جزئیات بیشتر بازگشت فورد به رقابتهای فرمول 1
مجموعه «استوارت گرندپری» که یک تیم شرکتکننده در فرمول 1 محسوب میشود، در زمان حیات خود در سه فصل مسابقات شرکت کرد و تنها در یک مسابقه به پیروزی رسید تا آنکه مدیر این تیم، جکی استوارت، این تیم را به فورد فروخت. پس از آن تیم فورد به جگوار ریسینگ گره خورد اما تیم حاصل از همکاری این دو در میان سالهای 2000 تا 2004 از برافراشتن پرچم پیشینیانش ناکام ماندند. بهترین تصمیم فورد در آن زمان این بود که نهایتا تیم خود را به یک کارآفرین استرالیایی بلندپرواز که روی نوشیدنیهای انرژیزا کار میکرد فروخت.
قرارداد فورد برای سال 2026 حداقل تا سال 2030 ادامه خواهد داشت که به عقیده برخی، اثر برنامههای شبکه نتفلیکس محسوب میشود. این شبکه با پخش برنامه تلویزیونی «راندن برای بقا» سطح محبوبیت مسابقات فرمول 1 را بهشدت در میان جامعه آمریکایی افزایش داده است؛ کشوری که برای دههها علاقهای به گرندپری سبک اروپایی نداشت و سرگرم مسابقات مخصوص خود نظیر نسکار بود. حال 3 مسابقه از فصل 2023 در ایالاتمتحده برگزار خواهد شد. شهرهای میامی و لاسوگاس میزبان طرفداران F1 خواهند بود.
قرار بود که پورشه و ردبول تا سال 2026 همراه یکدیگر باشند اما چطور شد که این تصمیم ردبول تغییر کرد و در حرکتی بزرگ، فورد را بهعنوان همراه خود برگزید؟ از مصاحبهها مشخص شد که پورشه قصد ندارد در این همکاری سکوت اختیار کند و تصمیم داشت بخش اساسی تصمیمات را خود برعهده بگیرد. داستان فورد اما متفاوت است و این شرکت آمریکایی قصد ندارد مانند سالهای همکاری خود با جگوار با نهایت توان وارد میدان شود؛ پس گزینه بهتری برای همکاری ردبول خواهد بود که تمایل به تصمیمگیری مستقل دارد.
ردبول هماکنون هم مرکز ساخت و توسعه موتور خود را در «میلتون کینز» تاسیس کرده است و برای ساخت موتور نیازی به کمک فورد ندارد اما در بیانیه خود میگوید:
از سال 2023 بخشهای توسعه موتور در فورد و ردبول، یک پیشرانه را مطابق با قوانین فنی مسابقات توسعه خواهند داد که شامل یک موتور برقی 350 کیلوواتی و یک پیشرانه درونسوز مطابق با قوانین محیطزیستی خواهد بود که هر دو برای فصل 2026 آماده میشوند.
مدیریت ردبول میگوید:
ما بهعنوان یک توسعهدهنده و سازنده مستقل موتور باید توانایی استفاده از مزایای همکاری با یک تامینکننده سومشخص مانند فورد را برای حصول وضعیتی پایدار در رقابت داشته باشیم.
بنابراین همکاری این دو مجموعه بیشتر و فراتر از همکاری تبلیغاتی آلفارومئو و سابر خواهد بود. با این همه، ردبول روی مستقلبودن خود تاکید فراوان دارد. ردبول مانند تیم رالی قهرمانی M اسپرت میخواهد از فورد جدا باشد.
فورد از آنجا ردبول را بهعنوان همکار خود انتخاب کرده که این تیم در فصلهای 2021 و 2022 موفق شد به لطف برتریهای «مکس ورشتاپن» قهرمانی جهان را کسب کند؛ البته موتور خودروی کنونی ردبول حاصل تلاشهای هوندا بود که پس از نخستین پیروزی ورشتاپن در 2021 از فرمول 1 کنارهگیری کرد. هوندا پس از ترک ردبول نقش حامی را برای آن بازی کرد تا این تیم نهایتا به استقلال برسد. صحبتهایی از بازگشت هوندا به رقابتها و ادامه همکاری موفق آن با ردبول نیز در میان بود اما هماکنون این فورد است که در فرصتها و دستاوردهای ردبول سهیم میشود. به نظر شما آیا فورد میتواند رقبای خود را در فصل تازه فرمول 1 شکست دهد؟! آیا این همکاری تازه بین ردبول مستقل و فورد محتاط اقبال خوبی دارد؟!