبار شارژ کامل میپیماید که در مقایسه با سایر رقبا چون اوپل ویوارو e، فولکسواگن ABT ترنسپورتر و مرسدسبنز eVito بیشتر است. فورد برای رسیدن به این گستره مسافتی، از بستهبندی و مواد خاصی در تهیه ون خود استفاده کرده است. نتیجه کار مهندسان و طراحان فورد، ساخت ونی است که دربرابر جریان هوا تا 10 درصد مقاومت کمتری دارد.
فورد برای نخستینبار در یک خودرو از سیستم پمپ حرارتی تزریق بخار استفاده کرده است. فناوری رانندگی با یک پدال که در فورد موستانگ مک-ای حضور داشت نیز راه خود را به ای-ترانزیت کاستوم پیدا کرده است. سیستم پیشگرمایش نیز از دیگر امکانات این خودرو کاربردی به شمار میرود.
این ون در دو نسخه 133 اسب بخاری و 214 اسب بخاری عرضه میشود. گشتاور خروجی هر دو نسخه برابر 415 نیوتن متر خواهد بود. ای-ترانزیت کاستوم از شارژ سریع 125 کیلووات ساعتی نیز پشتیبانی میکند که باتریاش را در عرض 15 دقیقه، 80 درصد شارژ میکند. فورد اشتراک شارژ 1 سالهاش را هم به خریداران این ون ارائه کرده و خودروشان را تا 160 هزار کیلومتر گارانتی میکند.