فورد

داستان فورد اکسکرژن؛ شاسی‌بلند پهن پیکر با پیشرانه V10!

فورد اکسکرژن ۱۹۹۹ شاسی‌بلند غول‌پیکری با موتور ۶.۸ لیتری ۱۰ سیلندر بود که حتی از شورلت سابربن و فورد اکسپدیشن زمان خود هم ابعاد بزرگ‌تری داشت.

سال‌هاست که خانواده‌های آمریکایی برای تردد روزمره از شاسی‌بلندها استفاده می‌کنند. از دید آمریکایی‌ها، این خودروها هرچه بزرگ‌تر بودند بهتر بود اما حتی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین شاسی‌بلندهای خانوادگی به موتورهای هشت سیلندر بسنده می‌کردند تا اینکه یک خودروساز تصمیم گرفت پا را فراتر بگذارد و بزرگ‌تر عمل کند و به‌جای هشت سیلندر سراغ ده سیلندر رفت. این یک مدل مفهومی یا شاسی‌بلند پرفورمنس نبود بلکه خودرویی تولید انبوه با نیروگاه V10 محسوب می‌شد.

فورد اکسکرژن، شاسی‌بلند غول‌پیکر V10

فورد اکسکرژن V10 با هیچ شاسی‌بلند دیگری قابل‌مقایسه نبود. این خودرو در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و پاسخ فورد به تقاضای روزافزون برای خودروهای کاربردی بزرگ بود که بتوانند وظایف سنگین را به‌راحتی انجام دهند. اکسکرژن (Excursion) درواقع یک پیکاپ سوپر دیوتی F250 در لباس شاسی‌بلند روی پلتفرم F250 سوپر دیوتی بود که بزرگ‌ترین شاسی‌بلند تاریخ فورد محسوب می‌شد. طول این شاسی‌بلند عظیم بیش از ۵,۷۵۰ میلی‌متر بود، وزن آن به حداکثر ۳۱۷۵ کیلوگرم می‌رسید و ظرفیت یدک‌کشی آن بسته به نوع موتور بیش از ۴.۵ تن بود. این خودرو فضای کافی برای ۹ سرنشین و محفظه بار بزرگی داشت که می‌توانست تجهیزات کامل کمپینگ را در خود جای دهد. برای مقایسه، دیگر شاسی‌بلند فول سایز فورد یعنی اکسپدیشن در آن زمان تنها ۵,۲۲۷ میلی‌متر و شورلت سابربن ۵,۵۷۰ میلی‌متر طول داشت.

اما ستاره واقعی این شاسی‌بلند، پیشرانه بود. درحالی‌که گزینه دیزلی برای کسانی که به گشتاور بالا نیاز داشتند جذاب بود و موتور V8 هم به‌صورت استاندارد ارائه می‌شد، فورد چیزی را عرضه کرد که اکثر خریداران شاسی‌بلند هرگز ندیده بودند، یک موتور ۶.۸ لیتری تریتون V10. این تصمیم، اکسکرژن را به تنها شاسی‌بلند تولید انبوه آمریکایی با موتور V10 تبدیل کرد. هدف فورد ساده بود. ساخت شاسی‌بلندی که بتواند با شورلت سابربن رقابت کند اما در اندازه، ظرفیت یدک‌کشی و ابهت از آن پیشی بگیرد. اکسکرژن برای خانواده‌های بزرگ با نیازهای بزرگ طراحی شده بود اما ابعاد عظیمش نظراتی دوقطبی را به دنبال داشت. منتقدان آن را بیش‌ازحد بزرگ می‌دانستند که به محیط‌زیست آسیب میزند درحالی‌که طرفداران آن را ابزاری کارآمد می‌دیدند.

موتور V10 تنفس طبیعی

قلب تپنده اکسکرژن V10، موتور ۶.۸ لیتری تریتون V10 بود. این موتور بخشی از خانواده ماژولار فورد بود که شامل موتورهای محبوب ۴.۶ و ۵.۴ لیتری V8 نیز می‌شد. V10 با میل‌سوپاپ تکی و دو سوپاپ به ازای هر سیلندر، در سال‌های آخر تولید ۳۱۰ اسب بخار و ۵۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این پیشرانه برای سرعت طراحی نشده بود، بلکه برای گشتاور ساخته شده بود و نیروی لازم برای حمل بارهای سنگین را در دورهای پایین فراهم می‌کرد. این موتور ابتدا به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و بعدها به گیربکس پنج سرعته اتوماتیک متصل شد که هر دو برای یدک‌کشی و قابلیت اطمینان تنظیم شده بودند.

سیستم تعلیق اکسکرژن ، مانند شاسی آن، برای کارهای سنگین طراحی شده بود. با محورهای صلب در جلو و عقب و فنرهای تخت، رانندگی این خودرو بیشتر شبیه بود تا خودرویی سواری. اکسکرژن چابک نبود، اما نیازی هم به چابکی نداشت این ماشینی پایدار، بادوام و قادر به تحمل جاده‌های ناهموار بود. مصرف سوخت، همان‌طور که انتظار می‌رفت، بالا بود. در دنیای واقعی، مصرف سوخت به‌ویژه هنگام یدک‌کشی حتی از ۲۵ لیتر در هر صد کیلومتر هم فراتر می‌رفت اما خریداران V10 به دنبال صرفه‌جویی در سوخت نبودند. آن‌ها این موتور را انتخاب کردند چون می‌توانست تریلری را در مسیرهای کوهستانی بدون زحمت بکشد. اکسکرژن همچنین با سیستم چهارچرخ محرک سفارشی عرضه می‌شد که کارایی آن را افزایش می‌داد.

موتورهای V8 فورد اکسکرژن

درحالی‌که V10 بیشترین توجهات را جلب کرد، فورد چند موتور دیگر را نیز برای اکسکرژن ارائه داد. موتور پایه ۵.۴ لیتری تریتون V8 بود که بسته به سال تولید، بین ۲۵۵ تا ۳۱۰ اسب بخار تولید می‌کرد و برای خریدارانی بود که به شاسی‌بلند بزرگ نیاز داشتند، اما ظرفیت یدک‌کشی بالا نمی‌خواستند. علاوه بر این، موتورهای دیزلی هم وجود داشتند. فورد ابتدا موتور ۷.۳ لیتری پاور استروک V8 دیزل را عرضه کرد که به‌عنوان یکی از قابل‌اعتمادترین موتورهای دیزل فورد شناخته می‌شود و با ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور گزینه‌ای ایده‌آل برای یدک‌کشی بارهای سنگین بود. در سال ۲۰۰۳، فورد این موتور را با یک نمونهٔ ۶ لیتری V8 دیزلی جایگزین کرد که هرچند روی کاغذ قوی‌تر بود اما قابلیت اطمینان کمتری داشت و نیاز به نگهداری بیشتری داشت.

سرانجام اکسکرژن

اکسکرژن با وجود این ویژگی‌های فوق‌العاده و منحصربه‌فرد، به دلایلی مثل مصرف سوخت بالا، ابعاد بزرگ و بحران انرژی دههٔ ۲۰۰۰، فروش چندان بالایی را تجربه نکرد. بیشترین فروش این خودرو در سال ۲۰۰۰ با ۵۰ هزار دستگاه رقم خورد و پس‌ازآن به‌طور مداوم کاهش یافت و به تنها ۲۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۴ رسید. برای مقایسه، اکسپدیشن در سال ۲۰۰۳ فروشی بیش از ۲۱۳ هزار دستگاهی را تجربه کرد. به همین دلیل، اکسکرژن عمر کوتاهی داشت و فورد در سال ۲۰۰۵ به تولید آن پایان داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۸ رای
منبع
hotcars

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. javad-bmw

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (304 ديدگاه)

    فضای پا ردیف سوم از فضا پا عقب خیلی از ماشین ایرانی ها بیشتره 🤤

    موافقم 75
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1050 ديدگاه)

      عجب عرضی داره خودرو
      داخلش بخاطر همین عرض
      سرنشین کلی احساس راحتی می کنه

      موافقم 42
      مخالفم 3
    2. ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6355 ديدگاه)

      چرا کامنت من قبول نکردین☠️
      بریم این ماشین رو بگیریم باهاش بریم کل دنیا بگردیم

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. نیو کار

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (238 ديدگاه)

    به خدا هنوز یه لاستیکش میزاره به کل کارخونه چری وچانگان

    موافقم 70
    مخالفم 12
  3. نانو

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (154 ديدگاه)

    این ماشین فقط بدرد ممل امریکایی میخورد که پمپ بنزین داشت

    موافقم 10
    مخالفم 28
  4. صامورایی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (282 ديدگاه)

    این دیگه فول سایز نیست. بهش میگن غول سایز

    موافقم 88
    مخالفم 1
  5. Hf capri

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (213 ديدگاه)

    ماشین راحتی برای استفاده نبوده.
    بیشتر کاربردی بوده تا برای مسافرت و سفر های طولانی ولی اگر به بحران دهه 2000 نمیخورد میتونست فروش خوبی رو تجربه کنه

    موافقم 31
    مخالفم 8
  6. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (579 ديدگاه)

    سابربن رو از نزدیک میبینی خوف می‌کنی فکر کنید این چیه دیگه.اینا دلیل دل باختن امثال من به آمریکایی هست

    موافقم 38
    مخالفم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6332 ديدگاه)

      👌👌👌

      موافقم 3
      مخالفم 3
  7. فقط انگلستان

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1178 ديدگاه)

    حیف نیست یه شاسی بلند به این باابهتی و زیبایی اینقدر طراحی عقبش ساده باشه
    طراحی عقب شاسی بلندهای فول سایز آمریکایی همیشه یه جوریه با یه چراغ عمودی خیلی ساده و نچندان زیبا طراحی رو خراب میکنن کاش مثل فول سایزهای ژاپنی زیباتر بودن.

    موافقم 26
    مخالفم 8
    1. صامورایی

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (282 ديدگاه)

      بنظر من کلا طراحی عقب پیکاپ و SUV برعکس چیزی که بنظر میاد خیلی هم ساده نیست. چون مسئله اول کاربردی بودنه. شما در عقبو ببین چطور باز شده. مهمترین نکته اینه که اول کاربردی بودن رعایت شه بعد طراحی
      بنظر من همین سادگی خیلی زیباست. پرادو جدید هم به نوعی طراحی رترو بکار گرفت با اون طراحی عقب ساده‌ اما جذاب

      موافقم 34
      1. فقط انگلستان

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1178 ديدگاه)

        به خاطر کاربردی بودن که نباید زیبایی رو خراب کرد
        تویوتا پرادو هم خیلی زیبا طراحی شده.

        موافقم 6
        مخالفم 7
  8. صامورایی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (282 ديدگاه)

    تا بیای ازش سبقت بگیری رسیدی به مقصد
    البته رقبا هم دست کمی ازین نداشتند حداقل تو انجین. مثلا اگه حق انتخاب داشتم سابربن نسل ۹ با انجین ۸ سیلندر ۸.۱ لیتری vortec برمیداشتم. حتی از این حجیم تره با ۲ سیلندر کمتر

    موافقم 20
    مخالفم 3
  9. کوشا

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (110 ديدگاه)

    یه نگاهی به طراحی داخلی بندازین. تمام امکانات با یک کلیک در دسترس هستن. انقدر همه چیز در دسترسه که حتی راننده لازم نیست چشمش رو از روی جاده برداره. یعنی دو دهه از خیلی از خودرو ساز هایی که به مانیتور های بزرگ و تبلتی رو آوردن جلوتره. سوالی که پیش میاد اینه که آیا طراحی جدید بدون در نظر گرفتن ترند های طراحی اتومبیل آیا مزیت دیگه ای دارن؟

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. صامورایی

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (282 ديدگاه)

      یه عامل مهم دیگه هم کاهش هزینه تولیده اونم در صنعت که پول حکم خون در بدن داره. ولی خوبه که مردم انتخاب کردند ماشینا دوباره به رویکرد دکمه برگردند. خیلی مزخرف بود که ماشینا تبدیل بشن به تبلت چارچرخ

      موافقم 17
      مخالفم 1
  10. Cadillac-V

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (415 ديدگاه)

    شاسی بلند فول سایز خانوادگی فقط این V10 ☠️

    البته همین الانشم کادیلاک اسکالیدV با موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژر با ۶۸۲ اسب آمریکایی قدرت دست کمی از این نداره

    موافقم 13
    مخالفم 7
  11. علی Shelby

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (787 ديدگاه)

    خیلی بزرگه
    دو ردیف صندلی عقب رو بخوابونی راحت سه نفر میتونن تو ماشین بخوابن .
    یا بشینی تو ماشین(دو ردیف صندلی خوابیده باشه) چون ارتفاعش زیاده البته قد بلندا سرشون میخوره به سقف

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. Mr Tiger

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (132 ديدگاه)

    عاشق این ماشینای غول و خفن هستم… فک کن با رفیقای پایت این ماشینو پر کنی آهنگای خفن بزنی به دل جاده… البته باید راه حلی برای مشکل محیط زیست هم پیدا بشه چون حقیقتا نمیشه نادیده گرفت… من نمیدونم چرا خیلی از دوستان فقط هیت میدن به بحث محیط زیستی. ولی حقیقت اینه که همین الان نسبت به ۲۰ سال پیش آب و هوا فوق العاده بدتر شده و یکی از دلایل اصلی همین ماشینا هستن… هم تعدادشون زیاد شده و هم هر کدوم کلی گرما و آلودگی تولید میکنن… یه ۴۰۵ زباله اندازه یه رولزرویس ۱۲ سیلندر آلودگی داره

    موافقم 7
    مخالفم 3
  13. حسین دهمرد

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2841 ديدگاه)

    تناسباتش دیگه شده مثه مینی بوس. دقت کنید فورد همون زمان سری e رو تو سبدش داشت که کاربردی تر بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. سهیل گل آزاد

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    دنیا به ما یه زندگی تو آمریکا و داشتن یه ماشین فول سایز مثل این تو دهه نود میلادی بدهکاره واقعا دهه نود میلادی واقعا عصر عجیبی هم در دنیای خودرو و هم در دنیای تکنولوژی بود انگار دهه نود مرزی بین دنیای کلاسیک و مدرنیته بوده بعد دهه نود و شروع ۲۰۰۰ بود که وارد دنیای مدرنیته و امروزی شدیم

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا