جواهر دیده نشده راف: فورد GT40

سه‌شنبه 14 آذر 1402 - 14:31
مطالعه 6 دقیقه
1966-ford-gt40-mki-road-car-mecum-auction-kissimmee-2024 (1)
ظاهرا تیونر مشهور پورشه، پروژه‌های ناشناخته دیگری هم داشته است.فورد GT40 را می‌توان در فهرست افسانه‌ای‌ترین خودروهای جهان قرار داد. از پیروزی...
تبلیغات

ظاهرا تیونر مشهور پورشه، پروژه‌های ناشناخته دیگری هم داشته است.

فورد GT40 را می‌توان در فهرست افسانه‌ای‌ترین خودروهای جهان قرار داد. از پیروزی غیرمنتظره‌اش در برابر فراری در دهه شصت میلادی گرفته تا میراثی که بعدها به جا گذاشت و نهایتا به فورد GT امروزی تبدیل شد. تنها 30 دستگاه از این خودرو مجوز تردد جاده‌ها را دارند که اخیرا یکی از آن‌ها برای فروش به مزایده گذاشته شده است. این خودروی به‌خصوص ویژگی متمایز دیگری هم دارد که آن را از سایر برادرانش خاص‌تر می‌کند؛ تیونینگ راف، متخصص بهبود خودروهای پورشه، آن را تقویت کرده است. حراجی «مکیوم» در رویداد «فلوریدا 2024» خود قصد فروش این خودرو را دارد.

راف برای کار بازسازی خود به سراغ نخستین نسل فورد GT40 رفته است که از نظر ظاهری به‌خاطر بهره‌مندی از بدنه یکپارچه‌تر و عدم استفاده از هواکش‌های سقفی و جانبی روی ستون عقب شناخته می‌شود. رنگ آبی متالیک تیره به رنگ اصلی مسابقه‌ای «گلف» شباهت دارد و درعین‌جال از طرح خودروی مسابقه‌ای کپی‌برداری نمی‌کند.

رسانه موتور وان برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ مسئولان راف رفتند تا توضیحات بیشتری را درباره این خودرو به دست بیاورند. سخنگوی این برند پاسخ داد:

راف در سال 1996 این فورد GT40 را برای یک مشتری خاص خود بازسازی کرد. در حقیقت راف تمام خودروهای او را بازسازی کرد. شاید تصور این موضوع کمی دشوار باشد اما راف توان بازسازی خودروهایی به‌جز پورشه را نیز دارد.

کابین این GT40 به اندازه بدنه بیرونی شگفت‌آور و زیبا به نظر می‌رسد اما یک مولفه نامتداول دارد و آن هم، قرار گیری دسته تعویض دنده بین راننده و در سمت راست محسوب می‌شود. چنین چینشی احتمالا ورود و خروج را به این خودروی راست فرمان دشوارتر از قبل می‌کند.

عقربه‌های پشت فرمان از نمونه مسابقه‌ای به عاریه گرفته شده‌اند و با توجه به ماهیت مسابقه‌ای این خودرو، منطقی به نظر می‌رسند. درجه‌ها سنجش روغن و دمای آب دورسنج موتور را احاطه کرده‌اند. از آنجا که GT40 یک خودروی مسابقه‌ای به شمار می‌رفت، دورسنج در مرکز و روبه‌روی راننده قرار گرفته است اما سرعت‌سنج به بخش میانی داشبورد انتقال پیدا کرده است.

قدرت GT40 مارک 1 از یک موتور 4.73 لیتری V8 استخراج می‌شود. خروجی سیاه‌رنگ اگزوز پس از جدایی از منیفولد خروجی، مانند یک مار تنومند دور موتور چنبره زده است. مالک پیشین این سوپراسپرت کلاسیک کاربراتوری آن را برای 30 سال نگهداری کرده بوده است. مالک کنونی آن اما راننده سابق تیم اسکودریا فراری در مسابقات فرمول یک است. GT40 راف حدودا 24 هزار کیلومتر کارکرد دارد و به‌همراه یک کپی از برگ ساخت اصلی آن مزایده خواهد شد.

دیدگاه شما درباره فورد GT40 راف چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.