فورد

یادی از فورد EXP توربو، کوپه اسپرت جذابی که در تاریخ گم شد

فورد EXP توربو که توسط تیم عملیات ویژهٔ فورد یعنی SVO در دههٔ ۸۰ با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو ساخته شد، خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد.

احتمالاً نه‌تنها نام فورد EXP توربو کوپه به گوشتان نخورده بلکه حتی خود فورد EXP را هم نمی‌شناسید. این یک خودروی کامپکت بود که در دو نسل در دهه ۸۰ بر اساس نسخه آمریکایی فورد اسکورت ساخته شد. این خودرو در سال‌های اولیه با نام مرکوری LN7 نیز عرضه شد و بخشی از تلاش فورد برای شروعی تازه پس از دوران سخت رکود صنعت خودرو و جدایی هنری فورد دوم بود. فورد امیدهای زیادی به EXP داشت تا به‌عنوان جایگزینی جوان‌پسند برای خودروهای خانوادگی بزرگ، بازار را فتح کند. تحقیقات جمعیتی نشان‌دهنده رشد خانوارهای یک یا دونفره بود؛ مجردها، زوج‌های جوان و افرادی که عجله‌ای برای بچه‌دار شدن نداشتند. مدیران فورد معتقد بودند خودرویی قابل‌اعتماد، کم‌مصرف و خوش‌چهره دقیقاً همان چیزی است که این جوانان سبک سفر نیاز دارند. وقتی این فرمول جواب نداد، یک توربوشارژر به آن اضافه کردند تا شاید کمی اسب بخار بیشتر، جذابیت را افزایش دهد.

نگاهی به فورد EXP و نسخه توربو کوپه

می‌توان EXP توربو کوپه را یک تلاش جسورانه نامید. EXP آن‌طور که فورد انتظار داشت، فروش نرفت و بنابراین، ساخت نسخه‌ای قوی‌تر با توربو، یک شانس بلندپروازانه برای جذاب‌تر کردن این کوپه و جلب خریداران جوان بود. فورد تیم عملیات ویژه (SVO) خود را به کار گرفت و تغییراتی شامل استفاده از نسخه توربوشارژر موتور ۱.۶ لیتری، تقویت فنرها، کاهش ارتفاع تعلیق، اضافه کردن کمک‌فنرهای Koni، بهبود ترمزها و لاستیک‌های میشلن TRX برای هندلینگ اسپرت‌تر را اعمال کرد. به لطف توربوشارژر، خوروجی موتور ۱.۶ لیتری از ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۷ نیوتن متر گشتاور به ۱۲۰ اسب بخار و ۱۶۳ نیوتن متر افزایش یافت. در بیرون هم برای خودرو دماغهٔ جلویی منحصربه‌فرد و اسپویلر عقبی با نشان توربو در نظر گرفته شد. درنهایت، این تغییرات تیم SVO خودرویی را خلق کرد که نسبت به EXP پایه، اندکی بهتر بود.

افول تدریجی فورد EXP

آمار دقیق فروش در دسترس نیست اما تولید فورد EXP در طول شش سال به حدود ۲۵۰ هزار دستگاه رسید. این اعداد تصویری روشن از وضعیت فورد در آن زمان به ما می‌دهند. خوش‌بینی اولیه باعث تولید نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال اول شد اما فورد بلافاصله عقب‌نشینی کرد و تولید سالانه را به ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه کاهش داد. EXP توربو با قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار معادل ۳۱ هزار دلار امروز عرضه می‌شد که رقم مناسبی برای یک کوپهٔ توربو در سال ۱۹۸۴ به‌حساب می‌آمد اما فورد موستانگ V6 با قیمت حدود ۸۰ دلار، پیشرانه‌ای ۱۱۲ اسب بخاری، نام افسانه‌ای و طراحی جذاب فاکس بادی در بازار حضور داشت. علاوه بر این، در اواسط دهه ۸۰، گزینه‌های دونفره قدرتمند زیادی در بازار وجود داشت، مثل پونتیاک فی‌یرو GT که با ۹۲ اسب بخار حدود ۸ هزار دلار و مدل ۱۴۰ اسب بخاری آن نزدیک به ۱۲ هزار دلار قیمت داشت. مشکل این بود که اکثر مردم حتی نمی‌دانستند EXP نسخه توربو کوپه دارد.

سرانجام EXP

در آن سال‌ها، توجه فورد به نسل چهارم موستانگ معطوف شده بود که ابتدا قرار بود نسخه‌ای بازطراحی‌شده از مزدا MX-6 باشد، اما پس از اعتراض عمومی به ایده موستانگ دیفرانسیل جلو، این مدل به فورد پرآب تبدیل شد و موستانگ همچنان دیفرانسیل عقب باقی ماند. درنتیجه، تا پایان دهه ۸۰، سبد محصولات فورد در بخش کوپه‌های اسپرت کامپکت با فستیوا، اسکورت، EXP و تمپو شلوغ شده بود و درنتیجه، تصمیم گرفته شد EXP کم‌فروش کنار گذاشته شود. آخرین EXP در اواخر ۱۹۸۸ تولید شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای
منبع
carbuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (59 ديدگاه)

    نسخه توربو اون موقع ۱۱۲ اسب شاهین بعد چهل سال ۱۱۰ اسب…..‌

    موافقم 13
    مخالفم 1
  2. مهردادکمال

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2194 ديدگاه)

    دهه ۸۰ میلادی علی الخصوص در آمریکا بعد از پیروزی های جنبش سیاه پوستان و جنبش های فیمینیستی تغییرات زیادی در مد داشت چرا که ادمهایی شاد دنیا رو رنگی تر میبنن(شما جشن ها رنگی تر برگزار میکنید چون این رنگ ها از درون شمابه بیرون(جهان پیرامون) ورود پیدا میکنه ) .مثلا تو همین دهه مکعب رنگارنگ روبیکابداع شد،رقص نور و رنگ دستگاه های ضبط و پخش اون زمان،موسیقی پر سر و صدا و بی محابا راک ،یا لباس هایی که تو دهه ۸۰ مد شدند به شدت متنوع و رنگارنگ بودن.انواع جین سنگشور و اسید شور و…با بلوز های گشاد خمره ای یا کت های اپل دار که اصلا مرزی در خلاقیت طراحان وجود نداشت.همین موضوع هم تو طراحی اتوموبیل ها بود.ماشینای رنگارنگ با طراحی های شارپ که فراموش نشدنی بودن.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. hosen

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    فورد کلا اون سال ها ماشین های اسپورت جذابی میزده

  4. سوشیانت

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (359 ديدگاه)

    مرکوری نامی که همچنان لرزه بر تن رقبا میندازه🔥

  5. amir

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3919 ديدگاه)

    یه کوپه اسپرت خسته کننده دیگه با طراحی شبیه قورباغه غمگین شکست عشقی خورده و تنها ۱۲۰ اسب بخار قدرت
    البته برای اون دوران دهه هشتاد نود میلادی آمریکا که خودروسازیش حسابی افت کرده بود و کشتی های چرخ دار بنزین خوار مشهور دیگه حضور نداشتن طبیعیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا