تجربه سواری فورد فوکوس 1.0 اکوبوست 125
سرعت دگرگونی در صنعت خودرو سرسامآور است. زمانی که نسل چهارم فورد فوکوس در سال 2019 روانه بازار شد سروصدای زیادی به پا کرد اما با گذر زمان توجه مردم از آن هم دور شد. فورد اینبار با بهروزرسانی هاچبک محبوبش و ارائه نیمنسل تازه، در تلاش است تا مشتریان بیشتری را از قشر متوسط جامعه به خود جذب کند.
نسل 4.5
بهروزرسانی فورد برای فوکوس و فیسلیفت این هاچبک محبوب آمریکایی بیشتر از آنکه بر جنبههای مکانیکی این خودرو تمرکز کند، روی بخشهای دیحیتال متمرکز بود. فوکوس امروزه بهجای استفاده از یک سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر 8 اینچی در مرکز داشبورد و بهریوری از نرمافزار «Sync3» این شرکت، حال از یک نمایشگر بزرگ 13.2 اینچی سود میبرد که به آخرین نمونه سیستم یکپارچه فورد، «Sync4»، مجهز شده است.
ویژگی کلیدی این بهروزرسانی دریافت آپدیتهای از راه دور به شمار میرود که به فوکوس اجازه میدهد تا برای مدت طولانیتری بهعنوان یک خودروی بهروز شناخته شود. از دیگر ویژگیهای جدید این سیستم میتوان به اطلاعرسان زنده وضعیت ترافیک، رهیاب و سیستم کنترل صوتی مانند دستیار صوتی آمازون، الکسا، اشاره کرد.
بهروزرسانی قابلتوجه بههمراه دنده دستی
طراحی بیرونی این خودرو نیز کمی دچار تغییر شده است، فوکوس هماکنون از جلوپنجره، سپر و چراغهای جدیدی استفاده کرده که دربرابر سایر نسخهها آن را متمایز میکند. هیبریداسیون 74 ولتی فوکوس اکوبوست 1.0 لیتری 3 سیلندر توربو هم از دیگر نسخههای جدید دردسترس خریداران این هاچبک مشهور محسوب میشود.
فورد نمونه 1.5 لیتری 4 سیلندر این هاچبک را از خط تولید خارج کرده است بنابراین انتخاب مشتریان این شرکت به نسخههای 99، 123 یا 153 اسب بخاری هیبریدی یا بنزینی ختم میشود. البته نسخه مشهور فوکوس ST با بهرهوری از یک موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر 276 اسب بخاری نیز دردسترس خریداران قرار دارد.
بخش زیادی از فناوری بهینهشده موتور فورد و انعطاف بالای آن به جعبهدنده 7 سرعتی خودکار دو کلاچهاش باز میگردد. پیش از این، خریداران به انتخاب یک جعبهدنده 6 سریعتی دستی یا یک نمونه 8 سرعتی خودکار بهمهمراه مبدل گشتاور محدود بودند. فورد مدعی شده که استفاده از جعبهدنده جدید باعث رانندگی بهینهتر و جذابتر خواهد شد.
از دیگر ویژگیهای ایمنی این هاچبک که توسط مجموعه ایمنی «NCAP» نیز تایید شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد: دستیار نقاط کور، دستیار برخورد، کروزکنترل تطبیقی با فناوری توقف و حرکت، شناسایی علامتهای راهنمایی و رانندگی و دستیار نگهداری خودرو میان خطوط.
راندمانی آشنای نسل 4.5
تجربه رانندگی فوکوس نسبتبه نسل گذشته خود تفاوت چندانی پیدا نکرده است که حقیقتا جای گلایه نیز ندارد. این خودرو یک حس اروپایی و نرمالبودن، مقرونبهصرفگی و معقولیت را به کاربر خود القا میکند؛ خودرویی که میتواند خود را بهعنوان همراهی مطمئن برای خانوادهها معرفی کند و درعین حال از لذت رانندگی نیز نکاهد.
فوکوس برخلاف مینی کوپر رفتارهای ناگهانی از خود نشان نمیدهد بنابراین راننده با گذشت زمان میتواند خودروی خود را بهتر درک کند و در پیچهای تیز عملکرد بهتری داشته باشد. فورد فوکوس اصلا به نرمی هاچبک فرانسوی DS 4 نمیرسد؛ حتی از اشکودا اکتاویا نیز کمی خشکتر است اما در ازای سواری سفتتر خود فرمانپذیری بهتری را ارائه میدهد.
فرمان فوکوس حس سبکی دارد که با کاراکتر این خودرو در تناسب کامل است. نمونه ST-Line حس اسپرتتری را به راننده منتقل میکند با این وجود نمیتوان به حالوهوای موجود در این فوکوس هم خرده گرفت چراکه درکنار دقت بالا بازخورد مناسبی را نیز ارائه میدهد.
عملکرد مناسب فوکوس در جاده
ورود به یک پیچ چالشانگیز عملکرد واقعی شاسی را نمایان میکند که بدون تاخیر وارد عمل شده و مسیر تعیینشده توسط راننده را میپیماید. با فشار دادن پا روی پدال گاز، میتوان بیشفرمانی را در چرخهای فوکوس حس کرد که چندان حواسپرتکن نیست. حس درگیرکردن راننده بهوسیله پدال کلاچ و دسته دنده که در میان کنسول جا خوش کرده، از همیشه بیشتر شده است.
ارتباط یکپارچه اجزای داخلی این خودرو در بخش جعبهدنده به راننده اجازه میدهد تا بهجای تکیه به کامپیوتر برای بهرهوری از نسبتدندههای گوناگون، خودشان این کار را انجام دهند. هرچند استفاده از دنده دستی باعث خستگی زیاد در عبور از ترافیک میشود اما لذت رانندگی را در باقی موارد برای خودرودوستان چندبرابر میکند. همانگونه که گفته شد، جعبهدنده عملکرد مناسبی دارد اما این جعبهدنده 6 سرعتی همچنان به پای نمونه موجود در فوکوس ST نیست و دقت پایینتری دارد.
فضای داخلی معمولی
کابین فوکوس فیسلیفت برای خلاف نسل گذشته دیگر میزبان دکمهها تنظیم سیستم تهویه و... نیست و بهجای آن شاهد بهکارگیری یک نمایشگر در کنسول میانی و تنها کلیدهای کنترل صدا و چهار دکمه دیگر برای کنترل بخشهای اصلی خودرو همچون سیستم روشن/ خاموش خودرو هستیم. فورد باوجود بهرهوری از یک نمایشگر بزرگ، آیکونهای رابط کاربریاش را کوچک طراحی کرده است که حقیقتا حرکتی ناپخته به شمار میرود.
متاسفانه باقی بخشهای کابین فورد چندان طراحی بهروز و شگفتآوری ندارد و حس یک کابین تقریبا ارزانقیمت را میدهد. کابین محصولات فورد طرفداران مختص به خود را دارد چراکه در آن، همه چیز همیشه در جای مناسبی قرار گرفته است. شاید کیفیت این کابین سیاه و خاکستری به اندازه کابین محصولات آئودی نباشد اما از آنجا که خریدار تنها مبلغ 23,500 پوند برای خرید این خودرو هزینه میکند، میتوان این کیفیت ساخت را توجیه کرد.
جمعبندی
فورد فوکوس پیش از معرفی فیسلیفت جدیدش و بهلطف بهرهوری از تناسب و زیبایی در طراحی بهعنوان یک خودروی خانوادگی ستودنی شناخته میشد. خودرویی که با استفاده از فرمانپذیری در خور توجه (در محدوده قیمتی خود) و حفظ آرامش سرنشینان، به همه المانهای مورد نیاز برای تبدیلشدن به انتخابی مناسب برای خریداران را دارد. تمام این ویژگیها در فیسلیفت تازه نیز حفظ شدهاند.
فوکوس نسل 4 بهعنوان یک خودروی احتراقداخلی بهعنوان هاچبکی منطقی، لذتبخش و درعین حال راحت محسوب میشد که سرانجام در گاراژ بسیاری از اقشار متوسط جامعه، جای خود را پیدا میکرد. نسل 4.5 این خودرو هم میراثدار تمام بخشهای مثبت نسل قبلی به شمار میرود و درعینحال، بهطرز شگفتآوری هم ارزان است.
مشخصات فنی فورد فوکوس 1.0 اکوبوست 125 تیتانیوم:
قیمت نمونه تستشده: | 24,750 پوند (28,743 دلار) |
موتور | 3 سیلندر 999 سیسی توربوشارژ بنزینی |
جعبهدنده | 6 سرعتی دستی |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
قدرت/ گشتاور | 123 اسب بخار/ 167 نیوتن متر |
شتاب اولیه | 10.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 198 کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | 1330 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 4.5 تا 5 لیتر در 100 کیلومتر |
رقبای اصلی | کیا سید/ سئات لئون |