یادی از فورد GT90 کانسپت؛ کابوس مک لارن F1 در سال 1995

یک‌شنبه 28 آبان 1402 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
ford-gt90-concept-1995
یکی از کانسپت های شاخص تاریخ فورد را می‌توان GT90 دانست که در صورت تولید می‌توانست رقیب قابل‌اعتنایی برای مک لارن F1 باشد.
تبلیغات

افرادی که با بازی نید فور اسپید 2 SE آشنا هستند احتمالاً فورد GT90 را به خاطر می‌آورند، خودرویی که جزو بهترین کانسپت های تاریخ فورد به شمار می‌رود. تقریباً 30 سال پس از معرفی این خودروی مفهومی می‌خواهیم نگاهی دوباره به آن بیندازیم؛ اما چرا این هیولای زیبا هرگز راهی خط تولید نشد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال باید دوباره به اول بازگردیم.

فورد GT90 کانسپت در نمایشگاه دیترویت 1995 و همراه دیگر محصول نمادین این برند مثل سومین نسل تاروس معرفی شد؛ اما برخلاف تاروس، GT90 محصولی تمام آمریکایی نبود. این خودرو در دورانی معرفی شد که فورد مالک جگوار بود و به همین خاطر از همان شاسی، سیستم تعلیق دوبل جناغی و گیربکس 5 سرعته ریکاردو بکار رفته در XJ220 استفاده کرد. این قطعات در زیر بدنه‌ای سبک و از جنس فیبر کربن قرار داشتند تا وزن نهایی GT90 فقط به 1451 کیلوگرم برسد.

البته کار طراحی ورد GT90 در دیربورن انجام شد هرچند هنوز هم رگه‌هایی از عناصر طراحی GT40 در آن دیده می‌شد. جیمز هوپ طراح خودرو دید متفاوتی به این خودروی اسپرت داشت و GT90 را می‌توان یکی از اولین محصولات با فلسفه طراحی جدید فورد دانست. چنین فلسفه‌ای بعدها در موستانگ و فوکوس بازار آمریکا بکار رفت. فورد از کانسپت خود به عنوان قدرتمندترین سوپرکار دنیا نام می‌برد. هوپ در یکی از پادکست‌های خود گفته است:

فورد اساساً خواهان جهت‌گیری جدیدی در طراحی بود و یک خودروی جدید و جذاب را طلب می‌کرد؛ بنابراین ما تمامی تلاش‌ها را بکار گرفتم تا زبان طراحی جدیدی را به نمایش بگذارم. همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد تا خودرویی با زوایای تیز تولید شود.

داخل کابین حتی تیزتر طراحی شده بود و یک پوشش آبی رنگ روی پانل درب‌ها، صندلی‌ها و داشبورد دیده می‌شد. کنسول مرکزی فورد GT90 کانسپت از طرح الماسی استفاده کرده بود و دکمه‌های نقره‌ای رنگ زیادی روی آن دیده می‌شد. در واقع به نظر می‌رسید فورد یک خودرو برای فیلم‌های علمی تخیلی تولید کرده است. حتی پیشرانه نیز شبیه محصولات آن روزهای فورد نبود. در واقع ترکیبی از دو پیشرانه 8 سیلندر با 4 توربوشارژر گرت روی GT90 سوار شد.

فورد این قوای محرکه را به‌صورت مخفیانه و روی پروتوتایپ لینکلن تاون کار توسعه داد و نتیجه نهایی ارائه یک نیروگاه 12 سیلندر 6 لیتری کواد توربو با 720 اسب بخار قدرت و 895 نیوتون متر گشتاور شد. حتی خود فورد اذعان کرد این پیشرانه می‌تواند قدرت بیشتری تولید کند و درصورتی‌که بوست توربوها بیشتر باشد خروجی پیشرانه به رقم 900 اسب بخار می‌رسد. GT90 در روی کاغذ می‌توانست به سرعت 378 کیلومتر در ساعت برسد و یکی از سریع‌ترین خودروهای دنیا باشد. هرچند GT90 هرگز به‌صورت رسمی تست نشد اما نباید آن را فقط یک خودروی نمایشگاهی دانست.

فورد یک نسخه نیمه عملکردی از کانسپت GT90 را تولید کرد و در مراسمی ویژه از خبرنگاران برای بررسی آن دعوت نمود. جان مک کورمیک از موتور ترند و جرمی کلارکسون از تاپ گیر جزو افراد مشهوری بودند که توانستند این هیولای 12 سیلندر را تست نمایند. البته فورد تمامی 720 اسب بخار قدرت پیشرانه را در اختیار خبرنگاران نگذاشت و آن‌ها تنها پشت فرمان مدلی با 400 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 65 کیلومتر در ساعت نشستند؛ و نکته جالب اینکه مک کورمیک و کلارکسون نظرات جالبی درباره GT90 نداشتند. کلارکسون یک سال بعد درباره این کانسپت گفت:

من این کانسپت را راندم و واقعاً محصولی وحشتناک بود. حداکثر سرعت GT90 به 65 کیلومتر در ساعت می‌رسید و سواری آن شبیه کارتون‌ها بود.

مک کورمیک نیز گفت:

GT90 هیچ جذابیتی نداشت. این کانسپت با طراحی جذاب و ترکیب عجیب خطوط تیز و اشکال مثلثی چشمان شما را اذیت می‌کند.

زمانی که موتور ترند کانسپت موردبحث را تست کرد قیمتش 3 میلیون دلار اعلام شد که برای خودرویی با نشان فورد دیوانه کننده به نظر می‌رسید. حتی گران‌ترین نسخه فورد GT در حال حاضر یعنی مدل مخصوص پیست MK IV فقط 1.7 میلیون دلار قیمت دارد. هرچند باید گفت GT90 یکی از متمایزترین کانسپت های فورد محسوب می‌شود و خودروی معمولی‌ای نیست. با اینکه فرایند توسعه این خودرو تنها 6 ماه طول کشید اما نتیجه نهایی تا سال‌ها در خاطرات ماند. GT90 هنوز هم محصولی ویژه به نظر می‌رسد و اگر به دنبال ملاقات با آن هستید می‌توانید به موزه هاجک موتور اسپرت در اوکلاهاما مراجعه کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.