بررسی فورد اکسپدیشن 2022 استلث پرفورمنس، جسور و جذاب

دوشنبه 21 شهریور 1401 - 14:30
مطالعه 10 دقیقه
2022-ford-expedition-stealth-edition-140-1662650367-1024
معمولا این طرفداران دوآتشه و تیونرهای خاص هستند که بسته‌های افزایش عملکرد را برای خودروهای مختلف به‌ویژه شاسی‌بلندها ارائه می‌کنند. اما زمانی که...
تبلیغات

معمولا این طرفداران دوآتشه و تیونرهای خاص هستند که بسته‌های افزایش عملکرد را برای خودروهای مختلف به‌ویژه شاسی‌بلندها ارائه می‌کنند. اما زمانی که شرکت‌های سازنده همین خودروها، بسته‌ای را برای افزایش عملکرد خودروشان عرضه می‌کنند، نام خودرو را نیز تغییر می‌دهند و آن را به‌عنوان مدلی جدید به فروش می‌رسانند. ظاهرا فورد با ارائه بسته «Stealth Perfomance» برای شاسی‌بلند زیبای اکسپدیشن، برخلاف جریان سایر شرکت‌ها عمل کرده است. اما چرا؟!

آمریکایی‌ها با ارائه این بسته چند تغییر ظاهری در اکسپدیشن ایجاد کرده و قدرت موتور را نیز افزایش داده‌اند تا یکی از آب‌زیرکاه‌ترین شاسی‌بلندهای مخصوص درگ را خلق کنند. اکسپدیشن استلث پرفورمنس با بهره‌وری از یک موتور 3.5 لیتری V6 با خروجی بالا، قادر است تا درعرض 4.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این شاسی‌بلند سنگین‌وزن برای پیمایش مسافت 400 متر به 13.7 ثانیه زمان نیاز دارد.

برای دسترسی به این خودرو باید اکسپدیشن را در نسخه لیمیتد به‌صورت تک یا دو دیفرانسیل (با فاصله محوری عادی یا کشیده) تهیه کنید و آن را به بسته 9889 دلاری استلث پرفورمنس مجهز کنید که 40 اسب بخار قدرت و 40 نیوتن متر گشتاور اضافه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بسته استلث پرفورمنس به لطف سود بردن از اگزوزهای دوگانه، موتور V6 با خروجی بالا (440 اسب بخار قدرت و 816 نیوتن متر گشتاور)، سیستم تعلیق با تنظیم اسپرت، نسبت دنده نهایی 3:73:1، رینگ‌های 22 اینچی شش‌پره و کالیپرهای ترمز قرمزرنگ، هر خریداری را به سمت خود می‌کشاند.

مالکان درکنار بهره‌مندشدن از مزایای یادشده، از رنگ‌آمیزی دوگانه سیاه بدنه (برای جلوپنجره، ریل سقف و حاشیه چراغ)، سانروف پانوراما و 22 بلندگوی «B&O» بهره‌مند خواهند شد. متاسفانه دیفرانسیل لغزش محدود و میراگرهای تطبیقی به‌عنوان آپشن‌های جداگانه به فروش می‌رسند.

اکسپدیشن استلث پرفورمنس برخلاف تنظیم فنربندی روی حالت اسپرت، سواری راحت را برای سرنشینانش به ارمغان می‌آورد. البته همکاری این سیستم و موتور تویین توربوی V6 آن همچنان نمی‌تواند 2.6 تنی آن را در گذر از پیچ‌ها با شتاب جانبی 0.75g پنهان کند. این رقم از آن جهت مناسب است که پیشتر در بررسی کادیلاک اسکالید V با فنربندی به‌مراتب خشک‌تر رقم 0.69g را ثبت کرده بودیم.

اکسپدیشن در مقایسه با رقبایش رفتاری شبیه‌به بنتلی مولسان را دارد؛ خودرویی که به دستور راننده جنگجو می‌شد و در زمان لازم، به‌عنوان یکی از آرام‌ترین مکان‌های روی زمین میزبانی سرنشینان را برعهده می‌گرفت. اکسپدیشن هم عایق‌بندی داخلی بسیار مناسبی دارد؛ سروصدای درون کابین این شاسی‌بلند در سرعت 116 کیلومتر بر ساعت تنها 74 دسی‌بل بود. شاید اکسپدیشن به اگزوزهای دوگانه مجهز شده باشد اما هرگز همسایه‌هایتان را با صدایش آزار نخواهد داد.

دوست‌داران خودروهای فورد ممکن است بگویند که موتور استلث پرفورمنس شباهت زیادی به موتور لینکلن نَویگِیتور دارد؛ راستش را بخواهید این ادعا کاملا درست است چون همین موتور، شاسی‌بلند فول‌سایز نویگیتور را درعرض 5.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

اکسپدیشن با قیمت 81.7 هزاری برای نسخه چهارچرخ محرک و 78.7 هزار دلاری برای نمونه دیفرانسیل عقب، در بخش قیمت نیز از لوکس‌ترین محصول لینکلن پیشی می‌گیرد. درست است کابین اکسپدیشن با بهره‌وری از گرم‌کن فرمان و گرم‌کن و تهویه ردیف دوم به حدی اعلا از لوکس‌بودن رسیده است اما در مقام مقایسه پیشنهاد می‌کنیم فقط یک نگاه به کابین نویگیتور داشته باشید!

البته این مقایسه چندان درست نیست چون مشتریان اکسپدیشن استلث پرفورمنس با مشتریان نویگیتور تفاوت‌های زیادی دارند. نویگیتور با کروم، چرم و لوکس‌ترین مواد پوشانده شده است اما اکسپدیشن حتی تحت یک برند لوکس هم تولید نمی‌شود که آن را به‌عنوان خودرویی اینچنینی توصیف کند. این خودرو هدف دیگری دارد.

رانندگان آمریکایی باید به یاد داشته باشند که اگر یک دستگاه اکسپدیشن با کالیپرهای ترمز سرخ‌رنگ و حاشیه چراغ تیره دیدند، هرگز آن را به چالش درگ دعوت نکنند چون احتمالا اقبال چندانی نخواهد یافت. اکسپدیشن با گنجایش حمل 8 سرنشین، توان یدک‌کشیدن 4185 کیلوگرم وزن و درکنار چهره زیبا، امکانات بالا و عمکلرد خارق‌العاده روان و مناسب خود، به یکی از جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار آمریکا تبدیل شده است که گوی رقابت را به‌راحتی از شورولت و دوج می‌رباید.

کپی لینک

مشخصات فنی فورد اکسپدیشن لیمیتد استلث پرفورمنس 4x4

نوع

موتور جلو- چهارچرخ محرک- چهار در واگن

قیمت

نمونه بررسی‌شده: 86,360 دلارپایه: 81,780 دلار

موتور

3.5 لیتری V6 تویین توربو 24 سوپاپ DOHC مجهزبه تزریق سوخت مستقیم و بلوک و سرسیلندرهای آلومینیومی

قدرت

440 اسب بخار

گشتاور

816 نیوتن متر

جعبه‌دنده

10 سرعتی خودکار

طول/ عرض/ ارتفاع

5334/ 2029/ 1940 میلی‌متر

شتاب اولیه

4.9 ثانیه

شتاب صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت

13.2 ثانیه

وزن خالص

2647 کیلوگرم

حجم بار

538 لیتر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.